algemeen aanvaarde fout

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

algemeen aanvaarde fout

#1 , 12 mei 2013 11:56

Op kruispunten waar GEEN aanduiding is van een verplicht traject moet men steeds bij het afslaan naar links achter aan kruisen.
Maar gezien feit dat in 99% van de gevallen voorlangs wordt gekruist (en dus tegen de geldende verkeersregels) als het al niet meer is stel ik mij de vraag hoe bvb een rechter zou oordelen als bij een aanrijding blijkt dat deze fout blijkbaar een gewoonte is geworden waarvan zelfs de meeste bestuurders denken dat het zo moet. Zelf denk ik dat de verzekeringen vasthouden aan de geldende regels maar wat in geval dat er iemand stelt dat hij daarmee niet akkoord gaat en van het ongeval ook een rechtszaak maakt om zijn gelijk te halen
Tenminste dat is mijn ervaring want het aantal bestuurders dat foeterend van zijn tak maakt als men zich als bestuurder wel aan de regels houdt is niet meer te tellen. Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik zelfde manoeuvre uitvoer voor eigen veiligheid hoewel ik daartoe niet graag wordt gedwongen gezien de mogelijk gevolgen. Maar als ik anders kan dan zal ik dat ook doen en de regels volgen.
Ik stel mij trouwens regelmatig de vraag hoe opleidingsbegeleiders van rijscholen daar mee omgaan ?
Waarschijnlijk laat dit moeuvre het verkeer sneller verlopen maar volgens mij ontstaat ook een onveilige situatie omdat je op die manier niet altijd volledig zicht hebt op het voorliggende verkeer dat uit de andere richting komt en rechtdoor gaat. Dat moet zeker het geval zijn als je bvb een vrachtwagen voor je heb en jullie beiden naar links willen in tegenovergestelde richting.

Deze vraag komt bij me op naar aanleiding van een andere topic nl het gedrag van F.A.S.T of andere takeldiensten. Ik heb navraag gedaan bij de verzekering en die stelde toen dat als er een ongeval zou gebeuren de takeldiensten ongelijk zouden krijgen als zijn
gebruik maken van bvb pechstrook terwijl dat niet is toegelaten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#2 , 12 mei 2013 18:28

Gewoonte contra legem kan niet. Wet gaat voor.

Verstuurd van mijn HTC Incredible S met Tapatalk

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 12 mei 2013 19:10

Artikel 15. 1 : Het kruisen geschiedt rechts.
Als je dat niet doet, is dat een zware overtreding (derde graad).
Artikel 3

De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van artikel 29 § 1, tweede lid, van dezelfde wet :
BEPALINGEN ARTIKELEN
In het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg:
1° De weggebruikers moeten onmiddellijk gevolg geven aan de bevelen van de bevoegde personen. 4.1
2° Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. 4.4, lid 1
3° Wanneer de openbare weg twee of drie rijbanen omvat die duidelijk van elkaar gescheiden zijn, inzonderheid door een effen grond, een niet voor voertuigen toegankelijke ruimte, een verschil in niveau, mogen de bestuurders de ten opzichte van hun rijrichting links gelegen rijbaan niet volgen, behoudens plaatselijke reglementering. 9.2
4° Het kruisen geschiedt rechts. 15.1
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 12 mei 2013 22:15

Ik stel mij trouwens regelmatig de vraag hoe opleidingsbegeleiders van rijscholen daar mee omgaan ?
Zij leren dit correct aan, want dit fout doen op uw examen betekent meteen terug naar start, zonder rijbewijs.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”