Boete:parkeren in de verkeerde richting, maar geen keuze?

PVD84
Topic Starter
Berichten: 2

Boete:parkeren in de verkeerde richting, maar geen keuze?

#1 , 19 mei 2013 19:58

Hallo,

Ik heb een parkeerboete ontvangen voor het parkeren in de verkeerde rijrichting (55 euro).
Nu zegt de wet:
Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

In mijn geval is het een tweerichtingsweg, maar je mag maar aan 1 kant van de weg parkeren!
De andere kant (=mijn rijrichting) is verboden om te parkeren. De enige keuze is dus om tegenovergesteld aan de rijrichting te parkeren, of eerst een rondje rijden/draaien om de goede richting op te staan.

Nu is de boete maar 55 euro, en ik vraag me af of het de moeite loont om deze boete te betwisten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 19 mei 2013 20:12

...De enige keuze is dus om tegenovergesteld aan de rijrichting te parkeren, of eerst een rondje rijden/draaien om de goede richting op te staan...
U had dus moeten keren om in de juiste richting te parkeren. De wegcode is hierin duidelijk.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 19 mei 2013 20:13

Betalen lijkt mij het beste. Zoals u al zij, als u niet tegen de richting mag parkeren, is uw enige optie u verderop te keren.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 19 mei 2013 20:17

Is duidelijk, toch? Geen eenrichtingsverkeer, dus rechts parkeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

PVD84
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 19 mei 2013 20:57

Dank voor jullie reacties.

Ik blijf het bijzonder vinden dat de wegcode een gevaarlijkere situatie oplevert hierdoor.
De weg is blijkbaar niet breed genoeg om aan beide kanten te kunnen parkeren. Het alternatief is om op de (smalle) weg te keren om zo in de juiste richting te gaan staan, wat beduidend meer tijd kost dan de auto een parkeervak inrijden.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 19 mei 2013 21:11


Ik blijf het bijzonder vinden dat de wegcode een gevaarlijkere situatie oplevert hierdoor.
De bedoeling is net om gevaarlijke parkeermaneuvers te beperken. Gewoon rechts parkeren. Keren is normaal gezien ongevaarlijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Alfred J
Berichten: 190

#7 , 19 mei 2013 21:46

Ik blijf het bijzonder vinden dat de wegcode een gevaarlijkere situatie oplevert hierdoor.
Een gevaarlijke situatie voorkomt bedoel je. Als je tegen de richting geparkeerd staat, zit je aan de kant van het voetpad, dus je hebt geen zicht op tegemoetkomend verkeer en je spiegels zijn ook onbruikbaar in die richting. Wagens voor je blokkeren dus je zicht en als je pech hebt staat er een busje voor je waar je ook niet door kan proberen te kijken. Blindelings een parkeerplaats verlaten is niet bepaald veilig.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”