Voorlopige rijbewijs catogerie a3 en als job pizzakoerier

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Voorlopige rijbewijs catogerie a3 en als job pizzakoerier

#1 , 09 mar 2013 00:08

Mag je als pizzakoerier met een b klasse brommer rijden met een voorlopig rijbewijs a3?
ben namelijk nog 17jaar
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 09 mar 2013 09:59

Neen,

Beperkingen

Tijdens de scholing is het niet toegestaan :

•passagiers te vervoeren
•bezoldigd goederenvervoer te verrichten
•op vrijdag, zaterdag, zondag, op de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen het voertuig besturen van 22 uur tot 6 uur 'sanderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.
•in het buitenland te rijden
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#3 , 10 mar 2013 14:01

Neen,

Beperkingen

Tijdens de scholing is het niet toegestaan :

•passagiers te vervoeren
•bezoldigd goederenvervoer te verrichten
•op vrijdag, zaterdag, zondag, op de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen het voertuig besturen van 22 uur tot 6 uur 'sanderendaags. Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.
•in het buitenland te rijden
Wat zijn dan de gevolgen hiervan?
Mvg

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 10 mar 2013 14:48

Als je betrapt wordt, is de sanctie best pittig:

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


* Bedragen nog te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen). Dus 300 euro tot 3000 euro.
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn.
* Daarbovenop een verplichte bijdrage van 150 euro voor het zogenaamde slachtofferfonds.
* Daarbovenop gerechtskosten.

Tenzij ik mij vergis, is er géén vervallenverklaring voorzien voor dergelijke inbreuk.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 10 mar 2013 18:52

Als je een ongeval zou hebben, ben je ook nog eens niet verzekerd, met alle gevolgen vandien.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 10 mar 2013 22:57

En hebt u een arbeidscontract?

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#7 , 11 mar 2013 22:12

En hebt u een arbeidscontract?
ja als studentenjob

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 12 mar 2013 20:00

Is die bromfiets van je werkgever, de pizzabereider voor wie je rondrijdt? Weet hij ervan dat jij met een voorlopig rijbewijs rijdt, en daarmee dus géén goederen in commercieel verband mag vervoeren?

Indien neen, dan kan dit ernstige gevolgen hebben voor je arbeidscontract als dit uitkomt, denk ik.
Zo ja, dan is ook hij strafbaar.

Ik dacht dat 't deze was:

Artikel 32

Met geldboete van 100 euro tot 1000 euro wordt gestraft hij die wetens een motorvoertuig toevertrouwt aan een persoon, die niet voorzien is van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig.


Ook deze bedragen nog te vermenigvuldigen met 6, een gedeelte kan voorwaardelijk zijn. Daarbovenop nog gerechtskosten en éénmalig 150 euro aan het zogenaamde slachtofferfonds.


Kortom, als ik je een goeie raad zou mogen geven: niet doen allemaal. Je gaat er alleen maar een hoop miserie mee kijgen. Haal asap je rijbewijs, en zorg dat je overal mee in regel bent.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”