Rijbewijs vrijwillig inleveren

sunreezer
Topic Starter
Berichten: 18

Rijbewijs vrijwillig inleveren

#1 , 03 apr 2013 10:55

Binnenkort moet ik mijn rijbewijs een week inleveren voor een veroordeling die ik gehad heb in januari.
Nu moet ik door een stommiteit binnenkort weer voor de politierechter verschijnen waardoor ik mijn rijbewijs uiteraard weer een tijd zal kwijt zijn.

Mijn vraag is nu of ik binnenkort als ik mijn rijbewijs een week moet inleveren ik kan vragen of ik het vrijwillig bijvoorbeeld drie weken kan inleveren.
Ik weet dat ze de onmiddellijke intrekking bij de overtreding aftrekken van de periode rijverbod die je krijgt bij de overtreding, dus ik hoopte dat als ik mijn rijbewijs nu twee weken extra inlever ze die periode er ook gaan aftrekken als ik opnieuw een rijverbod krijg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 03 apr 2013 11:16

U kan uw RB gewoon op de griffie laten liggen maar daar wordt in straftoemeting geen enkele rekening mee gehouden.
Een rijverbod is een straf. Niet uw keuzemaatregel.

Indien u toch wil inleveren...doe dat dan bij uw gemeente. Geef daar uw rijbewijs af.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 03 apr 2013 20:07

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan.

Onverminderd artikel 49/1 wordt ingeval de veroordeelde nalaat zijn rijbewijs tijdig te doen toekomen op de griffie, de lopende periode van het verval van rechtswege verlengd met de termijn die is verstreken tussen de vijfde dag na de in het eerste lid bedoelde kennisgeving en de datum van effectieve afgifte van het rijbewijs.

Indien er lastens de veroordeelde meerdere vervallenverklaringen als straf zijn uitgesproken, kan het openbaar ministerie deze na de kennisgeving opeenvolgend laten ingaan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”