Hoe snel mag een dwangbevel verstuurd worden

sprankel
Topic Starter
Berichten: 20

Hoe snel mag een dwangbevel verstuurd worden

#1 , 16 apr 2013 11:56

eind 2012 heb ik blijkbaar een retributie opgelopen in het Gentse, maak ik op zich geen punt van.
Nu deze bon onder de ruit heb ik echter nooit gevonden, waarschijnlijk heeft een voorbijganger hem weg gehaalt.

nu 14/01 hebben ze een eerste brief gestuurd met de melding om deze te betalen. Ik heb die gekregen maar is onbetaald gebleven, mijn fout.

Op 01/02 zou men aangetekend geschreven hebben. Nogal snel aangezien ik die brief maar de 20ste ontvangen heb. Echter deze zou onopgehaald gebleven zijn. Ik weet van niets, mogelijk is het afhaalformuliertje tussen de reclame geraakt.

Nu in de 3de week van maart kreeg ik al een dwangbevel in de bus. Ik heb de retributie + aanmaningskosten meteen betaald maar ik weiger de hoge bijkomende kosten van het dwangbevel te betalen.

Ik bedoel, met moeite 2 maand sinds ik ervan wist staat er al een deurwaarder aan de deur met meteen betalen of we nemen beslag op je inboedel? Voor een bedrag van 25euro? Terwijl ik maar 1 brief heb gekregen?

Dus is mijn vraag, hoe snel mag men een dwangbevel laten optekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 18 apr 2013 08:28

“Art.85. "§1. Bij gebreke van voldoening van de belasting...wordt door de met de invordering van de belasting belaste ambtenaar een dwangbevel uitgevaardigd..."(3 juli 1969 Wetboek BTW). Het dwangbevel blijft niet beperkt tot de BTW.

‘Krachtens de artt.59 en 85 kan het bestuur een dwangbevel uitvaardigen ZODRA uit een proces-verbaal dat bewijs oplevert zolang het tegendeel niet bewezen,van een ambtenaar van het Ministerie van Financiën blijkt dat de bepalingen van het wetboek overtreden zijn en dat het de verschuldigdheid van de belasting of van een geldboete kan aantonen. Het bestuur behoeft daarbij niet noodzakelijk toepassing te maken van de in art.66 bepaalde procedure‘(Cass. 21 november 1991,R.W. 1991-92,1085).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”