vluchtmisdrijf

johan poupaert
Topic Starter
Berichten: 8

vluchtmisdrijf

#1 , 20 mar 2013 08:23

Een drietal maanden geleden stop ik om een voetganger te laten oversteken op een oversteekplaats. Terwijl ik terug wil vertrekken rijdt er een wagen op mij in. Resultaat: een volledig ingedeukte achterbumper. De tegenpartij reed op dit moment naar huis na een nachtje fuiven en weigerden de nodige papieren in te vullen, waarop ze wegreden na nog enkele bedreigingen.
Aangezien de plaats van het ongeval slechts op een vijfhonderd meter van het politiebureau is (en ik de nummerplaat van de tegenpartij had genoteerd) ben ik direct naar de politie gereden waar PV werd opgesteld.
Tot hier geen probleem. Maar vorige week krijg ik nieuws van mijn verzekering. Blijkt dat de tegenpartij nu, na drie maand dus, aan hun verzekering verklaard dat ik op hun wagen ben ingereden. Ik zou achteruit zijn gereden om een voetganger te laten oversteken en zo op hun wagen zijn ingereden.
Volgens mijn verzekering moet ik nu afwachten wat het parket hierover zal zeggen maar is er een grote kans dat de tegenpartij zal geloofd worden.
Weet iemand van jullie hoe dat verder zal verlopen, of heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht dat als je vluchtmisdrijf pleegde je automatisch in fout was?
Alvast dank voor de reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron
Berichten: 719

#2 , 20 mar 2013 11:44

Heeft de politie de gegevens van de voetganger niet? Wil deze geen verklaring afleggen?

Ook: bij vluchtmisdrijf de politie ter plaatse laten komen, dan kunnen ze de nodige vaststellingen doen (remsporen en dergelijke...) en getuigen zoeken/optrommelen...

johan poupaert
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 22 mar 2013 11:16

De voetganger is gewoon doorgestapt, het was 's morgens om 7.30 u - de meeste mensen zijn dan nogal gehaast om te gaan werken... Remsporen of zo waren er niet, de schade aan mijn wagen was ook niet zo groot maar toch waren er voor zo'n 1500 euro kosten. De tegenpartij wilde dus geen Europees aanrijdingsformulier invullen waarop ik voorstelde om naar het 500 meter verder gelegen politiebureau te gaan. Zij waren akkoord maar toen we vertrokken reden ze snel de andere richting uit.
Eigenlijk blijf ik me vooral afvragen hoe je nog gelijk kan halen (zoals de tegenpartij) als je vluchtmisdrijf pleegt en slechts een drietal maanden later een verklaring wil afleggen? Eigenlijk ben je dan altijd beter af als je na een ongeval gewoon doorrijdt en daarna een totaal andere verklaring aflegt, toch?

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 22 mar 2013 11:20

Dat de tegenpartij vluchtsmisdrijf heeft gepleegd pleit natuurlijk niet in hun voordeel.

lohabra
Berichten: 1015

#5 , 23 mar 2013 07:32

De voetganger is gewoon doorgestapt, het was 's morgens om 7.30 u - de meeste mensen zijn dan nogal gehaast om te gaan werken...
Best asap diens naam vragen in zo'n geval. Als je zijn tel.nr. en zijn naam al maar hebt.....

En verder: het is niet omdat je vluchtmisdrijf pleegt, dat je ook automatisch aansprakelijk zult gesteld worden voor het ongeval. Het zal wel niet in het voordeel van de tegenpartij zijn, hun versie wordt nu mss beduidend minder geloofwaardig. Volgens mij ligt de bewijslast van de bewering dat jij achteruit zou zijn gereden eerder bij de tegenpartij, en niet zozeer bij jou.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”