Wagen ingeschreven op verkeerde titularis

Lien91
Topic Starter
Berichten: 8

Wagen ingeschreven op verkeerde titularis

#1 , 15 mar 2013 11:10

Sinds 5/3 heb ik een nieuwe wagen aangekocht. Gezien mijn jongere leeftijd, staat de verzekering op naam van mijn vader.

Nu heeft de verzekeraar zich hierdoor vergist, waardoor de wagen volledig op naam van mijn vader staat, ipv op mijn naam.

Ik weet ondertussen dat hij dit moet rechtzetten, aangezien de fout bij hun gebeurde (dit geven ze ook toe).

De vraag is alleen hoe dit moet? Eerst zei hij dat ik de wagen eerst moest laten uitschrijven, keuren en opnieuw inschrijven.
Maar dit wil ik niet, dan heb ik al direct een "2dehandswagen", terwijl ik niet in de fout gegaan ben.

Nu komt hij af met het verhaal dat ik mijn nrplaat bij hem moet binnenbrengen, hij zou ermee naar DIV gaan samen met het inschrijvingsformulier.
Daar zou dit rechtgezet worden, maar dan krijg ik weer een nieuwe nrplaat.

Telkens wanneer ik naar DIV bel, zeggen ze mij iets heel anders...

Nu is de vraag: Kan dit geregeld worden zonder keuring en met behoud van de nrplaat? Zo ja, hoe?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cleo4
Berichten: 11

#2 , 15 mar 2013 12:21

Een nummerplaat als die van het nieuwe formaat is, kan overgedragen worden van vader op dochter mits een bewijs van verwantschap bij de dienst DIV. De wagen moet wel opnieuw ingeschreven worden en de BIV moet opnieuw betaald worden.
Als jij met de auto rijdt, dan dient de verzekering wel op jouw naam te staan. Je kan perfect rondrijden met de auto en je vader de eigenaar laten zijn. Moest er met je vader iets gebeuren, dan komt hij wel in de nalatenschap van je vader.
De verzekering daarentegen dient te gebeuren op naam van degene die met de auto rijdt.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 15 mar 2013 12:26

De nummerplaat is GEEN bewijs van eigendom.
Een factuur en het betalingsbewijs zijn dat wel.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 15 mar 2013 12:31

"Sinds 5/3 heb ik een nieuwe wagen aangekocht. Gezien mijn jongere leeftijd, staat de verzekering op naam van mijn vader". Dat is toch niet toegelaten, tenzij jij ook staat vermeld als bestuurder.

Lien91
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 15 mar 2013 13:12

Bedankt voor de reacties alvast.

Ik sta inderdaad vermeld als voornaamste bestuurder op het verzekeringsbewijs. Dus ik dacht dat dit geen enkel probleem was dan.

Het is een Europese nummerplaat, dus net een nieuwe sinds 5/3/2013.

Dien ik dan opnieuw een aanvraag tot inschrijving in te vullen op mijn naam? Er is zelfs nog geen rekening aangekomen van de BIV, dus daar konden we tot nu toe nog niets van betalen.

Ik begrijp dat de nummerplaat geen bewijs van eigendom is, maar het is wel de bedoeling dat de rekeningen (zoals BIV en dergelijke rechtstreeks naar mij komen, aangezien ik alle kosten voor deze wagen betaal). Enkel verzekering gaat naar mijn vader en die betaal ik hem terug.

De factuur van de wagen staat op mijn naam, maar daar ben ik vet mee in deze situatie.

Probleem is dat de verzekeringsagent zelf niet goed weet wat of hoe. En ik zou gewoon de nrplaat willen behouden...

Lien91
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 15 mar 2013 16:06

Cleo4: Bedankt voor de tip, hiermee ben ik zeker geholpen! En ook Franciscus bedankt voor het antwoord.

[antwoord op verwijderde post verwijderd:Vandebos]

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”