Uit welk artikel in de wegcode kunnen we dat afleiden?normaal begaat u geen overtreding indien u door het rode licht rijd om de weg vrij te maken voor een prioritair voertuig zolang u niemand anders in gevaar brengt.
Uit geen. Ik citeer wegcode.be :Uit welk artikel in de wegcode kunnen we dat afleiden?normaal begaat u geen overtreding indien u door het rode licht rijd om de weg vrij te maken voor een prioritair voertuig zolang u niemand anders in gevaar brengt.
In principe laat de Wegcode u niet toe om het rode licht te negeren... maar er is de letter van de wet en de geest van de wet. "U dient de weg vrij te maken" staat er in de Wegcode, maar er staat niet in dat u het rode licht mag negeren in deze situatie.
Veel zal afhangen van de elementen die in het dossier zitten...
Zoals u schrijft registreert een roodlichtcamera ook de snelheid. Indien u aan een lagere snelheid dan 30 km/u het roede verkeerslicht negeert zal er geen foto genomen worden.
Om te kunnen oordelen zijn er enkele factoren belangrijk, o.a. de snelheid waarmee u reed, werd het prioritaire voertuig ook geflitst, ...
Een rettende Gasse, is in Duitsland nadrukkelijk voorzien in de StVO (ondermeer op autosnelwegen, dacht ik). In België ken ik dergelijke regel (helaas) niet. Hier is enkel voorgeschreven dat men de doorgang dient vrij te maken, voorrang verlenen en stoppen indien nodig. Hoe dat eerste exact dient te gebeuren, staat helaas nergens nauwkeuriger omschreven in Belziek.De links rij dient naar links uit te wijken en de rechtse naar rechts en dan kan het prioritair voertuig er voorbij.
Net zoals na gestopt te zijn ....een brandweerwagen met X ton materiaal en water , stoppen optrekken, stoppen optrekken.
En tegen 160 km/u, riskeren zij -net als de daders- het leven van onschuldige weggebruikers op het spel te zetten. Bij hun eindproef, wordt er dan ook sterk op gequotteerd dat zij keuzes maken, en dat ze die keuzes ook kunnen verantwoorden. Het is ondermeer voor dergelijke situaties dat ik mezelf gelukkig prijs, dat ik geen agent ben, en derhalve zulke keuzes niet hoef te maken.Politie bij een achtervolging daders vluchten met 160/u politie dient bij elk rood licht te stopen en terug op te trekken .... na een licht op drie zijn daders spoorloos.
Er stond een tractor rechts van mij en een vrachtwagen links van mij. Veel uitwijkmogelijkheden had ik niet. En daarbij komt dat ik vlak aan het rood licht stond, met de bumper aan de stopstreep. Eender welk manoeuvre zou mij (gedeeltelijk) voorbij de stopstreep gebracht hebben en dus in theorie in overtreding.De links rij dient naar links uit te wijken en de rechtse naar rechts en dan kan het prioritair voertuig er voorbij.