F.A.S.T. chauffeurs

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

F.A.S.T. chauffeurs

#1 , 03 mei 2013 22:04

Waarschijnlijk al aan bod gekomen maar ik ben te lui om te zoeken.
Indien dit dan echt 1 der 7 hoofdzonden is dan moet vader moderator mij maar bekijven

soit ik was vandaag richting Brussel ter hoogte van Wetteren Dat was een kijkfile ! oke off topic maar mensen hou daar nu eens mee op met dat leedvermaak verdikke toch.
In de andere richting (logisch) waren een aantal wagens uitsluitend blikschade. Dus de urgentie van de gehele zaak beperkte zich tot het snel ontruimen van de E40 richting kust.
Maar plots hoor ik rechts achter mij het dreigende gescham van een vrachtwagentoeter. Tot 3 x toe en ondertussen had ik hem in de gaten
maar de chauffeur bleef doorduwen op het gaspedaal. Blijkbaar reed ik tegen zijn zin niet ver genoeg hoewel ik binnen de witte lijn reed met mijn linkerwielen en dus regelementair reed.
Met een aantal niet te misverstane gebaren liet de chauf zijn ongenoegen merken.

Mijn vraag is dan eigenlijk overwelke bevoegdheden deze chauffeurs eigenlijk beschikken als zij worden opgeroepen door de politie en als het toch maar blikschade is in dit geval. Kunnen zijn doe wat ze willen of behoren zij net zoals wij tot de normale chauffeurs met dien verschil dat zij de pechstrook mogen gebruiken. Maar ook niks meer of minder dacht ik toch

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 03 mei 2013 22:13

Ook te lui om verder te zoeken....
http://www.wegenenverkeer.be/persberich ... ekken.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 03 mei 2013 23:31

Zuiver wettelijk gezien mogen zij zelfs de pechstrook niet gebruiken (tenzij onder politiebegeleiding). Maar ik denk niet dat de politie een PV zal opmaken voor het rijden op de pechstrook als zij moeten takelen, kwestie van de weg snel vrij te maken en de file op te lossen (in ieders voordeel). Mogelijks zal u zelfs een vieze blik krijgen van een agent als deze opmerkt dat u niet een beetje extra ruimte geeft aan de takeldienst.

Dat deze toetert om door te kunnen (en gebaren maakt naar chauffeurs die weigeren om plaats te maken) is, hoewel fout, ook begrijpelijk. Een klein beetje opschuiven zorgt ervoor dat zij sneller ter plaatse zijn (moeten anders vertragen vanwege een versmalling, een vrachtwagen jaag je niet zomaar vlak voorbij een stilstaand voertuig), en dat zij sneller hun werk kunnen doen. En net in het geval van enkel blikschade is het in ieders belang dat zij zo snel mogelijk ter plaatse zijn, bij een ongeval met gewonden, brand, of iets anders moeten zij toch wachten tot de hulpdiensten klaar zijn, bij blikschade kunnen zij meteen beginnen en wacht alles op hen.

Reclame

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

#4 , 04 mei 2013 13:18

Maar dat allemaal kan geen vrijgeleide zijn voor gevaarlijk rijgedrag. En dat was wel het gevoel dat ik had. Maak plaats maak plaats maak vrij maak vrij maak vij wij hebben ongelofelijke haast. Ik reed/stond reglementair maw rechts van mijn rijvak zonder de wittelijn van de rijweg en pechstrook te overschrijden.
Als je in een file staat dan denk ik niet dat je verplicht bent steeds achteropliggend verkeer (in deze een takelwagen met hoge snelheid op de pechstrook) in de gaten te houden integenstelling met normaal achteropliggend verkeer op de rijbaan.
Van een weigering om plaats te maken was zeker geen sprake ik stond gewoon stil neus/bumper zoals alle andere mensen weliswaar rechtser dan anderen. En je kan mi nu ook niet steeds weer voorzien dat daar wel een vrachtwagen op de pechstrook komt voorbij gesjeesd

Maar als ik de inhoud van het bericht via de linkhierboven even evalueer dan is dat bonussysteem id een vrijgeleide voor misbruiken hoewel ik denk dat dit niet de bedoeling was

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 04 mei 2013 13:24

Tja, dan heeft u gelijk dat de chauffeur dit niet heeft te doen. Maar zoals ik al eerder heb aangehaald, ik denk niet dat de wegpolitie geneigd is om tegen de takeldiensten op te treden zolang zij geen zware overtredingen begaan.

En om correct te zijn, u mag ook op de witte lijn rijden, deze vormt nog een deel van de rijweg (hoewel ik dit sterk zou afraden, voor u het weet gaat u er toch met uw band een centimeter over en bent u in fout).

ganapathi tantre
Topic Starter
Berichten: 453

#6 , 04 mei 2013 21:38

Tenzij ik een Engelse wagen zou besturen en dit in de gaten hou met mijn haar in de wind :)
Bedankt voor de toelichting

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”