Boete voor het negeren van een bord C1

JanCl
Topic Starter
Berichten: 1

Boete voor het negeren van een bord C1

#1 , 11 apr 2013 11:50

Hallo,

Een vraagje.
Gisteren ben ik tegen gehouden door de politie omdat ik een bord C1 met onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" zou genegeerd hebben.
Ik heb de agenten gezegd dat ik er niet had op gelet en ze hebben mij verteld dat ik een boete in de bus zou krijgen voor het negeren van dit bord.
Ik heb niets moeten ondertekenen? Is dit normaal?

Nu komt het.
Ik ben deze morgen opnieuw langs deze plek gereden en heb daar gezien dat het bord er inderdaad gestaan heeft maar het bord ligt plat op de grond met de borden naar beneden. Nu snap ik dus ook waarom ik het niet had gezien. Ik kan dus onmogelijk geweten hebben dat ik daar niet mocht inrijden.

Ik vraag me af of ik dit kan aanvechten. Ik heb er vandaag een foto van genomen.

Graag jullie mening/advies?

Alvast bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38629

#2 , 11 apr 2013 11:58

Vandaag is niet gisteren.
U kan het wel vermelden. Mogelijk is er een van de vroegere dagen een aanrijding geweest met gevolg dat bord plat ligt en ook lag op ogenblik van de vaststelling

Xastheron
Berichten: 719

#3 , 11 apr 2013 12:01

Advies vanuit pragmatisch standpunt:

U krijgt waarschijnlijk een boete ter waarde van €50. Indien u het wil aanvechten, gaat u waarschijnlijk eens langs de politierechtbank moeten en moet u hier een dagje verlof aan opofferen. Kosten/baten?

Stuur misschien wel uw foto naar wegen en verkeer en meld dat de signalisatie "gebrekkig" is op deze plek. Dan wordt er misschien iets aan gedaan.

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 11 apr 2013 12:46

Advies vanuit pragmatisch standpunt:

U krijgt waarschijnlijk een boete ter waarde van €50. Indien u het wil aanvechten, gaat u waarschijnlijk eens langs de politierechtbank moeten en moet u hier een dagje verlof aan opofferen. Kosten/baten?

Stuur misschien wel uw foto naar wegen en verkeer en meld dat de signalisatie "gebrekkig" is op deze plek. Dan wordt er misschien iets aan gedaan.
Is het negeren van bord C1 geen 3degraadsovertreding?

Ken iets gelijkaardig (regio gent, begin deze week)... Meerdere mensen worden bekeurd voor negeren tijdelijk bord C3... de dag nadien is het bord blijkbaar vervangen door tijdelijk bord C1.
Het grote verschil (volgens mij, kan verkeerd zijn), negeren C3 => 1stegraadsovertreding (50 euro); negeren C1 => 3degraadsovertreding (150 euro)... Hopleijk krijgen de mensen nu wel een beukring voor negeren bord C3 ipv C1... indien, begin maar eens te bewijzen dat ze de borden vervangen hebben...

Xastheron
Berichten: 719

#5 , 11 apr 2013 13:09

http://goo.gl/maps/GmmKN" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat een verkeersbord C1.
Heb ik een boete van €50 voor gekregen omdat ik niet wist dat het er stond en een vriendelijke man met grote witte camionette er voor stond geparkeerd (fout geparkeerd zelf).

sheepie
Berichten: 164

#6 , 11 apr 2013 14:39

Voor zover ik kan zien op uw link is dit bord C5 en niet C1
zie http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /251-art68" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet hoe je fotos moet uploaden ;-)

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 11 apr 2013 14:50

eek, ik keek naar een verouderde versie van de nummering. Ik geloof ook niet dat een type C1 bord vaak het onderschrift "uitzonderlijk plaatselijk verkeer" meekrijgt, terwijl een C3 dit wel (frequent) kan hebben.

Voor de duidelijkheid: C1 = grote ronde rode cirkel met dwarse witte lijn, C3 witte cirkel met rode rand.

-rocK!
Berichten: 2

#8 , 14 apr 2013 11:44

Komt bij een overtreding van deze aard een onmiddelijke inning of minnelijke schikking? Kan hier politierechtbank aan te pas komen? Ik wil gewoon mijn boete betalen en weg met de zaak..

Ik heb eergisteren dezelfde fout begaan, eerder bewust. Om 2AM heb ik bewust een tijdelijk C1 bord genegeerd. Er is een strook van +- 150m "afgesloten" met bord C1, terwijl er totaal geen werken aan de hand zijn. Ik woon vlak achter die strook en ik had net 18h op mijn werk vertoefd en ik wou snel mijn bed in. Anders moeten wij een omweg maken van +- 5km.. Achja allemaal vijgen na pasen, ik had het niet moeten doen. ;)

Alleen straalde de arrogantie van de politieman in kwestie er weeral eens van af, terwijl ik zonder problemen mijn fout heb toegegeven en zelfs geen excuses wou inroepen. Ik vond de handeling wel raar, hij kwam naast mijn auto, deed zijn ruit open en vroeg mij waarom ik daar reed & de nodige blabla. Dan zei hij de rekening volgt wel, en hij reed weg. Ik reed er ook vandoor maar bleef 100m verder toch nog even staan, want ik snapte nu niet goed of ik moest stoppen of niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”