Overtreding zonder rijbewijs

NoDresscode
Topic Starter
Berichten: 5

Overtreding zonder rijbewijs

#1 , 04 mei 2013 21:06

Hallo,

Een vriendin van mij werd deze namiddag aan de kant gezet voor een snelheidsovertreding. Er werd een identiteitsbewijs gevraagd, maar geen rijbewijs.
Er werd een pv opgesteld, ze reed 10 km/uur te hard.

Hier bij mij thuis aangekomen komt de aap uit de mouw: blijkt ze geen volledig rijbewijs te hebben en heeft ze dus de voorwaarden van haar voorlopig rijbewijs niet nagekomen. Kan ze, ook al heeft de politie bij het opstellen van het pv geen rijbewijs gevraagd, hier alsnog een sanctie voor krijgen?
Of is ze door het oog van de naald gekropen en komt ze er vanaf met de boete voor de snelheidsovertreding en een serieuze preek van haar ouders & vrienden....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NoDresscode
Topic Starter
Berichten: 5

#2 , 05 mei 2013 10:23

En dan heb ik nog een hele nacht liggen speculeren over een "detail" in het verhaal.
De vriendin reed rond in een auto met NL-kenteken. Kan de eigenaar van die auto ook nog een sanctie te wachten komen staan?
De vriendin zelf is er heel rustig in: Ze hebben mijn rijbewijs niet gevraagd, en alleen het PV opgemaakt met een identiteitsbewijs, dus het zal wel goedkomen.
Ik ben duidelijk meer "in paniek", en vraag mij dus ook af wat het kan betekenen voor de eigenaar van de auto!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 05 mei 2013 12:06

Hangt af van de wetgeving in Nl. Hier zou het strafbaar zijn; je mag je auto niet uitlenen aan iemand zonder geldig rijbewijs. Je vriendin mag in België trouwens niet rijden in een auto met Nederlands kenteken.
Wordt dus waarschijnlijk : snelheidsovertreding, rijden zonder rijbewijs, rijden zonder geldige verzekering, rijden in een voertuig met buitenlandse nummerplaat,... Ik vermoed politierechtbank; het lijkt me vrijwel onmogelijk dat de politieagenten niets in de gaten hadden.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

NoDresscode
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 05 mei 2013 12:59

Wij wonen allemaal in Belgie hoor. Een van onze gemeenschappelijke vrienden is een Nederlander en die wist ook niet dat ze geen volledig rijbewijs had. Zij moest snel even om een boodschap en mocht die auto even meenemen... Ze is wel meerderjarig, en zo ziet ze er ook uit. Ze hebben haar gevraagd: mogen wij uw identiteitsbewijs, u weet vast wel waarom we u gestopt hebben...
Wat ik me afvraag is: als ze haar rijbewijs niet gevraagd hebben, kunnen ze dan wel vaststellen dat ze dus eigenlijk geen volledig rijbewijs heeft? Ze hebben haar na de ondertekening van het pV ook gewoon laten verder rijden...

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 05 mei 2013 13:25

Wij wonen allemaal in Belgie hoor.
Een Belg mag in België niet rijden met een Nederlandse nummerplaat.
Kunnen ze vaststellen dat ze geen volledig rijbewijs heeft?
Duurt ongeveer 20 seconden. Als ze toen van haar rijbewijs hadden geweten had ze geen meter meer mogen rijden. Als ze enorm veel geluk heeft sturen ze een minnelijke schikking zonder dat ze verder iets controleren. Maar dat is dan echt wat we in Antwerpen "een hoerenchance" noemen. Een onvoorstelbare flater van die agenten trouwens : een Belgische in een Nederlandse auto (hebben ze dat dan niet gezien?) en dan alleen de identiteit controleren. Geen wonder dat de verkeersveiligheid in België een ramp is. Tenzij..... is uw vriendin Nederlands of Belg? Een Nederlandse in een Nederlandse auto wekt uiteraard geen argwaan, en ik denk niet dat de Belgische politie toegang heeft tot de database van het CBR.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

NoDresscode
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 05 mei 2013 13:31

Tja, volgens mij hebben ze dat wel gezien... Een belgisch identiteitskaart & een NL nummerplaat... Ik weet ook niet goed wat ik er van moet denken...

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 07 mei 2013 18:59

Op het inlichtingenbulletin dat bij de overtreding wordt bijgevoegd staat op wat voor soort RB ze heeft.
Als de politie het niet ziet zal het parket het wel zien.
Zij zal verhoord worden via vermoedelijk die dienst die de kantschriften verkeer parket behandeld ( politie in haar woonplaats) of via de kwartierinspecteur.

NoDresscode
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 24 mei 2013 11:50

Nou, afloop van het verhaal: zij heeft een boete gekregen van 50euro, dus alleen de snelheidsovertreding & wij hebben niks gehad, niks gezien, niks gehoord, dus gaan er van uit dat het "voorbij" is... In alle geval bedankt voor de info!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 mei 2013 13:00

& wij hebben niks gehad, niks gezien, niks gehoord
En wat was uw betrokkenheid in heel dit verhaal behalve dat het over "een vriendin" ging?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”