alcoholcontrole

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

alcoholcontrole

#1 , 07 mei 2013 13:08

eigen schuld ja ik weet het gisteren tegengehouden voor een alcoholcontrole (blijkt dat mijn auto in een database zit als zijnde al eens een alcoholcontrole te hebben gehad (klopt mijn vriendin)
nu ik, normaal rijdt ik nooit met de auto (was mijn eerste keer dit jaar)
geblazen "P", 15 dg rijverbod, 0.97 mg/aul, eerste keer (heb +/-25 jaar mijn rijbewijs)
aan wat kan/moet ik mij verwachten? is het goed om te zeggen dat ik eigenlijk heel weinig rijdt (ik ben een pendelaar)? wat kan mijn verzekering doen? een advocaat?
alvast bedankt voor jullie antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 07 mei 2013 15:03

Dat wordt uiteraard rechtbank.

Wegcode.be :

Artikel 34 Wet 16/03/68 :

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro (*), wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;
(*) Alle bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Verval van het recht tot sturen (= 'rijverbod', opgelegd door de rechtbank) - zie Artikel 38 Wet 16/03/68 :

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
Weet echter wel dat de geldboete al dan niet voor een stuk voorwaardelijk voor een welbepaalde periode kan worden opgelegd. Dit betekent dat slechts het effectief overblijvende deel dient betaald. Vanaf een geldboete vanaf 143 euro (al dan niet voorwaardelijk opgelegd) dient een verplichte bijdrage van 150 euro betaald aan het fonds voor slachtoffers van opzettelijke gewelddaden. Blijven er ook nog : de zittingskosten van ongeveer 40 euro en de vermelding op het strafblad.
Een bijkomend verval van het recht tot sturen behoort nog steeds tot de mogelijkheden.
Je verschijnt ook best 'in persoon' voor de rechtbank, zélfs al laat je je vertegenwoordigen door een advocaat. Van een advocaat gesproken, wie weet heb je via de rechtsbijstand recht op een gratis advocaat ...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 07 mei 2013 20:54

0,97 mg/aul is stevig geïntoxiceerd. Wees blij dat je géén ongeval met gewonden tegengekomen hebt. Accepteer de sanctie en zorg dat het niet meer gebeurt. Je rijdt bijna niet zodat het géén probleem is om je rijbewijs een tijdje kwijt te zijn. 't Enige wat een advocaat soms beter kan bepraten dan jij zelf is situaties waarbij (zonder recidive) het rijbewijs nodig is voor't werk.

Ps 'k Woon in't Mechelse en wordt dus al véélrijder 3-4 keer per jaar tegengehouden. Deze aanpak werkt : mij vind je (al 20 jaar) niet met een glas te veel op achter't stuur : 'k Drink graag (een glas te veel) maar dan rijdt ik niet. Punt.

Reclame

Joop
Berichten: 10

#4 , 07 mei 2013 21:16

Nooit rijden, behalve als u zich eerst ladderzat heeft gedronken. En dat nadat uw vriendin ook al eens gepakt is. Hoe is het mogelijk??
Duw alstublieft uw rijbewijs door de papierversnipperaar. De andere weggebruikers zullen u zeer dankbaar zijn.

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#5 , 08 mei 2013 07:25

Oude belg, dank voor uw antwoord, ondertussen heb ik deze wetgeving van buitengeleerd. Ik kan beroep doen op een advocaat van de verzekering, maar uiteraard zal ik zelf aanwezig zijn. 't Is in Dendermonde dat ik moet verschijnen.
Aan allen, ik ben inderdaad grof in de fout gegaan en dit besef ik maar al te goed. 0.97 mg/ual is veel zelfs veel te veel. Ik zal mijn les leren met de som die ik moet betalen (daar ik zelden of nooit de auto neem). Ik denk ook wel dat er een verschil is tussen dronken zijn en ladderzat. ik weet alles nog van die dag van 's morgens tot 's avonds toen ik ging slapen. Ik weet waar we over gesproken hebben in het café wat ik tegen de agenten heb gezegd en wat ik daarna thuis heb gezegd. Ik heb mijn autosleutels nooit moeten afgeven en mocht onmiddellijk beschikken. Toen ik buiten kwam ben ik zelfs naar het zebrapad gewandeld om de straat over te steken. PS: mijn vriendin had 0.22. Mijn rijbewijs in de papierversnipperaar duwen ga ik toch nog niet direct doen, ik beloof plechtig (en mijn vriendin ook) dat dit de laatste keer is dat we, na het nuttigen van alcohol, nog achter het stuur kruipen.
Met deze dank ik jullie voor jullie "antwoorden".

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 13 feb 2014 07:46

Heb mijn eerste brief ontvangen van de gerechtsdeurwaarder.Volgende week donderdag mag ik achter mijn exploot gaan afhalen. Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Hangt hier een prijskaartje aan? Hoelang duurt het nu nog voor ik voor de rechtbank moet verschijnen? ..............

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 13 feb 2014 09:09

Zal in de dagvaarding staan.
Gezien bij aktie gepakt kan dat op een themazitting en dat kan vlug gaan.
Maar zaak komt voor. Voorzitter kan uitspraak in beraad houden of op het einde van de zitting vorderen.
Daarna wordt vonnis aan u of advocaat gestuurd ... u hebt dan tijd om in beroep te gaan.
Indien geen beroep wordt vonnis na x dagen definitief. Zaak wordt doorgeschoven naar strafuitvoering en deze hebben Y jaar om vonnis te laten uitvoeren.
Indien veroordeeld tot nog een rijverbod vraag zeker aan advocaat om bij het pleidooi te vragen om vb weekend rijverbod of in vakantie of niet voor beroepsdoeleinden. OF u dat zal krijgen hangt van veel factoren en. Maar eens uitgesproken kan het vonnis niet meer gewijzigd worden ... dan zal u in beroep moeten.
Politie komt het rijverbod betekenen en dan moet het rijbewijs binnen de 5 dagen worden neergelegd ter griffie ... doe dat dus NIET als chauffeur van een auto want u mag/kan niet meer terugrijden.
Indien u het RB niet op tijd binnenbrengt dan hebt u zo wie zo rijverbod vanaf die dag maar de periode telt NIET mee. Pas vanaf ogenblik RB binnen geleverd is begint de termijn te lopen.
Wegens laattijdig binnen leveren mag u zich aan een nieuwe dagvaarding verwachten en een nieuw rijverbod dus OP TIJD binnenleveren en niet meer rijden.
http://www.intoverkeersrecht.be/overzic ... vx9LZiMwYw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.parket-mechelen.opam.be/documents/34.html" onclick="window.open(this.href);return false;

giserke
Berichten: 2434

#8 , 13 feb 2014 09:20

Vraag is wat een advocaat oplevert voor dergelijke zaak. Je kunt op de politierechtbank enkel bekomen dat je misschien een korter rijverbod bekomt (voer aan dat je de wagen nodig hebt voor het werk) en dat je de termijn kan bepalen dat het rijverbod ingaat.
Voer ook aan dat het de eerste keer en de laatste keer is dat je met alcohol achter het stuur kruipt.

Betaal de boete en de kous is af.

Een advocaat nemen van de verzekering zou ik opletten -> je maak bekend aan uw verzekering dat je dronken achter het stuur zat.
Wees er vrij zeker van dat dit bijgehouden wordt, en eventuele toekomstige autoverzekeringen die info ook kunnen bekomen...

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 13 feb 2014 09:24

Intoxicatie niet dronken wel gedronken.
Dat weet de verzekering zo wie zo want ze hebben inzage in de PV's

In nogal wat gevallen is de optelsom van veroordeling of veroordeling+advocaat ongeveer gelijk.

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 20 feb 2014 20:17

Dagvaardiging afgehaald. Kost 35,34 €. Dinsdag 8 april om 09:00 in rechtbank. Op minder dan 5 minuten was het afgehandeld, wat wel opviel...ik was de enige echte Belg. -- opgelet ik ben GEEN racist, heb zelfs veel Marocaanse vrienden in het Brusselse.
Dit staat vermeldt in het Pro Justitia:
"Op een openbare plaats een voertuig te hebben bestuurd namelijk een personenauto..., terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht heeft gemeten of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed heeft aangegeven, terwijl het misdrijf aan zijn/haar persoonlijk toedoen te wijten is (art 34 par 2.1°, art 38 par 1.1°van de wet betreffende de politie over het wegverkeer KB tot coördinatie van 16 maart 1968)."

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 20 feb 2014 20:30

Let wel de zaak moet nog voorkomen hoor.
Waren die allemaal daar wegens die alcoholactie?
Er IS geen verschil tussen dronken en ladderzat voor de wet... wel tussen intoxicatie en dronken. Ladderzat als u daarmee stomdronken bedoeld wel mijn ervaring is dat de persoon in kwestie op dat ogenblik dat onderscheid echt niet kan maken. Stomdronken ... die persoon kan best onverwijl naar ziekenhuis wegens eminent gevaar voor zijn leven. 8_)

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#12 , 20 feb 2014 20:41

er was geen alcoholactie/controle. mijn nummerplaat stond gekend (een Alarmken van mijn vriendin).
op mijn verhoorblad staat: "...voor het verhoor een beknopte mededeling van de feiten waarover hij/zij zal verhoord worden, meer bepaald: onder invloed van alcoholische dranken een voertuig besturen. Niet dronken."
ik had een duidelijke spraak, een normaal voorkomen, wist van uur-datum-plats, had geen dorst,....

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#13 , 24 feb 2014 13:10

Ik ben op zoek naar een advocaat. Moet deze tot de balie van de politiebank zijn waar ik moet voorkomen?

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 24 feb 2014 13:30

Neen hoeft niet ... maar dan zijn er zo wie zo wel meer transportkosten.
Er is één balie per arrondissement.

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#15 , 11 apr 2014 15:40

oke Vonnis geveld.

minimum boete 1200 €, waarvan 750 € voorwaardelijk, te betalen 450 €. rijverbod 1 maand - 15 dagen onmiddellijke intrekking

oef

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”