Verkeersboete "verboden parkeren op verdrijvingsvak"

wout81
Topic Starter
Berichten: 4

Verkeersboete "verboden parkeren op verdrijvingsvak"

#1 , 15 mar 2013 00:15

vavond zat er een briefje van de politie tussen mijn ruitenwisser met daarop dat ik in overtreding had begaan met een artikal uit de wegcode " verboden parkeren op verdrijvingsvak"

ik vermoed dus dat een boete wel zal volgen ...

nu gebeurde die vaststelling om 17u45 , terwijl ik de auto daar donderdagmorgen 7u20 geparkeerd had, op het moment dat dat "verdrijvingsvak" (dus diagonaal geschilderde strepen op de weg) VOLLEDIG onzichtbaar was door sneeuw, en het bovendien dan ook aan het sneeuwen was.

vraag is nu :

1) hoeveel zou die boete bedragen ? 50 euro ? 100 ? 110 euro ? is eigenlijk wel op een plaats waar het "niet echt hinderlijk / gevarlijk " is . maar eerlijk is eerlijk, de auto stond wel volledig op die strepen geparkeerd ...

2) zou ik die eventueel kunnen aanvechten ? heb uiteraard wel geen bewijzen of fotos dat mijn auto er van 's morgens stond op het moment dat het ondergesneeuwd was, en bij de vaststelling was de sneeuw er natuurlijk wel volledig weggesmolten...

3) kan die aanvechting dan via mijn rechtsbijstand, of moet ik dit zelf doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 15 mar 2013 00:31

Welk artikel nummer wegcode ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wout81
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 mar 2013 00:36

staat er niet op ,

is zo een voorgedrukt kaarte waar er staat : in overtreding bevonden met een artikel uit de verkeerstweg / wegcode , en dan is wegcode omcirkeld.

omschrijving : verboden parkeren op verdrijvingsvak

en er zal "eerstdaags een schrijven met betrekking tot de vaststelling worden toegestuurd"

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 15 mar 2013 01:03

77.4. Verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken mogen op de grond worden aangebracht door witte evenwijdige schuine strepen.
De bestuurders mogen niet rijden, stilstaan of parkeren op deze markeringen.

Zal moeilijk worden om dit te betwisten , tenzij u een foto hebt van uw voertuig 'smorgens in de sneeuw .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

wout81
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 15 mar 2013 07:05

is eigenlijk wel een plaats waar "enkel" maar autos parkeren van pendelaars die de trein nemen , en ik heb ook een treinabonnement uiteraard ... dus misschien dat ze dan "geloven" dat ik er wel degelijk al van "s morgens stond ...

hoeveel zou die boete me dan kosten ?

Franciscus
Berichten: 38594

#6 , 15 mar 2013 08:58

En het was de eerste maal dat u daar kwam?

wout81
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 15 mar 2013 09:53

ik sta iedere dag in die omgeving, maar had er eerlijk gezegd niet op gedacht dat die strepen daar stonden, om de eenvoudige reden dat die strepen NIET zichtbaar waren door de sneeuw . er was nog méér dan plaats genoeg om 7u20 toen ik er toekwam.
dus ja ik had het kunnen weten en ja als ik 2 meter minder ver had gestaan stond ik reglemantair.



maar mijn vragen zijn dus :

hoeveel zou de boete bedragen en zou ik die eventueel kunnen betwisten ?

freelance
Berichten: 2615

#8 , 15 mar 2013 13:29

Een Google streetview van die plaats zou nuttig kunnen zijn . Mischien zijn er aanwijzingen te vinden die in uw voordeel spreken .
Kunnen we in onze kristallen bol niet zien van hier .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 15 mar 2013 13:53

ik sta iedere dag in die omgeving, maar had er eerlijk gezegd niet op gedacht dat die strepen daar stonden, om de eenvoudige reden dat die strepen NIET zichtbaar waren door de sneeuw . er was nog méér dan plaats genoeg om 7u20 toen ik er toekwam.
dus ja ik had het kunnen weten en ja als ik 2 meter minder ver had gestaan stond ik reglemantair.
Als je de boete wenst te betwisten, zou ik dat er allemaal niet gaan bij vertellen. Als de procureur daar handig op inspeelt, zou zich dat lelijk tegen u kunnen keren. Als ik u was, zou ik daar dan eerlijk gezegd stillekes over zwijgen. En het houden op: "Ik kon die strepen onmogelijk gezien hebben door het pak sneeuw dat er lag toen ik er parkeerde".
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”