parkeerboete met huurwagen in het buitenland

slimshady
Topic Starter
Berichten: 2

parkeerboete met huurwagen in het buitenland

#1 , 04 apr 2013 20:51

Hallo,

Heb reeds 3 brieven in men brievenbus gekregen (niet aangetekend) over een parkeerboete opgelopen in Hongarije afgelopen zomer.
De brieven zijn in het Frans.
De gegevens in de brieven zouden kunnen kloppen.
Rare is dat ze een bedrag eisen in de eerste brief, de 2de brief word dit bedrag al met 25 euro verhoogd en de derde brief is via een internationaal incasso bureau.
Heb nooit voor ontvangst van deze brieven moeten tekenen.
Kan dit zomaar? Is dit reglementair ? Wat als ik het bedrag niet betaal?

Heeft iemand hier kennis of ervaring mee?

bedankt alvast !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2013 11:25

Van wie komen die brieven? Van de autoverhuurfirma of rechtstreeks van de Politie uit Hongarijë?
Aanmaningen hoeven niet noodzakelijk aangetekend te worden verstuurd. En dat ze de prijs verhogen met administratiekosten in intrest is al helemaal niet raar, maar absoluut normaal.
En met een incassobureau erbij zou je zeer snel boven de 100 € uitkomen, of een veelvoud ervan als je niet betaald.

slimshady
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 05 apr 2013 14:51

De brieven komen van de politie.

Ik hoor van mensen rondom me zeggen dat ik boete niet moet betalen, dat ze dit toch niet kunnen opeisen.
Alleen als ik terug in Hongarije kom (luchthaven bv) is de kans reeel dat ik de boete (+intrest) onmiddelijk moet betalen.
Wat logisch klinkt.

Indien het niet betalen van de boete (negeren incassobureau), kunnen ze mij iets maken dan als ik niet meer in Hongarije kom?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 apr 2013 15:57

Als die incasso in ons land erkend is, kunnen ze u wel iets maken.

bartvdv
Berichten: 1911

#5 , 05 apr 2013 16:18

Als die incasso in ons land erkend is, kunnen ze u wel iets maken.
Toch niet. Erkend zijn, betekent alleen dat ze de activiteit van minnelijke invordering mogen uitoefenen. Incasso is een niet onbelangrijk drukkingsmiddel.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”