dagvaarding laat op zich wachten

petra peeters
Topic Starter
Berichten: 2

dagvaarding laat op zich wachten

#1 , 19 mar 2013 18:23

Beste forumgebruikers,

Een 3 à 4-tal maanden geleden werd mijn wagen door de politie weggetakeld omdat hij naast de openbare weg geparkeerd stond zonder nummerplaten en zonder geldige papieren. Omdat de wagen niet meer gebruikt werd, heb ik verzekering en keuring laten vervallen en de nummerplaten opgestuurd - heel dom van mij, maar ik wist niet dat hij in zulk geval niet naast de baan (volgens de letter van de wet: op de openbare weg) geparkeerd mocht staan.

Ik ben toen een verklaring gaan afleggen op het politiekantoor, waar me verteld werd dat ik een dagvaarding zou ontvangen om voor de politierechter te verschijnen.

Nu is het zo dat ik, tot op de dag van vandaag, nog steeds geen dagvaarding heb ontvangen. Ik wil niet zelf contact opnemen met de politie of het gerecht om te vragen waar die dagvaarding blijft - 't is misschien optimistisch van mij, maar stiekem hoop ik dat mijn 'dossier' op miraculeuze wijze is kwijtgeraakt.

Nu wilde ik me toch even vergewissen van het volgende: het is toch niet mijn plicht om zelf rond te gaan horen waar mijn dagvaarding blijft? Als ik geen brief in de bus krijg, hoef ik toch niet zelf op zoek te gaan?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 20 mar 2013 09:06

Gewoon afwachten... kan een tijdje op zich laten wachten... ik heb ooit eens 11 maand moeten wachten...

k.b.
Berichten: 876

#3 , 20 mar 2013 09:19

Inderdaad ... meestal ongeveer 1 jaar ...
Mirakels bestaan ... maar men moet geduld hebben ...

k.b.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 20 mar 2013 12:28

Hangt er trouwens van af waarvoor men u vervolgt.
Hebt u afstand gedaan van het wrak?
Kan buiten verkeer ook als milieumisdrijf vervolgd worden.

petra peeters
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 20 mar 2013 18:09

Hangt er trouwens van af waarvoor men u vervolgt.
Hebt u afstand gedaan van het wrak?
Kan buiten verkeer ook als milieumisdrijf vervolgd worden.

Ik heb inderdaad meteen afstand gedaan van de wagen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”