Proces verbaal met fouten - Wat te doen?

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

Proces verbaal met fouten - Wat te doen?

#1 , 29 mar 2013 18:54

Mijn man is vorige week tegengehouden voor te snel rijden en enkele glazen alcohol te veel te drinken.
We hebben zonet de boete ontvangen en vinden deze toch hoog aangezien dit zijn eerste keer was...
Nu ben ik het proces verbaal eens grondig aan het lezen en er staan een aantal dingen verkeerd in.
Hij moest voor de eerste keer blazen en dit was positief. Hij moest toen nog een keer blazen en het resultaat was 0,44 mg/l. Hij vroeg toen om een kwartier te wachten maar dit mocht niet meer omdat hij dit de eerste keer moest vragen. Wat mij toch bizar lijkt, maar ja. De tweede keer blies hij 0,42 mg/l.
In het proces verbaal staat bij de ademanalyses: 16u23 Positief geblazen, 16u30: 0,42 en 16u32: 0,42 geblazen. Wat dus niet overeenstemt met de resultaten van de ademtest die ook bij het proces verbaal zitten.
In het proces verbaal staat ook vermeld: Ik weiger de ademtest niet. Vooraleer een ademtest af te leggen, hebt u mij meegedeeld dat ik recht heb op een wachttijd van 15 minuten. Ik heb hiervan gebruik gemaakt.
Ze hebben dit helemaal niet uigelegd en hij heeft hier geen gebruik van gemaakt, dit kan u zien aan de tijdstippen van blazen.
Kunnen wij hiervoor een bezwaar indienen of wat kunnen wij het beste doen?
Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 29 mar 2013 20:04

Uw echtgenoot heeft eveneens 6 uur rijverbod gehad?
U hebt een minnelijke schikking ontvangen en wat is het bedrag dat te betalen is?

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 29 mar 2013 20:58

In het proces verbaal staat bij de ademanalyses: 16u23 Positief geblazen, 16u30: 0,42 en 16u32: 0,42 geblazen. Wat dus niet overeenstemt met de resultaten van de ademtest die ook bij het proces verbaal zitten.
In het proces verbaal staat ook vermeld: Ik weiger de ademtest niet. Vooraleer een ademtest af te leggen, hebt u mij meegedeeld dat ik recht heb op een wachttijd van 15 minuten. Ik heb hiervan gebruik gemaakt.
Ze hebben dit helemaal niet uigelegd en hij heeft hier geen gebruik van gemaakt, dit kan u zien aan de tijdstippen van blazen.
Als dat zo in het aanvankelijk PV staat, en uw echtgenoot heeft dat ondertekend, heeft het volgens mij weinig zin om dit nog te betwisten. Altijd nalezen wat je ondertekent, éénzijdige verklaringen achteraf zonder verder bewijs, gaan wellicht niet geaccepteerd worden door een rechter als u de zaak zou willen aanvechten. Aan de tijdstippen is overigens helaas niet te zien, dat de eerste ademtest wel/niet zou zijn gebeurd na 15 minuten wachttijd.
Kunnen wij hiervoor een bezwaar indienen of wat kunnen wij het beste doen?
Ik ga eerlijk zijn. Ten eerste hebben de vaststellingen van die verbalisanten omgekeerde bewijswaarde. Kort gezegd: indien het PV tijdig verstuurd werd, MOET een rechter hun bevindingen geloven, tenzij uw echtgenoot het bewijs van zijn onschuld kan bewijzen. Of toch minstens het bewijs leveren dat er een gegronde reden bestaat om te twijfelen aan die vaststellingen. Louter éénzijdige verklaringen, volstaan dus niet. Als uw echtgenoot dan ook nog de pech heeft, dat hij een PV ondertekend heeft, waarin hij (mogelijks zonder dat hij het doorhad) bevestigt dat hij van die 15 min wachttijd gebruik heeft gemaakt, het mij weinig zinvol om de zaak te betwisten voor de rechtbank.

In combinatie met de vaststelling van overdreven snelheid, vrees ik dat het jullie alleen maar gaat opzadelen met nog extra advocaat-kosten, gerechtskosten etc.
Laatst gewijzigd door lohabra op 29 mar 2013 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 29 mar 2013 20:59

Ja inderdaad 6uur rijverbod en 535€ boete.

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 29 mar 2013 21:00

@ lohabra: je mag normaal gezien toch twee keer 15min wachten, dit is toch niet gebeurd. Tussen de eerste ademtest en de laatste zit 9min???

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 29 mar 2013 21:07

@ lohabra: je mag normaal gezien toch twee keer 15min wachten, dit is toch niet gebeurd. Tussen de eerste ademtest en de laatste zit 9min???
Neen, NOOIT 2x. Slechts éénmalig.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

#7 , 29 mar 2013 21:12

Ah dus voor je gaat blazen mag je 15min wachten? Of hoe moet ik dit dan zien?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 29 mar 2013 21:14

Er is een minnelijke schikking voorgesteld. Indien uw man er niet op ingaat dan komt de zaak voor de rechtbank. Vermoedelijk zal het resultaat 'iets' hoger uitvallen met een effectief rijverbod.

De typefout gezien op de originele stukken het correct staat en die gegevens kunnen nagetrokken worden zal er weinig toe doen.

Er is EEN periode met wachttijd van 15 ' daarna geen meer. Dus voor de eerste keer blazen. Dit om de effecten van de mondalcohol te neutraliseren.


Dit eens lezen:
http://www.gratisrijbewijsonline.be/alcoholwet.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

NIET OPNIEUW 15 MINUTEN WACHTTIJD

Je mag (sinds 12 mei 2007) voor een ademanalyse alleen 15 minuten wachttijd vragen, als eerst geen ademtest werd afgenomen en men dus onmiddellijk met de ademanalyse begint.

Heb je dus (zoals in de meeste gevallen) eerst een ademtest gedaan, dan mag je voor je de ademanalyse begint niet opnieuw 15 minuten wachttijd vragen.

EEN NIEUWE ADEMANALYSE VRAGEN (Gewoon eens lezen )

Ga je niet akkoord met het resultaat van de eerste ademanalyse, dan mag je vragen om onmiddellijk een tweede ademanalyse uit te voeren.
Zijn er merkelijke verschillen tussen die twee metingen, dan wordt nog een derde ademanalyse uitgevoerd.
Indien de drie verschillen tussen die drie metingen groter zijn dan de nauwkeurigheidsvoorschriften, dan wordt een bloedproef uitgevoerd.

Het uitgeprinte resultaat.
In geval van overtreding wordt een exemplaar van elk door het ademanalyse toestel gedrukt document (met het meetresultaat) bij het proces-verbaal gevoegd dat naar het openbaar ministerie wordt gezonden en een exemplaar van deze documenten wordt bij het afschrift van het proces-verbaal gevoegd dat naar de overtreder wordt verstuurd.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 mar 2013 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 29 mar 2013 21:19

Ah dus voor je gaat blazen mag je 15min wachten? Of hoe moet ik dit dan zien?
Wettekst:

Artikel 23

De personen die een ademtest moeten ondergaan mogen een wachttijd vragen van 15 minuten.

Indien de ademanalyse opgelegd wordt zonder voorafgaande ademtest, mogen de personen die een ademanalyse moeten ondergaan een wachttijd vragen van 15 minuten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

#10 , 29 mar 2013 21:33

Ok bedankt voor jullie antwoorden

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 29 mar 2013 21:40

En was die minnelijke schikking voor beide feiten?
En de overdreven snelheid?
En de intoxicatie?

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 30 mar 2013 08:24

@Franciscus
Ja dit is voor beide feiten.
overdreven snelheid: 134 km/hr (zijnde 125,96 km/hr na toepassing van de technische tolerantie). Maximum toegelaten 100 km/Hr.
Waar kan ik de intoxicatie terugvinden?
Dan heb ik nog opgemerkt in het pv: dat ze mijn man om 16u18 hebben tegengehouden en de ademtest is afgenomen om 16u23 dus dan kan je toch zien dat hij geen 15min gewacht heeft?

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 30 mar 2013 09:13

Inzake snelheid resultaat van de berekening :
De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 100 ( als voorbeeld in de bebouwde kom)
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 125.96
Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning : 200€
Minnelijke schikking : 210€
Rechtbank : 60-3000€
Verval van het recht tot sturen : facultatief

en

Artikel 34 verkeerswet :

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

en inzake de wachttijd : Het mag gevraagd worden...
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... toestellen" onclick="window.open(this.href);return false;

en misschien ook nog maar hier opletten bedragen zijn hier nog de oude bedragen (opdeciemen 5,5 en nu sedert 1/1/2013 X 6).
Als wat algemenere info en dan ziet u ook wat de bedragen bij de rechtbank zijn.
http://www.mijnboete.be/boete-be/boete- ... -ademtest/" onclick="window.open(this.href);return false;

JiJiAnLi
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 30 mar 2013 09:50

Dus met andere woorden: mogen we blij zijn dat de boete zo 'laag' is...

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 30 mar 2013 10:03

Een 'minnelijke schikking' is een gunstmaatregel .
U kan en mag de zaak voor de rechtbank brengen. Zeker als er echt fouten zijn gemaakt ...
De rechtbank kan uw echtgenoot vrijspreken voor de intoxicatie maar (zwaarder) vervolgen voor de snelheid.
De rechter kan ook voor beide feiten een zwaardere straf uitspreken al of niet (gedeeltelijk) voorwaardelijk of met opschorting.
U hebt dan een advocaat nodig en die moet ook betaald worden.

Mijn ervaring: de eindsom voor u zal ongeveer gelijk liggen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”