Vrachtwagen buren - nachtlawaai

Segaertj
Topic Starter
Berichten: 7

Vrachtwagen buren - nachtlawaai

#1 , 12 apr 2013 20:26

llow iedereen,

even volgende situatie schetsen:

De buurman van mijn ouders brengt steeds zijn cabine van zijn vrachtwagen mee naar huis en plaatst deze op zijn oprit.
Wanneer hij vertrekt, steeds midden in de nacht rond 3u-4u, zijn mijn beide ouders wakker van het starten en de paar minuten dat hij dan stationair draait.
Hierdoor komt hun nachtrust de laatste maanden ferm in het gedrang.
Ze hebben er hem al op aangesproken en hij lacht het gewoon weg.

De wijkagent is er al bijgeroepen, waarna zijn cabine 1 nacht weg was maar de nacht erna was het alweer hetzelfde.
Babbelen met hem haalt dus weinig uit, het vredegerecht waarschijnlijk evenmin gezien de wijkagent ook geen invloed heeft.

Wat kunnen wij hiertegen beginnen?

Het reglement van onze gemeente is hieronder te vinden maar interpretatie laat ik aan jullie over best:
http://www.wielsbeke.be/Portals/Cevi/im ... lement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 12 apr 2013 21:45

Standaard geluidsoverlast.

Via kwartierinspecteur of nog beter via zijn teamleider (hoofdinspecteur) of teammanager(commissaris) vragen om toezicht gedurende de nacht rond die tijd.
Politie kan dan waarschuwen, melding maken, gas boete of inbreuk verkeersreglement opstellen of PV geluidsoverlast.

Gemeente kan een parkeerverbod voor vrachtwagens invoeren ( in bebouwde kom - bepaalde straten).
Bij ons zijn er zo verschillende zones waar het verboden is vrachtwagens boven de 3,5 ton te plaatsen.

Als er een koelinstallatie werkt ... ik heb weet van (verschillende) opdrachten tot op parketniveau.
Lawaai makend voertuig werd op kosten en voor rekening van bestuurder/eigenaar weg getakeld.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 13 apr 2013 21:03

De wijkagent is er al bijgeroepen, waarna zijn cabine 1 nacht weg was maar de nacht erna was het alweer hetzelfde.
Is dat daar bebouwde kom? Dan mag hij er sowieso niet langer dan 8 opeenvolgende uren parkeren. Zo'n grote trekker, heeft een MTM van wellicht beduidend méér dan 7,5 ton. Parkeert hij er toch langer dan 8 opeenvolgende uren, is hij in overtreding. Houdt hij zich aan de maximale parkeertijd van die 8 uren, heeft hij een probleem met zijn wettelijke rusttijden. Controle is vrij eenvoudig als hij telkens op hetzelfde uur vertrekt. Namelijk via zijn tachograaf. Daarop is perfect te zien hoe lang hij daar gestaan heeft. Ofwel langer dan 8 uren, ofwel in overtreding met zijn rusttijden (is iets duurder).
De wijkagent is er al bijgeroepen, waarna zijn cabine 1 nacht weg was maar de nacht erna was het alweer hetzelfde.
Babbelen met hem haalt dus weinig uit, het vredegerecht waarschijnlijk evenmin gezien de wijkagent ook geen invloed heeft.
Jawel: politie kan perfect via de tachograaf zien welke overtreding die vrachtwagen begaan heeft. Te lang geparkeerd in de bebouwde kom (wat ik vermoed), of niet in orde met zijn rusttijden. Controle kan mss enkel wat moeilijker worden, als de chauffeur geen vast vertrekuur heeft. Maar aangezien u schrijft dat hij gewoonlijk tussen 3u en 4u vertrekt, lijkt het mij niet zo moeilijk om hem te kunnen betrappen.
Als er een koelinstallatie werkt ... ik heb weet van (verschillende) opdrachten tot op parketniveau.
Lawaai makend voertuig werd op kosten en voor rekening van bestuurder/eigenaar weg getakeld.
Weinig waarschijnlijk: het gaat om een losse trekker:
De buurman van mijn ouders brengt steeds zijn cabine van zijn vrachtwagen mee naar huis en plaatst deze op zijn oprit.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 13 apr 2013 21:19

Indien hij er staat en politie belt aan na zijn 8 uur dan moet de vrachtwagen ook verplaatst worden.
Net zoals Iohabra aangaf... bij weigering wordt de vrachtwagen op kosten en voor rekening van overtreder weggehaald..
(Dat ook geweten zonder de koelinstallatie....)

Segaertj
Topic Starter
Berichten: 7

#5 , 13 apr 2013 22:53

Beide woningen bevinden zich 100m buiten de bebouwde kom

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2013 08:29


even volgende situatie schetsen:

De buurman van mijn ouders brengt steeds zijn cabine van zijn vrachtwagen mee naar huis en plaatst deze op zijn oprit.

Wanneer hij zijn trekker op zijn eigendom plaatst, mag het want verkeersreglement is daar niet van toepassing.

De TS schrijft duidelijk "op zijn oprit"
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 14 apr 2013 10:10

@ Denlowie : Juist ... even over 't hoofd gezien dat het op z'n oprit was. :oops: (En blijkbaar dan ook nog buiten de bebouwde kom).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 14 apr 2013 14:36

Dan blijft alleen de piste van (nacht)lawaai over en overlast.
Het starten op zich zal geen probleem zijn .... het in vrijloop een aantal minuten laten draaien vermoedelijk wel.
(tenzij het nodig is voor een af andere druk)

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 apr 2013 11:58

Wanneer hij zijn trekker op zijn eigendom plaatst, mag het
Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. In sommige gemeenten mag men zijn caravan of mobilhome ook niet laten staan op zijn eigen oprit. Misschien zijn er zo ook gemeentelijke regels voor vrachtwagens.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 apr 2013 12:37


Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. In sommige gemeenten mag men zijn caravan of mobilhome ook niet laten staan op zijn eigen oprit. Misschien zijn er zo ook gemeentelijke regels voor vrachtwagens.
24 uur na elkaar mag het altijd, zelfs op den openbare weg mag je een caravan 24 uur parkeren, dan zal je ook op een privé grond ook wel 24 uur na elkaar mogen staan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 15 apr 2013 12:39

De 'oprit' kan een betegelde voortuin zijn en derhalve een inbreuk op wetgeving ruimtelijke ordening/BPA/verkavelingsplan/bouwvergunning enz.
Maar dat zal u moeten navragen.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 15 apr 2013 14:43


Daar zou ik zo zeker nog niet van zijn. In sommige gemeenten mag men zijn caravan of mobilhome ook niet laten staan op zijn eigen oprit. Misschien zijn er zo ook gemeentelijke regels voor vrachtwagens.
24 uur na elkaar mag het altijd, zelfs op den openbare weg mag je een caravan 24 uur parkeren, dan zal je ook op een privé grond ook wel 24 uur na elkaar mogen staan.
Nope, hier zijn wel degelijk beperkingen.
Binnen de bebouwde kom mag een voertuig van boven de 7.5 ton MTM max 8 uur geparkeerd staan, en een reclamevoertuig mag overal max 3 uur blijven staan.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 15 apr 2013 15:00


Nope, hier zijn wel degelijk beperkingen.
Binnen de bebouwde kom mag een voertuig van boven de 7.5 ton MTM max 8 uur geparkeerd staan, en een reclamevoertuig mag overal max 3 uur blijven staan.
Juist op de openbare weg, maar hier gaat het over een private oprit en 100 meters buiten de bebouwde kom.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”