Prioritair voertuig en rood licht

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

Prioritair voertuig en rood licht

#1 , 23 apr 2013 10:47

Even beroep doen op de ervaringsdeskundigen.

Stel u staat voor een rood licht te wachten als er plots achter u een prioritair voertuig komt aangereden, met sirene en zwaailichten aan voor alle duidelijkheid. Brave burger als u bent wil u conform artikel 38 van de wegcode baan ruimen, maar uw enige mogelijkheid is om de stopstreep te overschrijden (zonder enige belemmering te zijn voor het dwarsende verkeer). U doet dit en dan plots ... FLITS. Er staat een vaste camera die u gezien heeft.

Heeft iemand enig idee of de politie nu op het filmrolletje gaat zien dat er enkele seconden later een prioritair voertuig is gepasseerd en de zaak verder klasseert?

Contacteert men best op voorhand (voor een eventuele boete in de bus valt) de politie om de zaak uit te klaren?

Kan men bij een eventuele boete de foto's van vlak na de overtreding opvragen, in de hoop dat hier het prioritair voertuig ook op staat?

Enige andere bedenkingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 apr 2013 11:22

onder de 30 km/u gaan de rood licht camera's niet af, juist om te voorkomen dat elke prioritair voertuig geflitst word.

als het een rijbaan is met meerdere vakken, dan zijn er meerdere lussen, indien de camera toch afgaat word geregistreerd welke lus heeft gewerkt, maw een andere voertuig kan de camera doen afgaan.

indien toch de camera afgaat en u bent bang voor een boete te krijgen, lijkt mij het beste dat u de nr-plaat en eventuele opschriften op de ziekenwagen (van een bedrijf, ziekenhuis, etc ...) noteert als ook het uur van de "overtreding" en dit dan bijvoegt bij het eventuele PV.

normaal begaat u geen overtreding indien u door het rode licht rijd om de weg vrij te maken voor een prioritair voertuig zolang u niemand anders in gevaar brengt.

Lightning

#3 , 23 apr 2013 12:43

normaal begaat u geen overtreding indien u door het rode licht rijd om de weg vrij te maken voor een prioritair voertuig zolang u niemand anders in gevaar brengt.
Uit welk artikel in de wegcode kunnen we dat afleiden?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 23 apr 2013 15:19

normaal begaat u geen overtreding indien u door het rode licht rijd om de weg vrij te maken voor een prioritair voertuig zolang u niemand anders in gevaar brengt.
Uit welk artikel in de wegcode kunnen we dat afleiden?
Uit geen. Ik citeer wegcode.be :
In principe laat de Wegcode u niet toe om het rode licht te negeren... maar er is de letter van de wet en de geest van de wet. "U dient de weg vrij te maken" staat er in de Wegcode, maar er staat niet in dat u het rode licht mag negeren in deze situatie.

Veel zal afhangen van de elementen die in het dossier zitten...


Zoals u schrijft registreert een roodlichtcamera ook de snelheid. Indien u aan een lagere snelheid dan 30 km/u het roede verkeerslicht negeert zal er geen foto genomen worden.

Om te kunnen oordelen zijn er enkele factoren belangrijk, o.a. de snelheid waarmee u reed, werd het prioritaire voertuig ook geflitst, ...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2013 15:27

De situatie in mijn openingspost heeft zich voorgedaan, behalve dat ik geen flits heb gezien. Dit wil niet noodzakelijk zeggen dat er geen geweest is, ik heb er gewoon niet op gelet, maar aangezien ik waarschijnlijk wel minder dan 30km/u reed maakt dat de uitleg van Drone zeer aannemelijk.

Ondertussen ook antwoord gehad van de politie van Lier dat er in zo een geval rekening gehouden wordt met deze omstandigheden. Hoe ze die omstandigheden juist gaan ontdekken stond niet in de mail.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#6 , 23 apr 2013 16:06

men kan in zulke situaties bijna niet anders dan de wet te overtreden.

men moet de weg vrij maken voor een prioritair voertuig maar men mag dan niet door het rood rijden.

indien dat strikt opgevolgd zou worden, dan riskeert men levens.



ik maak het maar al te vaak mee als ambulancier dat automobilisten niet anders kunnen dan 'door het rood' te rijden om de weg vrij te maken, zolang het veilig kan uiteraard.

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 23 apr 2013 16:15

De links rij dient naar links uit te wijken en de rechtse naar rechts en dan kan het prioritair voertuig er voorbij.
Net zoals na gestopt te zijn ....een brandweerwagen met X ton materiaal en water , stoppen optrekken, stoppen optrekken.
Politie bij een achtervolging daders vluchten met 160/u politie dient bij elk rood licht te stopen en terug op te trekken .... na een licht op drie zijn daders spoorloos.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 apr 2013 16:18

Je hebt er ook niet bij het zien van blauwe lichten en het horen van sirenes, juist verstijven van schrik en geen meter verder rijden, zelfs al kunnenz e zo de plaats vrijmaken voor het prioritaire voertuig. Vorige week nog meegemaakt hier in Leuven. De bijrijder van de ambulance moest uitstappen om de wagen voor hem te verzoeken een paar metertjes vooruit te rijden door het rode licht.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 23 apr 2013 16:27

De fight (de helden)- fly (de deserteurs) of freese ( de lafaards) reactie maar allemaal een reactie om dezelfde reden en ingebakken in de mens sedert de tijd van Lucy.
http://eft4ptss.nl/attachments/File/De_ ... actie2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 23 apr 2013 18:59

De links rij dient naar links uit te wijken en de rechtse naar rechts en dan kan het prioritair voertuig er voorbij.
Net zoals na gestopt te zijn ....een brandweerwagen met X ton materiaal en water , stoppen optrekken, stoppen optrekken.
Een rettende Gasse, is in Duitsland nadrukkelijk voorzien in de StVO (ondermeer op autosnelwegen, dacht ik). In België ken ik dergelijke regel (helaas) niet. Hier is enkel voorgeschreven dat men de doorgang dient vrij te maken, voorrang verlenen en stoppen indien nodig. Hoe dat eerste exact dient te gebeuren, staat helaas nergens nauwkeuriger omschreven in Belziek.
Politie bij een achtervolging daders vluchten met 160/u politie dient bij elk rood licht te stopen en terug op te trekken .... na een licht op drie zijn daders spoorloos.
En tegen 160 km/u, riskeren zij -net als de daders- het leven van onschuldige weggebruikers op het spel te zetten. Bij hun eindproef, wordt er dan ook sterk op gequotteerd dat zij keuzes maken, en dat ze die keuzes ook kunnen verantwoorden. Het is ondermeer voor dergelijke situaties dat ik mezelf gelukkig prijs, dat ik geen agent ben, en derhalve zulke keuzes niet hoef te maken.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Lanox
Topic Starter
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 apr 2013 11:28

De links rij dient naar links uit te wijken en de rechtse naar rechts en dan kan het prioritair voertuig er voorbij.
Er stond een tractor rechts van mij en een vrachtwagen links van mij. Veel uitwijkmogelijkheden had ik niet. En daarbij komt dat ik vlak aan het rood licht stond, met de bumper aan de stopstreep. Eender welk manoeuvre zou mij (gedeeltelijk) voorbij de stopstreep gebracht hebben en dus in theorie in overtreding.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 24 apr 2013 14:33

Maar het niet doorlaten ( hinderen prioritair voertuig) is ook strafbaar.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /208-art38" onclick="window.open(this.href);return false;
De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van artikel 29 § 1, tweede lid, van dezelfde wet :

uit wegcode.be: forum

7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
Daarnaast is het ook nog zo dat, wanneer bv. de bestuurder van een ambulance of een brandweerauto zich met de nodige spoed naar een dringende tussenkomst begeeft, men zich zal kunnen beroepen op het nastreven van een hoger doel (mensen in nood helpen), noem het overmacht zo je wilt. Ik durf zelfs te stellen dat, indien deze bestuurders zich - spijts deze noodoproep - toch houden aan de geldende snelheidsbeperkingen, men riskeert om 'schuldig verzuim' te worden aangesmeerd ...

Kortom :
Volgens de wegcode mogen de bestuurders van prioritaire voertuigen - met dringende opdracht belast - de snelheidsbeperking in een woonerf niet negeren. Een uitzondering hierop kunnen eventueel de mensen van politie en douane zijn.
Bij een dringende oproep kan men echter terugvallen op het dienen van een hoger doel ... zijnde, mensen (in nood) helpen.

Johan Degraeve
Berichten: 2

#13 , 30 apr 2013 17:42

"onder de 30 km/u gaan de rood licht camera's niet af"

Jawel hoor: in Hasselt op de kruising van de Verbindingslaan en de Grendelbaan geflitst aan 26 km/u. Het was groen geweest voor de anderen, blijft rood bij ons, wordt weer groen voor de anderen, blijft rood bij ons, en dan blijft het rood voor iedereen, blijft het rood, minutenlang. Iedereen begon al te toeteren en mij teken te geven toch maar door te rijden, en flits ... en op datzelfde moment werd het groen voor ons...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#14 , 01 mei 2013 08:57

26 km/u zal waarschijnlijk de gecorrigeerde snelheid geweest zijn.



wat niet wegneemt dat er 'uitzonderlijk' toch camera's zijn die op elke snelheid flitsen bij een rood licht, iets wat voor prioritaire voertuigen alleen maar meer papierwerk met zich mee brengt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”