Te snel rijden + rijden zonder rijbewijs

Fitch
Topic Starter
Berichten: 2

Te snel rijden + rijden zonder rijbewijs

#1 , 04 mei 2013 11:42

Hallo allemaal,

Deze ochtend stopte er een gerechtsdeurwaarder om mij een Pro Justitia te overhandigen. Hierin staat dat ik voor de rechter moet verschijnen voor volgende feiten:

- Als bestuurder van een voertuig op de openbare weg de max. snelheid van 120 km/u te hebben overschreden (autosnelweg). Gecorrigeerde snelheid = 133.48 (vastgesteld = 142).

- Op de openbare weg een motorvoertuig te hebben bestuurd, zonder houder te zijn van een in België regelmatig afgegeven rijbewijs of van het als dusdanig geldend bewijs, vereist voor het besturen van dit voertuig.


Nu is mijn vraag: Hoe kan het dat ik voor 133.48 km/u naar de politierechtbank moet? En ten tweede, ik heb wel een rijbewijs.. het is weliswaar een Nederlands rijbewijs, maar dat heb ik altijd al gehad sinds ik in België woon. Kan iemand me hier iets over uitleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 04 mei 2013 14:14

Via wegcode.be :
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 120
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 133.48


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

Onmiddellijke inning
65€

Minnelijke schikking
75€

Rechtbank
60-3000€
Het is dus inderdaad mogelijk dat u gedagvaard wordt. Waarschijnlijk is dat wegens
Op de openbare weg een motorvoertuig te hebben bestuurd, zonder houder te zijn van een in België regelmatig afgegeven rijbewijs of van het als dusdanig geldend bewijs, vereist voor het besturen van dit voertuig.
Maar :
Je bent houder van een Europees rijbewijs en dat is voldoende. Je kunt dit rijbewijs dus gebruiken zolang de geldigheidsdatum niet is overschreden.

Tip : laat je rijbewijs registreren bij de 'dienst rijbewijzen' van de gemeente. Dit kan je veel miserie besparen wanneer je bij verlies van dit rijvaardigheidsdocument een duplicaat wenst te bekomen.
Is je Nederlands rijbewijs nog geldig? Geldigheidsduur is, als ik me niet vergis, tien jaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Fitch
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 04 mei 2013 14:51

Jazeker, het is nog geldig tot 2021.. Ik zie net in mijn bankafschriften wel dat ik de boete voor het feit al eerder heb gekregen, maar te laat heb betaald (moet het uit het oog verloren zijn).

De overtreding dateert al van 16-02-2012, boete betaald in juni 2012.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 mei 2013 15:28

Moet je, als je permanent in ons land verblijft, geen Belgisch of internationaal RB hebben?
Denk niet dat een NL RB hier geldig is als je hier bent ingeschreven en gedomicilieerd.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 04 mei 2013 15:38

Moet je, als je permanent in ons land verblijft, geen Belgisch of internationaal RB hebben?
Denk niet dat een NL RB hier geldig is als je hier bent ingeschreven en gedomicilieerd.
Toch wel.
Houders van een geldig rijbewijs uitgereikt door een lidstaat van de Europese Economische Ruimte (= E.U. + Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) mogen, op basis van dat rijbewijs, in België een motorvoertuig besturen dat behoort tot de categorie waarvoor het rijbewijs uitgereikt is. Zelfs als het rijbewijs werd bekomen na de inschrijving in België en zonder dat het bewijs is geleverd van de normale verblijfplaats in het land van afgifte.
U mag het voornoemde rijbewijs ook omwisselen voor een Belgisch rijbewijs, maar dit is geen verplichting.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38589

#6 , 04 mei 2013 18:00

Er wordt geen rijbewijs meer omgewisseld als het een Europees is.
Wat is er dus gebeurd..... in België weet men niet dat u een RB hebt gezien dit hier niet geregistreerd is.
Men vraagt uw inlichtingenbulletin (strafregister en bevolkingsgegevens) op en daar staat u gekend als rijbewijs: geen
U had dat bij de gemeente moeten laten registreren. Maar u staat er vrij in het al of niet te doen.

Het is geen verplichting maar heeft wel gevolgen.
Dit is er een van.
Een ander is dat u bij verlies of diefstal terug naar Nederland ( of naar uw ander Europees EU land)moet om een nieuw RB te gaan halen en dit in de laatste gemeente waar u gewoond hebt.
Als het RB in in Belgische gemeente geregistreerd was dan had u in België een nieuw Europees kunnen aanvragen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”