gebruik parkeerkaart andersvaliden

lachertje
Berichten: 273

Re: gebruik parkeerkaart andersvaliden

#31 , 15 apr 2013 06:40

ik ga een beetje uitleg geven waarom ik zo bot heb gereageerd. Heb 2 jaar met iemand te samen gewerkt, die een gehoorprobleem had.
door dat ik ontslagen ben, werk ik niet meer bij hem, maar de manier waarop hij met zijn handicap omging, kon en kan ik niet beschrijven.
hij is een persoonlijkheid die zo diep graaft en als die ergens gestopt wordt (met een nee) dan terug begint om op eender welke manier dan ook te proberen om zijn gelijk te krijgen
iemand heeft mij nadien gezegd dat men dit plaatst onder pesterijen, en omdat ik zo tolerant was voelde dit op dat ogenblik niet zo aan. (onder pesterijen verstond ik toen iets anders, meer op gebied van het lichamelijk dan het mentale.) van heel gelukkig te gaan werken, ging het geleidelijke over naar met een knoop in de maag gaan werken. met stress tot gevolg. Kan aannemen dat men opkomt voor zijn recht, en als men een handicap heeft is dat soms nog moeilijker maar hij misbruikte zijn handicap te koste van mij.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#32 , 15 apr 2013 10:18

want als ik bv men vrouw afzet ter revalidatie, dan vertrek ik gewoonlijk ook terug om ze later op te pikken.
En ga ik dus alleen naar de wagen die geparkeerd staat op de voorziene parking, en als ik ze dan terug ga ophalen mag ik er dan ook niet staan ?
Jawel, want u staat daar in functie van het vervoer van de kaarthouder.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#33 , 26 jul 2013 14:31

Redelijk snel na een paar maanden reactie gekregen van Directie-generaal Personen met een handicap.

Hun antwoord is : De kaart mag alleen gebruikt worden wanneer betrokkene zich in de wagen bevindt.

Niks meer of minder, en over dat één zinnetje hebben ze een paar maand moeten nadenken.

Ik blijft het dubbelzinnig vinden, als ik dit letterlijk neem dan mag ik de wagen ook niet parkeren wanneer ik ze in het revalidatiecentrum ga ophalen, zelfs niet parkeren en samen de wagen verlaten......

Ik heb ze alvast om een meer duidelijk antwoord gevraagd.
Paar maandjes geduld weer wss.....

Reclame

Carlo
Berichten: 72

#34 , 26 jul 2013 15:29

Caridina,
ikzelf bezit zo'n kaart. Ook ik stelde reeds meermaals een vraag aan F.O.D. die deze kaarten uitreikt.
even een voorbeeld;
mijn zoon rijd met mij naar het ziekenhuis en parkeert op de voorbehouden plaats (legt de kaart zichtbaar achter de venster) alles in orde......
Mijn zoon komt me enkele dagen later ophalen en plaatst de wagen op dezelfde voorbehouden plaats met de kaart achter de voorruit. Tot hier alles in orde
Echter, ik mag die dag niet mee naar huis.
Er is toezicht, en dan beginnen de problemen..........

ganapathi tantre
Berichten: 453

#35 , 27 jul 2013 20:51

Misschien moeten ze een kaart maken met 2 luikjes aan

1 luikje met de woord: kaart in gebruik
1 luikje met de woorden: kaart niet in gebruik

Ge kunt ze dan laten liggen op uw dashboard


En als er iemand dan toch die dag nie naar huis mag dan zullen ze dat wel bevestigen aan de parkeerwachter
Mensen spreken mensen noemen ze dat

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#36 , 29 jul 2013 09:50

Zo, eindelijk duidelijkheid. :D :D :D

Uw vraag:

Op mijn vraag (*******) "geachte, ik worstel al een geruime tijd met een vraag. Mijn vrouw is wegens ernstige visuele handicap in het bezit van een parkeerkaart voor personen met een handicap. Wanneer zij bij mij in de auto zit gebruiken wij daar waar nodig de kaart. Echter, soms vergeet ik de kaart te plaatsen omdat ik te druk bezig ben haar te helpen of andere omstandigheden. Nu de eigenlijke vraag ; mag ik de kaart vast bevestigen in de wagen tegen de voorruit ? Volgens art 5 mag ik de kaart enkel gebruiken wanneer de titularis zich ook in de wagen bevind, maar “gebruik” ik eigenlijk de kaart wanneer deze gewoon in de wagen ligt en ik alleen ben en (uiteraard) geen gebruik maak van een parkeerplaats voorzien voor kaarthouders maar een andere ? Of wanneer ik mij parkeer op een betaal parking en toch zoals vereist een ticket koop en leg , terwijl de kaart nog steeds zichtbaar is ? Hopend op een duidelijk antwoord. Mvg ******"

Kreeg ik van u als antwoord : De kaart mag alleen gebruikt worden wanneer betrokkene zich in de wagen bevindt!

Mag ik daaruit besluiten dat ik ook de kaart NIET mag gebruiken wanneer ik mijn vrouw ga oppikken in het revalidatiecentrum ? Ik vind uw antwoord nogal dubbelzinnig trouwens, als ik dit letterlijk neem dan mogen wij de wagen niet parkeren op een plaats voorzien voor personen met een handicap en dan samen de wagen verlaten ...





Ons antwoord:

In antwoord op uw mail kan ik u meedelen dat, u de parkeerkaart mag bevestigen aan uw voorruit. U dient zich wel te houden aan de voorwaarden van parkeren en betaalparkeren als de gehandicapte persoon zich niet in de wagen bevindt.

We hopen dat we hiermee uw vraag beantwoord hebben.


Als u meer informatie nodig heeft, aarzel dan niet ons te contacteren door opnieuw het formulier in te vullen op onze website http://www.handicap.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; (vermeld dan onze referentie *-********** in het veld ‘Formuleer je vraag’).

Vriendelijke groeten,



---------------------------------------------------------------------------------------

Contact Center
Directie-generaal (DG) Personen met een handicap
FOD Sociale Zekerheid
Kruidtuinlaan 50, bus 150 | 1000 BRUSSEL
Tel: 0800 987 99 (van maandag tot vrijdag, van 8u30 tot 13u)
http://www.handicap.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door webmaster op 29 jul 2013 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: namen verwijderd

bompa
Berichten: 6

#37 , 29 jul 2013 11:00

Het is mooi te zien dat gezond verstand soms toch nog eens primeert, ook al moet je er een half jaar op wachten ;-)

Mariette
Berichten: 2507

#38 , 29 jul 2013 11:10

Het is mooi te zien dat gezond verstand soms toch nog eens primeert, ook al moet je er een half jaar op wachten ;-)
Dat is toch wat ik van in het begin al vertelde?

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#39 , 29 jul 2013 12:20

Het is mooi te zien dat gezond verstand soms toch nog eens primeert, ook al moet je er een half jaar op wachten ;-)
Dat is toch wat ik van in het begin al vertelde?
Idd Mariette, niet dat ik je niet geloofde, maar ik had het graag ook nog eens "officieel" :wink:

konijntje1
Berichten: 172

#40 , 04 sep 2013 21:30

Moet zeggen dat ik het wel een grappige topic vind :).

Kaart gebruiken op een gewone parkeerplaats met betaalticket erbij.....
Is het niet zo dat je met een kaart gratis en zolang je wil kan parkeren op een speciale parking daarvoor maar ook op normaal betalende parkeerplaatsen??
Indien geen speciale parkeerplaats voorhanden moet men zich wel op een gewone parkeerplaats zetten. Kan mij niet voorstellen dat iemand met een handicap een ticket moet gaan halen.
Tegen dat deze terug is aan zijn wagen is er mogelijk al een kwartier voorbij met boete tot gevolg.

Dus,
een betaalticket + de kaart.
Stel ik mij de vraag of je na het verstrijken van de tijd dan niet opnieuw strafbaar bent?

Ik denk dat je enkel een kaart mag vastmaken aan de voorruit als je effectief de vaste bestuurder bent. Op die manier geen probs :)

Wel een toffe discussie :)

lohabra
Berichten: 1015

#41 , 04 sep 2013 22:30

Euh, je hebt het hier over betalend parkeren. Niet alle gemeenten laten personen met een handicap gratis parkeren. Soms moet wordt er bvb wel een voordeel tarief toegekend. Ter plaatse de instructies op de betaalautomaten opvolgen, is de boodschap.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#42 , 04 sep 2013 22:51

Ik denk dat je enkel een kaart mag vastmaken aan de voorruit als je effectief de vaste bestuurder bent. Op die manier geen probs :)
Dat gaat niet goedkomen vrees ik :shock:

Valium
Berichten: 76

#43 , 06 sep 2013 02:33

Wat je tweede opmerking betreft : probeer maar eens een tiental parkeerschijven of tickets op je dashboard te leggen. Met kaart mag je (afhankelijk van de plaatselijke reglementering) vaak onbeperkt parkeren, dus dat is vergelijkbaar. Portefeuille wel klaarhouden. het mag absoluut niet. Artikel vijf is toch zeer duidelijk?
Kunt u mij zeggen welk artikel in de wegcode het Mariette zou verbieden om nog 100 tickets en 1.000 parkeerschijven op haar dasboard te leggen, zolang ze parkeert waar géén betalend parkeren noch parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is? Mijns inziens kan ze het gerust proberen. Ik zou begot niet weten op grond waarvan u haar strafbaar acht.

En op plaatsen waar géén beperkte parkeertijd van toepassing is, mag Mariette haar auto toch evengoed onbeperkt parkeren? (tenzij hij defect zou zijn, of het een reclamevoertuig zou zijn).
Wanneer jij op een invalidenplaats staat met kaart en de wagen is leeg, is alles in orde.
Wanneer de bestuurder er in zit te wachten en is geen eigenaar van de kaart, mag dit wanneer hij verklaart dat hij een invalide heeft afgezet of komt ophalen
Wanneer jij een invalideplaats inneemt met bv 2 passagiers en geen enkele is eigenaar van die kaart, ben je dik in overtreding.
Maar dan moeten ze je al op heterdaad betrappen
Er worden kaarten uithereikt aan invaliden die geen wagen hebben of door hun ziekte niet mogen rijden - Deze kaart dient dan voor iedere andere bestuurder die jou vervoert/afzet of ophaalt.

lohabra
Berichten: 1015

#44 , 06 sep 2013 05:40

Wanneer jij op een invalidenplaats staat met kaart en de wagen is leeg, is alles in orde.
Wanneer de bestuurder er in zit te wachten en is geen eigenaar van de kaart, mag dit wanneer hij verklaart dat hij een invalide heeft afgezet of komt ophalen
Wanneer jij een invalideplaats inneemt met bv 2 passagiers en geen enkele is eigenaar van die kaart, ben je dik in overtreding.
Maar dan moeten ze je al op heterdaad betrappen
Er worden kaarten uithereikt aan invaliden die geen wagen hebben of door hun ziekte niet mogen rijden - Deze kaart dient dan voor iedere andere bestuurder die jou vervoert/afzet of ophaalt.
Even lezen wat ik precies schreef, alvorens te reageren. Ik schreef dus:
Kunt u mij zeggen welk artikel in de wegcode het Mariette zou verbieden om nog 100 tickets en 1.000 parkeerschijven op haar dasboard te leggen, zolang ze parkeert waar géén betalend parkeren noch parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is? Mijns inziens kan ze het gerust proberen. Ik zou begot niet weten op grond waarvan u haar strafbaar acht.
In voornoemde quote ging het dus niet om parkeerkaarten voor personen met een handicap, noch om parkeerplaatsen voor personen met een handicap.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Valium
Berichten: 76

#45 , 06 sep 2013 12:06

Beste,

mijn vrouw is (praktisch 100%) blind en daarom hebben wij een parkeerkaart voor andersvaliden.

ik gebruik de kaart maar sporadisch wanneer echt nodig en overlaatst was ik ze vergeten te plaatsen op men dashbord, met een flinke (terechte) boete tot gevolg :(

Mijn vraag ; mag ik de kaart "vast" bevestigen aan de voorruit van de wagen zodat ze altijd zichtbaar is.

Maar riskeer ik dan geen boete wanneer ik alleen met de wagen ben en (uiteraard) parkeer op een "gewone" parkeerplaats, of gewoon een ticket neem op een parking ?
Deze topic is opgestart met bovenvermelde tekst
Over andervalidenkaarten.
Ik ging er dus vanuit dat de gegevens uitwisseling hierover bleef duren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”