verkeersbord : verboden voor voertuigen + 7.5 ton

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

verkeersbord : verboden voor voertuigen + 7.5 ton

#1 , 31 mar 2013 20:40

enige tijd geleden heb ik mijn beklag bij de Politie gemaakt over het feit dat zware vrachtwagens een straat inrijden voorzien van verbodsbord : verboden +7.5 ton uitgezonderd laden en lossen. Deze vrachtwagens rijden in deze straat om naar huis te gaan en 's anderendaags terug te vertrekken naar hun werk.
De politie heeft mij per mail bevestigd ze volgens "de letter van de wet "deze straat niet in mogen.
Volgens de geest van de wet laat de politie dit toch toe met als rechtvaardiging dat ze toch thuis moeten raken.
mijn vraag nu : kan de politie "de geest van de wet" aanhalen om deze overtredingen door de vingers te zien?
Indien niet : tot wie kan ik mij wenden om klacht in te dienen tegen deze politie?
ps : dit bord staat er niet voor niets, dit klein straatje wordt dagelijks gebruikt door tientallen fietsers en mi. kunnen de chauffeurs van die zware vrachtwagens best hun privevoertuig gebruiken om naar hun werk te rijden, daarwaar ze dan hun zware vrachtwagen kunnen nemen om naar hun werf te rijden
aan de verdedigers van de vrachtwagenchauffeurs vraag ik om zich te onthouden van commentaar vermits ik ENKEL juridisch advies vraag in dit forum

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 mar 2013 21:22

eerst aangetekend aan de lokale chef uw klacht overmaken en als dat niet helpt aan het comite-p

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 31 mar 2013 21:44

Procureur des Konings is gerechtelijk de baas van alle politiediensten in zijn arrondissement.
De verkeersborden worden echter gehangen door de gemeente. Bevoegdheid gemeenteraad.

Edoch bewoners hebben ook het recht hun eigendom te bereiken ... zeker als dat bedrijf er al was voor het bord werd geplaatst.
Er zou een onderbord kunnen komen ...eentje met uitgezonderd bewoners.

PS Comité P kan echter de politie NIET verplichten om op te treden.

Reclame

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#4 , 01 apr 2013 18:13

Drone en Franciscus bedankt voor jullie info
ik ben akkoord wat betreft dat eventule bord uitgezonderd bewoners maar het hangt er NIET
kan de politie gebruik maken van de "geest van de wet"?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 01 apr 2013 22:16

Of de politieambtenaar een vaststelling doet of niet daarvoor kan niemand de ambtenaar verplichten.
De ambtenaar kan dus bepaalde overtredingen niet verbaliseren.
Zo is er in onze gemeente een lange en belangrijke invalsweg waar de aannemer de parkeerstroken fout heeft aangelegd. Zijn wettelijk 'iets' te smal.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”