gebruik parkeerkaart andersvaliden

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

gebruik parkeerkaart andersvaliden

#1 , 07 apr 2013 02:09

Beste,

mijn vrouw is (praktisch 100%) blind en daarom hebben wij een parkeerkaart voor andersvaliden.

ik gebruik de kaart maar sporadisch wanneer echt nodig en overlaatst was ik ze vergeten te plaatsen op men dashbord, met een flinke (terechte) boete tot gevolg :(

Mijn vraag ; mag ik de kaart "vast" bevestigen aan de voorruit van de wagen zodat ze altijd zichtbaar is.

Maar riskeer ik dan geen boete wanneer ik alleen met de wagen ben en (uiteraard) parkeer op een "gewone" parkeerplaats, of gewoon een ticket neem op een parking ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973
Berichten: 281

#2 , 07 apr 2013 08:16

Heb je de boet ondertussen betaald?

Ik heb het ook eens voor gehad.
Mijn kaart lag wel degelijk aan de voorruit maar ze was een beetje gezakt naar onder toe waardoor ze niet goed zichtbaar was.
Ik ben toen naar het parkeerbedrijf toe gegaan met de kaart en ze hebben de kwitantie kwijt gescholden.

Mocht je je kaart permanent in de wagen vast kleven, probeer dan een manier te vinden om ze te verstoppen als je een gewone parkeerplaats gebruikt.
Normaal moeten ze ook wel kijken naar het ticket.

Maar tel dat je echtgenoot mee rijd met iemand anders, dan zal ze haar kaart ook nodig hebben en moeten kunnen meenemen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 07 apr 2013 08:36

De kaart mag enkel gebruikt worden als de rechthebbende met het voertuig meerijd (artikel 5 van het MB betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap). De kaart op elk ander moment gebruiken (dus ook zichtbaar in de wagen leggen of bevestigen) kan leiden tot 6 maanden verlies van de kaart.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#4 , 07 apr 2013 10:21

Als men op een normale parkeerplaats staat, en/of parkeerticketje betaalt, is het dan ook verboden om zo'n parkeerkaart op je dashboard te hebben? Dit lijkt me toch van de pot gerukt. Uiteraard is het niet toegestaan om dan op de speciaal voorziene parkeerplaatsen voor invaliden te staan, maar zolang men geen voordelen haalt uit het tonen van die invalidenparkeerkaart, lijkt het me toch niet verboden deze in zijn auto te hebben?

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 07 apr 2013 21:06

Mariette, het is toch duidelijk, eenvoudig en logisch? Een andersvalidenkaart mag gebruikt worden als de andersvalide (mee)rijdt en anders niet. Er hoeft niet van potten gerukt te worden, dat is niet netjes.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2013 21:33

Mariette, het is toch duidelijk, eenvoudig en logisch? Een andersvalidenkaart mag gebruikt worden als de andersvalide (mee)rijdt en anders niet. Er hoeft niet van potten gerukt te worden, dat is niet netjes.
Sta mij toe te vinden van niet (duidelijk en eenvoudig).

In theorie kan u alleen maar "op heterdaad" betrapt worden op het moment dat u parkeert en de kaart gebruikt zonder dat de rechthebbende in de buurt is. U kan immers met de rechthebbende komen aangereden, parkeren en weer zonder de rechthebbende wegrijden. Betrappen bij het wegrijden zit er dus niet in.

En stel u komt op uw bestemming aan met de rechthebbende naast u. U zet de rechthebbende af, immers slecht te been, en parkeert de auto 50 meter verder. Bent u in overtreding?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 07 apr 2013 22:32

U kan immers met de rechthebbende komen aangereden, parkeren en weer zonder de rechthebbende wegrijden. Betrappen bij het wegrijden zit er dus niet in.

En stel u komt op uw bestemming aan met de rechthebbende naast u. U zet de rechthebbende af, immers slecht te been, en parkeert de auto 50 meter verder. Bent u in overtreding?
1. U verwijdert gewoon de kaart als u wegrijdt.

2 Dat mag uiteraard. De wegcode is op zich al ingewikkeld genoeg om spijkers op laag water te zoeken : de geest van het reglement wordt nageleefd. Wat niet mag is naar de supermarkt rijden zonder de persoon met een beperking, maar wel met de kaart om zo een gemakkelijk plaatsje in te pikken. Dat spreekt toch vanzelf?

Artikel 5

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 08 apr 2013 01:07



2 Dat mag uiteraard. De wegcode is op zich al ingewikkeld genoeg om spijkers op laag water te zoeken : de geest van het reglement wordt nageleefd. Wat niet mag is naar de supermarkt rijden zonder de persoon met een beperking, maar wel met de kaart om zo een gemakkelijk plaatsje in te pikken. Dat spreekt toch vanzelf?
Artikel 5

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
Daar gaat het net om: TS wil die kaart NIET gebruiken om een gemakkelijk plaatsje in te pikken als zijn vrouw er niet bij zit. Hij wil enkel vermijden dat hij de kaart vergeet als ze er wèl bijzit, dus wil hij die kaart een vaste plaats in zijn auto geven.

Daarom stel ik dat die kaart op je dashboard leggen en een NORMALE parkeerplaats gebruiken, toch niet strafbaar is. Het is enkel strafbaar als TS een invalidenplaats inneemt zonder dat zijn vrouw erbij is.

Als hij op een normale plaats staat, de blauwe kaart legt indien nodig of een parkeerticket koopt, dan mag er toch op je dashboard liggen wat je wenst?
Wat NIET mag is van de voordelen van zo'n kaart gebruik maken als de invalide persoon geen bijzitter is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 08 apr 2013 09:35


Daarom stel ik dat die kaart op je dashboard leggen en een NORMALE parkeerplaats gebruiken, toch niet strafbaar is. Het is enkel strafbaar als TS een invalidenplaats inneemt zonder dat zijn vrouw erbij is.

Als hij op een normale plaats staat, de blauwe kaart legt indien nodig of een parkeerticket koopt, dan mag er toch op je dashboard liggen wat je wenst?
De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.

Wat je tweede opmerking betreft : probeer maar eens een tiental parkeerschijven of tickets op je dashboard te leggen. Met kaart mag je (afhankelijk van de plaatselijke reglementering) vaak onbeperkt parkeren, dus dat is vergelijkbaar. Portefeuille wel klaarhouden. het mag absoluut niet. Artikel vijf is toch zeer duidelijk?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 08 apr 2013 09:46

Wat je tweede opmerking betreft : probeer maar eens een tiental parkeerschijven of tickets op je dashboard te leggen. Met kaart mag je (afhankelijk van de plaatselijke reglementering) vaak onbeperkt parkeren, dus dat is vergelijkbaar. Portefeuille wel klaarhouden. het mag absoluut niet. Artikel vijf is toch zeer duidelijk?
Kunt u mij zeggen welk artikel in de wegcode het Mariette zou verbieden om nog 100 tickets en 1.000 parkeerschijven op haar dasboard te leggen, zolang ze parkeert waar géén betalend parkeren noch parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is? Mijns inziens kan ze het gerust proberen. Ik zou begot niet weten op grond waarvan u haar strafbaar acht.

En op plaatsen waar géén beperkte parkeertijd van toepassing is, mag Mariette haar auto toch evengoed onbeperkt parkeren? (tenzij hij defect zou zijn, of het een reclamevoertuig zou zijn).
Laatst gewijzigd door lohabra op 08 apr 2013 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 08 apr 2013 10:04

De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
Wanneer GEBRUIKT men zo'n kaart? Toch niet als men over de autostrade rijdt, ook niet als men op een normale parkeerplaats staat. Nog minder als men op een parkeerplaats met beperkte duur staat en zijn eigen blauwe parkeerschijf plaatst of het betaalticketje van de parkeermeter op het dashboard legt. Men GEBRUIKT die kaart evenmin als men op de parking van de supermarkt op een niet-invalidenplaats staat.

Men GEBRUIKT die kaart enkel om aan te tonen dat men het recht heeft om ofwel onbeperkt en gratis te parkeren op plaatsen waar anderen dit niet mogen, of om op een aangeduide invalidenparking te staan. En in dàt geval moet de persoonlijke eigenaar van die kaart mee in het voertuig zitten of alvast vervoerd worden.

Ik begrijp werkelijk het probleem niet.
Mijn moeder heeft ook zo'n kaart. Niemand haalt die kaart eruit als we de auto even lenen. Maar niemand maakt evenmin GEBRUIK van die kaart om op gepriviligeerde parkeerplaatsen te staan.
Of dacht U dat men een boete krijgt als men op een normale parkeerplaats staat tussen andere wagens zonder kaart, enkel en alleen omdat die invalidenkaart op het dashboard ligt?

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 08 apr 2013 14:47


Kunt u mij zeggen welk artikel in de wegcode het Mariette zou verbieden om nog 100 tickets en 1.000 parkeerschijven op haar dasboard te leggen, zolang ze parkeert waar géén betalend parkeren noch parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is? Mijns inziens kan ze het gerust proberen. Ik zou begot niet weten op grond waarvan u haar strafbaar acht.
Zucht.

"...100 tickets en 1.000 parkeerschijven op haar dashboard te leggen, zolang ze parkeert waar géén betalend parkeren noch parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is"

Dat kan geen kwaad. Of het zin heeft durf ik te betwijfelen. Als het parkeren gereglementeerd is kan het niet : tientallen hebben al een retributie gekregen wegens : "Betaalticket aanwezig maar informaties onleesbaar (omgekeerd ticket, opeenhoping van verschillende tickets, geplooid ticket )"

Maar dat heeft niets te maken met
De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
Welk woordje in deze zin begrijpt u niet?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 08 apr 2013 14:52

Maar niemand maakt evenmin GEBRUIK van die kaart om op gepriviligeerde parkeerplaatsen te staan.
Of dacht U dat men een boete krijgt als men op een normale parkeerplaats staat tussen andere wagens zonder kaart, enkel en alleen omdat die invalidenkaart op het dashboard ligt?
Niet alleen het gebruik van die kaart om op gepriviligeerde parkeerplaatsen te staan, maar het gebruik van die kaart tout court is verboden. U mag ze niet gebruiken, ze mag dan ook niet zichtbaar zijn. Als u betrapt wordt, riskeert u een boete en drie maanden intrekking van de kaart. Volledig terecht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 08 apr 2013 16:04

Zucht
Zucht maar.
Dat kan geen kwaad. Of het zin heeft durf ik te betwijfelen. Als het parkeren gereglementeerd is kan het niet : tientallen hebben al een retributie gekregen wegens : "Betaalticket aanwezig maar informaties onleesbaar (omgekeerd ticket, opeenhoping van verschillende tickets, geplooid ticket )"
Dat gaat dan ook over plaatsen waar betalend parkeren / parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is. Op plaatsen waar dat niet van toepassing is, is het niet strafbaar om parkeerschijven met eender welke aanduidingen te laten rondslingeren op het dasboard. Of heb je 1 en ander gemist in mijn posting ? Ik schreef toch duidelijk:
Kunt u mij zeggen welk artikel in de wegcode het Mariette zou verbieden om nog 100 tickets en 1.000 parkeerschijven op haar dasboard te leggen, zolang ze parkeert waar géén betalend parkeren noch parkeren met beperkte parkeertijd van toepassing is? Mijns inziens kan ze het gerust proberen. Ik zou begot niet weten op grond waarvan u haar strafbaar acht.

En op plaatsen waar géén beperkte parkeertijd van toepassing is, mag Mariette haar auto toch evengoed onbeperkt parkeren? (tenzij hij defect zou zijn, of het een reclamevoertuig zou zijn).
Maar dat heeft niets te maken met
De kaart is strikt persoonlijk; zij mag enkel gebruikt worden wanneer de titularis vervoerd wordt in het voertuig dat geparkeerd wordt of wanneer hij zelf dat voertuig bestuurt.
Welk woordje in deze zin begrijpt u niet?
Ik begrijp elk woord. Veeleer bent u degene die het woord gebruiken in deze niet begrijpt. En blijkbaar ook naast de kwestie antwoordt op de posting van Mariette....
Niet alleen het gebruik van die kaart om op gepriviligeerde parkeerplaatsen te staan, maar het gebruik van die kaart tout court is verboden.


Juist: het gebruik is verboden. Iemand die ze laat liggen op het dasboard, en parkeert buiten parkeerplaatsen voor personen met een handicap, maakt er dan ook géén gebruik van. En is derhalve niet strafbaar.
U mag ze niet gebruiken, ze mag dan ook niet zichtbaar zijn. Als u betrapt wordt, riskeert u een boete en drie maanden intrekking van de kaart. Volledig terecht.
Mariette gebruikt ze ook niet, als ze elders parkeert. U heeft tot op heden nog geen enkele wettekst aangehaald waarin staat dat het verboden zou zijn om dergelijke kaart te laten rondslingeren op het dasboard als ze parkeert buiten parkeerplaatsen voor personen met een handicap.

Moet ik je nu écht het verschil uitleggen tussen de kaart gebruiken ifv parkeerplaats voor personen met een handicap enerzijds, en laten rondlsingeren op het dasboard wanneer géén gebruik gemaakt wordt van een parkeerplaats voor personen met een handicap? En bijgevolg dus ook géén gebruik gemaakt wordt van de parkeerkaart?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 08 apr 2013 16:37

Ik geef het op. Wat baten kaars en bril.....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”