Niet betalen herkeuring wegens meetfout uitlaatgassen

Desmet84
Topic Starter
Berichten: 10

Niet betalen herkeuring wegens meetfout uitlaatgassen

#1 , 16 mei 2013 10:04

Hallo,

onlangs naar de keuring geweest, toen was de uitlaatgasmeting fout, daardoor afgekeurd.
Daarop moest ik naar de garage om een waarschijnlijk lekkende uitlaat te laten repareren, zo zeiden ze bij de keuring.

Bij de garage hebben ze een meting gedaan, en daar vonden ze niets.
Dus ik terug naar de herkeuring, en inderdaad - geen probleem.

Nu verwachten ze wel dat ik de herkeuring ga betalen. Waarom ze in eerste instantie iets fouts gemeten hebben, wisten ze me niet te vertellen, maar dat zouden ze uitzoeken.

Ik heb geweigerd te betalen en zij weigerden dus mijn documenten af te geven, die liggen daar nog.

Mijn vraag is: mogen ze mijn documenten daar houden? Ligt daar een juridische basis aan ten grondslag?

Okay het gaat maar om 11 euro, maar het gaat me nu eens om het principe hoor. Ik vind niet dat ik zomaar geld moet afdragen omdat zij een fout maken.

En ja, ik heb een verklaring van de garage dat ze een meting gedaan hebben die in orde was en dat ze verder niets aan de uitlaat gedaan hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 mei 2013 10:06

Betalen, en dan (desnoods via rechtbank) terugvorderen.

Desmet84
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 16 mei 2013 10:08

Maar op welke basis mogen ze mijn documenten en keuringsbewijs achterhouden momenteel? Dat kan ik nergens vinden.

Welk juridisch principe hanteren zij dat ik mijn inschrijfbewijs nu niet in handen heb?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 mei 2013 10:23

U mag zo wie zo niet rijden ZONDER uw autopapieren en zonder geldig keuringsbewijs.
U moet die documenten bij u in de wagen hebben.
De reden dat u ze niet bij hebt doet er niet toe.
U bent dus zo wie zo in overtreding.
http://verkeerweb.be/tcontr/tabelTC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
vooral
http://verkeerweb.be/tcontr/art13_16.html#art14" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor de rest dient u zich inderdaad tot de rechtbank te wenden.

Alleen het verslag van uw garage is niet afgeleverd door een gerechtsdeskundige dus een eenzijdig bewijs.
Het keuringsverslag daarentegen is bij wet wel tegenstelbaar. Het niet voldoen aan is zelfs strafbaar.

Het niet betalen van een factuur is een burgerlijk geschil.
Het niet (bij)hebben van de autopapieren is een strafrechtelijk geschil.

Lightning

#5 , 16 mei 2013 10:32

Over het inhouden van de overige boorddocumenten wil ik mij niet uitspreken, maar indien U weigert te betalen voor de (her)keuring kan U hen niet verplichten een keuringsbewijs af te leveren.

Welke bewijzen hebt U overigens dat er bij de eerste keuring een fout gemaakt werd?

ps. Mogen we aannemen dat U uw wagen ook ter plaatse gelaten hebt (zie uitleg Franciscus hierboven)?

k.b.
Berichten: 876

#6 , 16 mei 2013 10:43

Ik heb dit ook voor gehad ...
gelijkaardig verhaal ...
De auto was zelfs voor de keuring door de garage getest / bekeken.

Maar voor 11 euro en enkele tientallen euro's garagekosten kan ik mijn principes wel opzij zetten ...
Dus gewoon betaald ...

Eerste keuring was tweede rij in keuring te Willebroek ... herkeuring in een andere rij.

Volgende keer elders naar autoinspectie zeker ... dat recht heb ik kosteloos ...

k.b.

Desmet84
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 16 mei 2013 10:52

Nee ik ben gewoon naar huis gereden. Maar goed, dat is mijn probleem en daar gaat mijn vraag niet over. Het is niet als je je daar aan schuldig maakt, dat de keuringsinstantie opeens een heilig boontje is natuurlijk.

Ik ga er vanuit dat een auto fatsoenlijk gekeurd wordt - ze snapten zelf toen niet dat de uitlaatgasmeting niet slaagde, de chef kwam er zelfs bij. Afgekeurd dus, en naar de garage was het advies. Bewijs dat er een fout is gemaakt is er dan ook weer niet, maar daar gaat het in weze niet om.

Nog steeds: op basis van welk juridisch principe houden zij mijn inschrijfbewijs in? Waarom ben ik en mijn auto "schuldig" en moet ik eerst boeten en mag ik het daarna terug gaan vorderen, ipv. de bewijslast aan hun zijde?
Waarom krijg ik de documenten pas als ik ervoor betaal? Ik heb me suf gezocht naar Voorwaarden etc., maar op de sites van goca en keuringsstation niet gevonden.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 16 mei 2013 11:13

Zoals gezegd rijden ZONDER die papieren kan tot gevolg hebben dat uw voertuig door politie wordt geïmmobiliseerd- u een reeks van PV's krijgt die ook te betalen zijn EN nog veel belangrijker uw verzekering niet meer geldig is want voor de wet is uw voertuig NIET gekeurd op de openbare weg.

Gezien de documenten bij het keuringsstation liggen is de kans niet onbestaand dat deze de lokale politie van uw woonplaats in kennis stellen en deze de nodige vaststellingen zullen doen met alle gevolgen van dien. Ik denk niet dat een rechter uw handelen (rijden met dat voertuig) zal goedkeuren.

http://verkeerweb.be/tcontr/art23_bis.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PS : Wat geven ze niet terug AL uw documenten of enkel niet het keuringsbewijs?

Volgens mij hebben ze geen mogelijkheid om beroep te doen op een mogelijk retentie recht op het voertuig dus ook niet op de andere documenten.
Wat ze niet dienen te geven is uw geldige keuring want u wil die niet betalen.
Waar ze volgens mij geen recht op hebben is uw andere autopapieren en evenmin op uw rood schouwingsdocument.
Uw rode keuring hebt u wel betaald...

Desmet84
Topic Starter
Berichten: 10

#9 , 16 mei 2013 11:35

En hier dan, uit die link van de bepalingen:

.... legt hij volgende documenten voor :

het inschrijvingsbewijs;
het gelijkvormigheidsattest of het Europees gelijkvormigheidsbewijs;
het identificatieverslag of de technische fiche.

Documenten worden voorgelegd, niet overhandigd. Er staat nergens dat ze mijn inschrijfbewijs mogen innemen of achterhouden.
Edit: ja dat had je ook al gezien, Francisco :)
Ze geven geen enkel document terug.

Hawkee
Berichten: 160

#10 , 18 mei 2013 09:07

de eerste keuring, naar garage gaan en herkeuren was dat allemaal op dezelfde dag?
uitlaatgas resultaat verschilt naargelang motortemperatuur.
en dan is er inderdaad verschil tussen de eerste keuring en de herkeuring zonder dat er iets aan gedaan is

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 18 mei 2013 12:00

Mijn echtgenote heeft iets gelijkaardig meegemaakt, waarbij het keuringsorganisme een fout had gemaakt en onterecht auto afgekeurd (rode kaart); maar toch herkeuringskosten wilde aanrekenen.

Eerste keuring: auto afgekeurd wegens "kapotte rembekrachtiging".
Garage keek het na en zei dat er helemaal niks mee mis was.
Herkeuring: auto opnieuw afgekeurd (zelfde keurder als eerste keer) wegens zelfde fout! Mijn echtgenote riep er onmiddellijk de overste bij van het keuringsstation. Die liet de test herhalen door andere keurder. Resultaat: alles in orde!!!!

Maar desalniettemin wilde men haar de herkeuring laten betalen!!!!

Echtgenote zeer boos: parkeerde haar wagen dwars voor de inritpoort van de keuring en deed de wagen op slot, waardoor er geen wagens meer konden worden gekeurd en telefoneerde naar de administratieve zetel van het keuringsstation. Resultaat: onmiddellijk werden de herkeuringskosten kwijtgescholden en achteraf kreeg ze een forfaitaire vergoeding voor de veroorzakte overlast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

k.b.
Berichten: 876

#12 , 23 mei 2013 09:58

de eerste keuring, naar garage gaan en herkeuren was dat allemaal op dezelfde dag?
uitlaatgas resultaat verschilt naargelang motortemperatuur.
en dan is er inderdaad verschil tussen de eerste keuring en de herkeuring zonder dat er iets aan gedaan is
Bij mij alvast niet ... voor beide keuringen was de motor op bedrijfstemperatuur.
De eerste keer had hij wel meer dan 40 minuten op "ralentie gedraaid , omdat ik in de rij stond. ... Bij herkeuring zijn de wachttijden gering ...

Dat kan het volgens de garage niet zijn ...

Blijft natuurlijk het feit dat je maar "vast" in uw schoenen staat nadat de garage heeft bevestigd dat er niets fout mee was ... Wie gaat er nu bij een rode kaart spontaan denken dat de keuring zelf oorzaak van de afkeuring is ...
Uiteraard als je al voor herkeuring gaat , na garageinspectie ... dan ligt het anders ...

k.b.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”