wat kan ik best doen?

genoveva
Topic Starter
Berichten: 12

wat kan ik best doen?

#1 , 24 mar 2013 15:50

Graag wil ik jullie raad over het volgende:
ik kreeg een pv waarin het volgende staat:

" ... Dit betreft een rijbaan met vier rijstroken waarvan twee in elke richting, deze zijn van elkaar gescheiden door een middenberm. Aan het kruispunt is het verkeer geregeld door driekleurige verkeerslichten en komende uit richting K. drie voorsorteerstroken, voor linksaf, rechtdoor en rechtsaf. Op eerder vermeld ogenblik is het rode licht al zeker drie seconden ontstoken als er een ziekenwagen met sirene en zwaailichten komt aangereden. Betrokken ziekenwagen komt eveneens van richting K. en slaat links af richting Z. Achter betrokken ziekenwagen rijdt echter een voertuig eveneens door het rode verkeerslicht en rijd rechtdoor richting G. Gezien de grote en de drukte van het kruispunt is het uiterst gevaarlijke situatie om het rode verkeerslicht, dat reeds enkele seconden ontstoken is zeer gevaarlijk. Aangezien wij met onze fiets zijn, zijn wij niet in de mogelijkheid om het betrokken voertuig te intercepteren." De betrokken voertuig die achter de ziekenwagen/rode licht/ reed was ik.

Mijn belevenis was wel echter lichtjes anders, het licht was niet rood, maar oranje. En, ja, ik weet het, ik had toen moeten stoppen, maar ik was gehaast. Zelf was ik opgeroepen om al tolk te verschijnen in de Rechtbank. Ik werd 1,5 uur daarvoor opgebeld met de vraag dat ze heel dringen op zoek waren naar een tolk en of ik om ... uur kon komen. Gezien de afstand die ik moest afleggen en het verkeer, stelde ik vast dat ik niet op tijd daar zal raken. De vertraging liep op tot 30 minuten! wat ik persoonlijk als een ramp beschouwde.
In die 30 minuten (dat ik te laat was) terwijl ik aan het rijden was werd ik liefst 7 keer (om de 2 à 7 min.) opgebeld door het parket! ik heb niet opgenomen, maar voelde mij enorm onder druk gezet. Ik wil het niet goed praten, ik had moeten stoppen en nog even wachten, hoe dan ook was ik al te laat. Maar op dat moment de enige wat mij bezig hield was: zo snel mogelijk aankomen. Ik heb toen in mijn ogen een berekend risico genomen. Ik geloof niet dat ik door rood licht zal rijden, ik heb dit nooit gedaan en ik zal dat ook nooit doen, ik stel mij zeer de vraag hoe die tijdsbepaling van 3 seconden is gedaan. Volledigheidshalve wil ik benadrukken dat ik sinds 1987 een rijbewijs heb (in het pv staat 1992 omdat ik toen mijn buitenlands rijbewijs voor een Belgische heb gewisseld) en behalve een retributie voor foutparkeren en te snel rijden (met 1 km :) ) heb ik verder geen andere veroordelingen.
Graag zou ik op de pv reageren, al was het maar omdat ik mij hierdoor bijna een misdadiger voel en voor mezelf mijn eer wil herstellen. Ik heb veel spijt dat ik mezelf zoveel ellende bezorgt door mijn plichtbesef mijzelf. Maar ja, zoals ze zeggen alle spijt komt veel te laat. Aan wat kan ik mij verwachten en wanneer kan ik best op de pv reageren? voordat in een brief van het parket krijg (nu dus) of nadien? Ik besef maar al te goed dat een verklaring van een politieagent moeilijk in twijfel kan trekken, dus ik denk dat het al een uitgemaakte zaak is, toch weet ik (door mijn werk als tolk/vertaler) dat ze ook niet onfeilbaar. Dank bij voorbaat!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 25 mar 2013 00:12

Ook voorbij het oranje rijden is strafbaar. Oranje fase dient enkel om het kruispunt te ontruimen.
Als de politieambtenaar schrijft in zijn vaststelling dat ook de ziekenwagen al voorbij het rode verkeerslicht is gereden. U kan de vaststelling betwisten
U bent geen misdadiger maar u hebt wel een misdrijf gepleegd.
Als tolk krijgt men toch vergoed vanaf het ogenblik van oproep?
Wat de snelheidsovertreding betreft met 1 km... u moet ook nog rekening houden met 1- de aftrek van X km 2- dat ook uw kmteller geen correcte aanduiding aangeeft
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;
Uw PV misschien eens voorleggen aan de vorderende magistraat?

genoveva
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 25 mar 2013 11:26

nee, dit is een misverstand, een tolk wordt vergoed vanaf het moment dat zijn prestatie begint (= zijn aankomst ter plaatse), anders zal het veel te mooi zijn - opgeroepen op 12.30 , beginprestatie om 15 uur : dat is 1.5 u vergoeding zo maar, zonder iets te doen. De tolk krijgt wel een verplaatsingsvergoeding per km.

Reclame

Xastheron
Berichten: 719

#4 , 25 mar 2013 15:24

"Overmacht" en "Dringende situatie" wordt maar zéér zelden aanvaard. Als u 90km/u rijdt door de bebouwde kom om met uw zwangere, quasi-in-uw-wagen-bevallende vrouw naar het ziekenhuis te rijden, moet u ook betalen... De ernst van de overtreding en het hoog ingeschatte potentiële gevaar geeft aanleiding tot de sanctie. Kwijtschelden zal er niet van komen, misschien gedeeltelijke of volledige voorwaardelijke opschorting...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”