gepakt met halve rijbewijs

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

gepakt met halve rijbewijs

#1 , 20 apr 2013 02:23

ik ben vorige week gepakt met halve rijbewijs toen er controle was geen L geen gordel , ik ben verklaring gaan afgeven bij poltiebureau.
Nu heb ik een onmiddellijke inning gekregen van 165 euro die ik moet betalen binnen de 10 dagen , nu is mijn vraag als ik dat betaal moet ik dan naar rechtbank gaan of niet ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 20 apr 2013 05:37

ik ben vorige week gepakt met halve rijbewijs toen er controle was geen L geen gordel , ik ben verklaring gaan afgeven bij poltiebureau.
Nu heb ik een onmiddellijke inning gekregen van 165 euro die ik moet betalen binnen de 10 dagen ,


Dus, je rijdt met een voorlopig rijbewijs en je droeg géén gordel, dat zijn twee overtredingen. Een onmiddellijk inning voor beide overtredingen, een bedrag van 165 euro verbaast me enigszins. Ik zal wellicht wel ergens iets over 't hoofd zien.

Voor de veiligheidsgordel dacht ik dat de onmiddellijke inning van 50 naar 100 euro gebracht werd. Als de boete voor de rechter wordt uitgesproken bedraagt ze 120 tot 1 500 euro. Bij het niet gebruiken van een kinderbeveiligingssysteem stijgt de onmiddellijke inning van 50 naar 150 euro en bedraagt de boete 180 tot 3 000 euro wanneer ze door de rechter wordt uitgesproken.

Nog een beetje extra informatie daarover, vindt u >>> hier.

Voor die L, riskeer je normaal (wegens het niet respecteren van de voorwaarden inzake scholing):

Artikel 30
§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


* bedragen nog te vermenigvuldigen met 6
* een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* daarbovenop nog 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
* daarbovenop nog gerechtskosten

nu is mijn vraag als ik dat betaal moet ik dan naar rechtbank gaan of niet ?
Neen, dan bent u er in principe vanaf. Al heeft het openbaar ministerie wél nog 1 maand de tijd om alsnog een vervolging in te stellen. Maar de kans dat dat effectief gebeurt is eerder klein. Ik dacht dat het deze wettekst was:

§ 2. Door betaling vervalt de strafvordering, tenzij het openbaar ministerie binnen een maand, te rekenen van de dag van de betaling, de betrokkene kennis geeft van zijn voornemen die vordering in te stellen. De kennisgeving geschiedt bij een ter post aangetekende brief; zij wordt geacht te zijn gedaan de eerste werkdag na de dag van afgifte ter post.


Hoe dan ook. Als die 165 euro voor beide inbreuken is, zou ik in ieder geval toch niet teveel twijfelen en betalen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”