geldigheid keuringsbewijs verstreken zonder te weten

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

geldigheid keuringsbewijs verstreken zonder te weten

#1 , 27 mar 2013 14:56

beste,

ik heb een wagen gekocht april vorig jaar, toen laten keuren.
gisteren wagen naar de garagist gedaan voor algemene onderhoud etc om in orde te zijn voor de keuring dit jaar.
vandaag belt de garagist en zegt dat de politie hem doe stoppen heeft omdat mijn wagen geen geldige keuringsbewijs heeft (hij was met mijn wagen naar een verkoper om stukken te gaan halen, voor een andere wagen in zijn garage! dit terzijde). ik viel uit de lucht. ten eerste ik heb mijn wagen vorig jaar voor eerste keer in april laten keuren, dus dacht ik dat het voor een jaar geldig was! ten tweede waarom rijdt hij met mijn wagen (die reeds onderhouden was door hem) naar die verkoper?
Wat kan de sanctie of boete zijn, ik kom voor de eerste keer zoiets tegen? wat kan ik er aan doen. ik kan nog steeds niet geloven dat mijn keuringsbewijs nu al verstreken is!! Mijn broer is mijn wagen afhalen van de garagist nu, ik zal straks nog eens heel goed de papieren onder de loep nemen. Maar ben nu wel zeer ongerust geworden??
Mijn broer zei voor zijn vertrek, hij reed met onze wagen die in de garage hoorde te zijn, hij zal de boete op zijn naam krijgen. Maar lijkt mij zeer waarschijnlijk want de wagen is op mijn naam..

Dat van de keuring is echt een vergetelheid indien de telefoon van de garagist klopt. Graag uw advies!

Bedankt, alvast

Elife

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#2 , 27 mar 2013 15:54

ik verneem net van de garagist dat ik geen boete zou krijgen aangezien op het moment van de politiecontrole de garagist met mijn wagen reed. Ik moet kopie van de nieuwe keuringsbewijs aan de garagist bezorgen en hij zou die overmaken aan de politie..
Klopt dit verhaal?

MVG

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 27 mar 2013 16:41

Normaal ontvang je, ongeveer 1 maand voor het vervallen van de keuring, een uitnodiging van het keuringsstation om je aan te bieden. Heb je die ontvangen?
Moest je die niet ontvangen hebben, ben je toch verp^licht voor de vervaldatum uw wagen op de keuring aan te bieden.

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 27 mar 2013 17:04

Hij zal met uw wagen gereden hebben bij wijze van testrit... toch niets verkeerd mee??

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#5 , 27 mar 2013 17:23

Hij zal met uw wagen gereden hebben bij wijze van testrit... toch niets verkeerd mee??
NEEN HIJ ZEI ZELF DAT HIJ ACHTER STUKKEN GING VOOR EEN ANDERE WAGEN. EN VOOR ALGEMENE ONDERHOUD HEB JE VOLGENS MIJ GEEN TESTRIT NODIG.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 mar 2013 20:02

Mijn garagist doet na ieder algemeen onderhoud een testrit van ongeveer 2 km om de remmen ed te testen

Xastheron
Berichten: 719

#7 , 28 mar 2013 14:38

Hij zal met uw wagen gereden hebben bij wijze van testrit... toch niets verkeerd mee??
NEEN HIJ ZEI ZELF DAT HIJ ACHTER STUKKEN GING VOOR EEN ANDERE WAGEN. EN VOOR ALGEMENE ONDERHOUD HEB JE VOLGENS MIJ GEEN TESTRIT NODIG.
Tekst uitsluitend in hoofdletters plaatsen staat gelijk aan roepen. Vergeet niet dat men u enkel probeert te helpen. Uw fustratie botvieren op de mede forumgangers is niet noodzakelijk.

Nu u weet dat de garagist er niet verlegen om is om andere wagens te gebruiken voor werkverplaatsingen, schrijf dan in het vervolg zowel voor als na het onderhoud de kilometerstand op. Als deze te veel van elkaar afwijken (meer dan een paar km), dan vraagt u hem om een verklaring hiervoor + mindering op de factuur a rato 0.34euro/km voor elke gereden km.
Na de tweede keer gaat u gewoon naar een andere garage en, indien u dit nodig acht, dient u klacht in bij de bevoegde instanties.

killerboy
Berichten: 95

#8 , 02 apr 2013 19:02

Misschiens is het toch handig om te weten welke auto de topicschrijver gekocht heeft.
Als het een gewone personenwagen betreft die vorig jaar in april gekocht werd en gekeurd dan is de keuring op zijn minst geldig tot april 2013.
Kocht hij echter een personenwagen of bestelwagen die ingeschreven werd als lichte vracht dan ligt de situatie anders. Dan loopt de datum van de keuring voor verkoop en het terug aanbieden voor een volgende keuring niet gelijk. Vb. Lichte vracht die voordien altijd een jaarlijkse keuring had bv op 5 oktober en in januari aan topicschrijver verkocht word , moet nadien met nieuwe nummerplaten enkel naar keuring voor weging en aanpassing van het vignet dat op de ruit gekleefd word. De jaarlijkse keuring blijft echter wel behouden op 5 oktober.

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#9 , 21 apr 2013 00:28

Misschiens is het toch handig om te weten welke auto de topicschrijver gekocht heeft.
Als het een gewone personenwagen betreft die vorig jaar in april gekocht werd en gekeurd dan is de keuring op zijn minst geldig tot april 2013.
Kocht hij echter een personenwagen of bestelwagen die ingeschreven werd als lichte vracht dan ligt de situatie anders. Dan loopt de datum van de keuring voor verkoop en het terug aanbieden voor een volgende keuring niet gelijk. Vb. Lichte vracht die voordien altijd een jaarlijkse keuring had bv op 5 oktober en in januari aan topicschrijver verkocht word , moet nadien met nieuwe nummerplaten enkel naar keuring voor weging en aanpassing van het vignet dat op de ruit gekleefd word. De jaarlijkse keuring blijft echter wel behouden op 5 oktober.
Beste,

idd. het laatste wat u schreef was blijkbaar bij mij het geval. mn de auto was gekeurd (voor ik hem kocht) in februari, ik kocht deze wagen in april en dus opnieuw gekeurd. maar was gekeurd tot februari her jaar erop en niet april. Ik had in mijn achterhoofd altijd april onthouden omdat ik zelf de wagen dan heb laten keuren...
swat het is nu in orde gekomen. Ik mocht mijn wagen direct laten keuren en kopie daarvan bezorgen aan de politie via mijn garagist... oef!! ik ben nu wel veel attenter geworden :)
bedankt alvast voor de reacties

celya
Topic Starter
Berichten: 23
Locatie: Gent

#10 , 21 apr 2013 00:34

Hij zal met uw wagen gereden hebben bij wijze van testrit... toch niets verkeerd mee??
NEEN HIJ ZEI ZELF DAT HIJ ACHTER STUKKEN GING VOOR EEN ANDERE WAGEN. EN VOOR ALGEMENE ONDERHOUD HEB JE VOLGENS MIJ GEEN TESTRIT NODIG.
Tekst uitsluitend in hoofdletters plaatsen staat gelijk aan roepen. Vergeet niet dat men u enkel probeert te helpen. Uw fustratie botvieren op de mede forumgangers is niet noodzakelijk.

Nu u weet dat de garagist er niet verlegen om is om andere wagens te gebruiken voor werkverplaatsingen, schrijf dan in het vervolg zowel voor als na het onderhoud de kilometerstand op. Als deze te veel van elkaar afwijken (meer dan een paar km), dan vraagt u hem om een verklaring hiervoor + mindering op de factuur a rato 0.34euro/km voor elke gereden km.
Na de tweede keer gaat u gewoon naar een andere garage en, indien u dit nodig acht, dient u klacht in bij de bevoegde instanties.
Sorry mijn caps lock stond aan (ik schreef via mobieltje), had die intentie helemaal niet hoor. had het een beetje druk op het moment dat ik dat berichtje schreef, maar wou toch hier (op juridisch forum) aanwezig zijn. Nogmaals mijn excuses als het zo overkwam...

De garagist heeft idd zelf zich geëxcuseerd voor het gebruik van mijn wagen en heeft zelfs voorgesteld om de boete te betalen mocht ik die thuisgestuurd krijgen. wat ik zeer vriendelijk vond van hem..

En mijn excuses nogmaals ...

bedankt voor de tip ook.

mvg

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”