Verkeersbord B5 en geen stopstreep

gd69
Topic Starter
Berichten: 2

Verkeersbord B5 en geen stopstreep

#1 , 23 apr 2013 15:08

Er doet zich bij mij in de buurt de volgende situatie voor:
Er staat op bij verhoogd kruispunt een stopbord (B5). Er staat echter geen stopstreep. Vanaf het stopbord is het onmogelijk om het kruisende verkeer te zien, en je moet dus en flink stuk verder rijden om dit wel te zien. Resultaat is dat bijna niemand stopt, maar wel vertraagt tot op het punt waar je wel het dwarsverkeer ziet afkomen.

Ik heb recent hiervoor dan ook een boete geregen. Is dit correct ? en wat is het nut van een stopbord waar je toch geen zicht hebt om de verkeerssituatie correct in te schatten?

bedankt
Gerrit

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 23 apr 2013 15:13

U moet stoppen voor het stopbord. Daarna rijdt u rustig verder tot u het andere verkeer kan inschatten. Nut van het stopbord : op deze manier vlamt u niet over het kruispunt, u nadert het altijd voorzichtig. De boete is correct. Vaak is het door plaatselijke omstandigheden niet mogelijk het stopbord zo te plaatsen dat u vanaf die plaats het verkeer kan overzien, maar is het bord, gezien het gevaar, wel nodig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

gd69
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 23 apr 2013 15:21

OK, ik begrijp de overtreding, maar heeft het dan niet meer zin om omgekeerde driehoek (B3) te gebruiken in zulke situatie

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 23 apr 2013 16:30

Hangt van de situatie af
B3 is vertragen en desnoods STOPPEN.
B1 IS VERPLICHT STOPPEN.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 23 apr 2013 18:47

Er doet zich bij mij in de buurt de volgende situatie voor:
Er staat op bij verhoogd kruispunt een stopbord (B5). Er staat echter geen stopstreep. Vanaf het stopbord is het onmogelijk om het kruisende verkeer te zien, en je moet dus en flink stuk verder rijden om dit wel te zien. Resultaat is dat bijna niemand stopt, maar wel vertraagt tot op het punt waar je wel het dwarsverkeer ziet afkomen.
Ja, de boete is -helaas voor u- terecht. Stopbord betekent stoppen én voorrang verlenen. Aan die eerste verplichting heeft u niet voldaan.
OK, ik begrijp de overtreding, maar heeft het dan niet meer zin om omgekeerde driehoek (B3) te gebruiken in zulke situatie
Hoe slechter de zichtbaarheid, of hoe groter de (andere) risico's bij dat bewuste kruispunt, hoe logischer een stopbord is. (Of zou moeten zijn). Hoe beter de zichtbaarheid, hoe kleiner de (andere) risico's, hoe logischer een omgekeerde driehoek is. (Of zou moeten zijn).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”