2 x parkeerretributie op één dag

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

2 x parkeerretributie op één dag

#1 , 22 mar 2013 22:02

Situatie : grote parking nabij station, middenblok is gratis, op de buitenrand kun je voor 2 euro een hele dag staan.
Zoon komt op de parking, 's morgens vroeg, en stelt vast dat hij zijn kleingeld vergeten is (ondanks het vroege uur staat gratis middenblok al vol). Rijdt nog niet zo lang met de auto (voorlopig rijbewijs) en heeft dus geen idee dat er zoiets bestaat als betalen via sms. Ergens wisselen is geen optie, dan mist hij zijn trein.
Dan verwacht je je dus aan een 'retributie'. Maar wat stelt hij vast als hij 's avonds terugkeert ? Er zitten 2 bonnen tussen de ruitenwisser. Alé, eigenlijk gewoon kaartjes met 'de toepasselijke parkeerreglementering'...
En daarop heeft hij dan gezien dat dat sms-parkeren bestaat... Want op de meter kon hij het niet gezien hebben, het was donker toen hij aankwam.
En ja ik weet het, ze gaan zwaaien met hun 'halve-dagtarief'. Op die kaartjes staat dat er een 'parkeerbelasting' (nieuw woordje...) zal worden opgemaakt en dat deze geldig is tot 13u OF tot 18u.
Nu ben ik wel bereid 1x te betalen voor zijn stomme vergetelheid, maar geen 2 keer.
Ieder mens met een beetje gezond verstand zal tot de logische conclusie komen dat er niemand bewust gaat riskeren om 30 euro te moeten betalen als je voor 2 euro een hele dag kan staan en dat er dus specifieke omstandigheden zijn waardoor die 2 euro niet betaald werd. Maar ja, gezond verstand brengt niks op hé...
Nu de concrete vraag : kan dat wel, zo'n algemeen kaartje ? Moet daar geen tijdstip van vaststelling op staan ? Wie zegt dat die 2 kaartjes daar niet in één keer werden tussen gestoken ?
Tot op heden hebben we de boetes nog niet ontvangen, het is nog maar van begin deze week.
Wat zijn de kansen als we dit voor de rechter laten komen ? Ons beroepen op de 'redelijkheid' ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 22 mar 2013 22:17

Bericht van vaststelling?? maar dan is het een verkeersinbreuk.
Door welke dienst werden de parkeerbelasting opgesteld.
Kleine kans dat u er maar een zal moeten betalen gezien de tweede vaststelling in de tweede periode zal gedaan zijn.
De juiste gegevens zullen dan op toegestuurde documenten staan.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 23 mar 2013 10:08

Er zitten 2 bonnen tussen de ruitenwisser. Alé, eigenlijk gewoon kaartjes met 'de toepasselijke parkeerreglementering'...

En ja ik weet het, ze gaan zwaaien met hun 'halve-dagtarief'. Op die kaartjes staat dat er een 'parkeerbelasting' (nieuw woordje...) zal worden opgemaakt en dat deze geldig is tot 13u OF tot 18u.
Dat klopt inderdaad. Parkeerbelasting is waarschijnlijk de Vlaemsche vertaling van parkeerretributie. Niets nieuws dus.
Nu ben ik wel bereid 1x te betalen voor zijn stomme vergetelheid, maar geen 2 keer.
Ik vrees dat er niet naar uw bereidheid gevraagd zal worden, wel naar uw geld.
Ieder mens met een beetje gezond verstand zal tot de logische conclusie komen dat er niemand bewust gaat riskeren om 30 euro te moeten betalen als je voor 2 euro een hele dag kan staan en dat er dus specifieke omstandigheden zijn waardoor die 2 euro niet betaald werd. Maar ja, gezond verstand brengt niks op hé...
2 Euro is inderdaad spotgoedkoop. In Antwerpen kan je daarmee een uurtje staan. Maar toch..... Ik ken verschillende mensen die dat bewust wel doen; van tijd tot tijd een retribuutietje is vaak goedkoper dan gewoon parkeergeld betalen; hangt af van de pakkans.
Nu de concrete vraag : kan dat wel, zo'n algemeen kaartje ? Moet daar geen tijdstip van vaststelling op staan ?
Controleer het politiereglement.
Wie zegt dat die 2 kaartjes daar niet in één keer werden tussen gestoken ?

Ik denk dat dit steeds correct gebeurt.
Wat zijn de kansen als we dit voor de rechter laten komen ? Ons beroepen op de 'redelijkheid' ??
Geen; het komt niet voor de rechter. Dit is namelijk een uitvoerbare titel : het parkeerbedrijf kan een deurwaarder beslag laten leggen zonder dat dit nog voor de rechter moet komen. U kan schriftelijk en/of mondeling bezwaar aantekenen, en u zal dan gehoord worden door een ambtenaar van de gemeente. Als u het niet eens bent met zijn besluit zal uzelf de gemeente voor het gerecht moeten dagen.
@ Fransiscus : De politie heeft niet het alleenrecht op de woorden "vaststelling" en "bericht".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2013 16:08

Dit is normaal, in Brugge doen ze dit ook, als je niet betaald zal die 30€ zeer snel +/- 100€ worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

witchqueen
Topic Starter
Berichten: 183

#5 , 24 mar 2013 18:28

Hoe dat komt niet voor de rechter ?
Ik dacht dat de vrederechter bevoegd was indien je die 'retributies' betwist ?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 24 mar 2013 22:41

Hoe dat komt niet voor de rechter ?
Ik dacht dat de vrederechter bevoegd was indien je die 'retributies' betwist ?
Nee, dat is al een tijdje gewijzigd omdat de vrederechters overstelpt werden.
De bestuurlijke geldboete wordt, behoudens het instellen van een jurisdictioneel beroep,
uitvoerbaar na het verstrijken van een termijn van één maand vanaf de kennisgeving; (van
het moment dat er dus definitief beslist is dat je een boete moet betalen) voor de overtreder
staat tegen de opgelegde sanctie een beroepsmogelijkheid open, hetzij bij de politierechtbank
voor een meerderjarige overtreder, hetzij bij de jeugdrechtbank voor een minderjarige
overtreder OF zijn ouders, voogd, persoon die het gezag uitoefent.(Als je effectief een boete
krijgt opgelegd, moet er uitdrukkelijk instaan WAAR je in beroep kan gaan, is dit niet vermeld
in je brief, dan is dit een vernietigingsgrond, want onwettelijk).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”