Rood licht - stoppen of niet?

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

Rood licht - stoppen of niet?

#1 , 07 mar 2013 11:21

Een vraag die mij sinds deze morgen bezig houdt ...

Elke morgen passeer ik onderstaand kruispunt als ik naar het werk rijd. Ik sla hier rechtsaf. Als het licht op rood springt, stop ik en wacht ik tot het groen is alvorens ik rechts afsla.
Deze morgen was het weer rood en was er een persoon die linksaf wou slaan. Deze stopte niet en reed dus gewoon linksaf, terwijl het rood was.
Ik was ervan overtuigd dat die persoon in fout was en dat het niet is omdat het verkeerslicht aan de andere kant staat dat dat wil zeggen dat je zomaar verder mag rijden.

In de zijstraten staan trouwens geen lichten, maar als ik 's avonds naar huis rij en zie dat de 'grote baan' rood heeft, ga ik er wel vanuit dat er daar ook niemand plots linksaf zal slaan en ik gewoon mijn bocht kan maken. Aangezien het daar elk moment terug op groen kan springen (de zijstraten hebben dus ook geen oranje en dus geen indicatie wanneer de andere terug groen krijgen), ben ik daar sowieso wel heel voorzichtig, maar toch ...

De vraag:
Als het rood is, mag je hier dan zomaar linksaf?
En rechtsaf?


foto kruispunt
Laatst gewijzigd door Vandebos op 21 sep 2014 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Url aangepast ten behoeve van leesbarheid post zonder gebruik microscoop.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 07 mar 2013 11:35

Ja, je mag hier links of rechts afdraaien als het rood is. Er is namelijk nog een stopstreep ter hoogte van de lichten zelf (vlak voor het voetpad), en dit mag je niet voorbijrijden als het rood is.
De stopstreep waar u aan stopt is aangebracht om te vermijden dat het kruispunt geblokkeerd wordt terwijl het rood is. Op zich heeft deze stopstreep geen betekenis, want er bevindt zich hier geen stopbord of verkeerslicht, maar dit vormt een visuele herinnering aan de regel die bepaald dat men een kruispunt niet mag oprijden als men waarschijnlijk zal moeten stoppen op het kruispunt en zo het dwarsverkeer kan hinderen.

's Avonds moet u trouwens altijd stoppen en voorrang geven, ongeacht de lichten op de "grote baan". Er staat namelijk voor u dan wel een stopbord...

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

#3 , 07 mar 2013 11:54

Bedankt voor de verduidelijking!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 mar 2013 14:28

Ik was me ook al aan het afvragen: waar staat dat verkeerslicht? Op het kruispunt zelf staan geen verkeerslichten. Die verkeerslichten "in de verte" staan daar volgens mij enkel voor dat zebrapad, meer niet. Heeft niets met de situatie op het kruispunt ervoor te maken.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

#5 , 08 mar 2013 15:21

Ik geloof jullie, hoor :)

Feit is echter dat het in realiteit er net iets anders aan toe gaat en vele mensen dat dus niét doorhebben, mezelf incluis t.e.m. Turaki's uitleg gisteren.
Voor velen dus blijkbaar een verwarrend kruispunt.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 08 mar 2013 20:17

Ik geloof jullie, hoor :)

Feit is echter dat het in realiteit er net iets anders aan toe gaat en vele mensen dat dus niét doorhebben, mezelf incluis t.e.m. Turaki's uitleg gisteren.
Voor velen dus blijkbaar een verwarrend kruispunt.
Logisch:
De stopstreep waar u aan stopt is aangebracht om te vermijden dat het kruispunt geblokkeerd wordt terwijl het rood is. Op zich heeft deze stopstreep geen betekenis, want er bevindt zich hier geen stopbord of verkeerslicht, maar dit vormt een visuele herinnering aan de regel die bepaald dat men een kruispunt niet mag oprijden als men waarschijnlijk zal moeten stoppen op het kruispunt en zo het dwarsverkeer kan hinderen.
Ik veronderstel dat Turaki het bij het rechte eind heeft mbt wat de wegbeheerder bedoelt met deze eerste stopstreep. De (eerste) stopstreep, werd immers niet doorgetrokken over de afslagstrook....

Alleen, volgens mij zondigt de wegbeheerder tegen de wegcode, en zaait daardoor dus deze verwarring. Een stopstreep hoort namelijk bij verkeerslichten, ofwel bij een stopbord. Een stopstreep louter ter visuele herinnering van artikel 14.2 is niet voorzien door de wegcode ....


Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.


==> Een stopstreep, louter ter visuele herinnering aan deze verkeersregel is niet voorzien door de wegcode.


Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten

61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is
de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

==> de stopstreep, enkelvoud :!:
==> Wie de stopstreep nog voorbijrijdt tijdens de roodfase, begaat een derdegraadsovertreding. (eigenlijk ook al tijdens de oranje-fase tenzij reeds zo dicht genaderd dat veilig stoppen onmogelijk is).
==> Er is volgens mij daardoor ook nergens bepaald dat deze regel betrekking zou hebben op de de dichtst bij het verkeerslicht gelegen stopstreep, dan wel om de (in dit geval) eerste stopstreep VOOR het kruispunt.


Artikel 76. Dwarsmarkeringen

76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.


==> Een stopstreep hoort dus bij een stopbord B5, of bij verkeerslichten. Een andere reden om een stopstreep aan te brengen, is niet voorzien door de wegcode.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

duma
Topic Starter
Berichten: 2871

#7 , 08 sep 2014 17:15

Om even een vervolg eraan te geven. Op dit moment zijn ze het kruipsunt aan het 'herinrichten'. Er komt nu ook een licht aan de stopstreep te staan, en als ik het goed voorheb, ook lichten in de zijstraten!
De situatie wordt dus hetgeen ik al dacht dat ze was, maar niet bleek te zijn.

Mijns inziens een enorme verbetering, want sinds die post anderhalf jaar geleden heb ik er al meerdere 'bijna'- en effectieve ongelukken zien gebeuren.

MrM
Berichten: 5

#8 , 21 sep 2014 20:01

Als ik me niet vergis, komt deze situatie ook nog steeds vaak voor bij spoorwegoverwegen waar nog voor de overweg zelf een zijweg is waar men naar kan afslaan. Daar staat ook dikwijls een stopstreep op tientallen meters van de lichten aan de overweg zelf. Als het rood wordt op de overweg, neem ik aan dat men in principe nog steeds mag afslaan naar de zijweg?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 21 sep 2014 23:02

Als ik me niet vergis, komt deze situatie ook nog steeds vaak voor bij spoorwegoverwegen waar nog voor de overweg zelf een zijweg is waar men naar kan afslaan. Daar staat ook dikwijls een stopstreep op tientallen meters van de lichten aan de overweg zelf. Als het rood wordt op de overweg, neem ik aan dat men in principe nog steeds mag afslaan naar de zijweg?
Neen, dan moet je stoppen voor de stopstreep ...

Zelfde situatie kom je bvb ook tegen aan ophaalbruggen over kanalen (en nog wat vaker als ze kaduuk hangen 8_) ).

Artikel 76. Dwarsmarkeringen

76.1. Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B5 of een verkeerslicht.


Ook de lichten aan een overweg, zijn "verkeerslichten" :

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /245-art64" onclick="window.open(this.href);return false;

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel III: Verkeerstekens
Hoofdstuk I: Verkeerslichten

Artikel 64. Verkeersknipperlichten
(...)
64.2. Twee beurtelings knipperende rode lichten die aan overwegen geplaatst zijn, betekenen voor alle weggebruikers dat het verboden is de stopstreep voorbij te rijden, of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden of voorbij te gaan.
64.3. Een maanwit knipperlicht dat aan een overweg geplaatst is betekent dat het signaal mag voorbijgereden of -gegaan worden.



In veel gevallen, worden de laatste meters van de rijstrookmarkering overigens doorlopend aangebracht.
Je rijdt dan en door rood, én links van een doorlopende streep die de rijrichtingen scheidt ... 2x derde graads.

Al vermoed ik niet dat er veel op geverbaliseerd wordt, maar het kàn perfect.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 21 sep 2014 23:10

Die zijweg kan dan nog wel afdraaien in uw richting of ook wachten als ze ook over de overweg moeten.

MrM
Berichten: 5

#11 , 22 sep 2014 20:28

@Inazuma: Het gaat om een meer rudimentaire situatie.
Bekijk even onderstaande street view, omgeving station Boechout.

https://www.google.co.uk/maps/@51.16328 ... !2e0?hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Drie opmerkingen:
1) Er staat weliswaar een bordje bij m.b.t. motor stilleggen, maar over de juridische waarde daarvan lijkt me toch wat twijfel te bestaan (staat deze berichtgeving letterlijk in de wegcode opgenomen?).
2) Zou de feitelijke stopstreep niet veel dichter tegen de overweg moeten staan? M.a.w. is dit ook niet weer de "preventieve stopstreep" om mensen ertoe aan te zetten niet het "eerste" kruispunt (namelijk de aansluiting met de zijweg) te blokkeren indien de overweg zou sluiten?
3) Is er een wettelijke limiet op de afstand tussen een de facto rood licht en een eventuele bijbehorende stopstreep (en zou het niet beter zijn om een extra verkeerslicht te plaatsen?)?

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 22 sep 2014 21:10

1) Bordje is niet afdwingbaar.
2) Volgens mij inderdaad een preventieve stopstreep, aangezien het onmogelijk is om te stoppen aan de lichten zonder het kruispunt te blokkeren.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 22 sep 2014 23:50

@Inazuma: Het gaat om een meer rudimentaire situatie.
Dit is de klassieke standaardsituatie. ;)

Ik heb weliswaar nog nooit gehoord of gelezen dat iemand er voor geverbaliseerd is, maar het kan perfect.
Kan best zijn dat de meeste politie-agenten het zelf niet eens beseffen ...
1) Er staat weliswaar een bordje bij m.b.t. motor stilleggen, maar over de juridische waarde daarvan lijkt me toch wat twijfel te bestaan (staat deze berichtgeving letterlijk in de wegcode opgenomen?).
Het is een - niet nader bepaald - aanwijzingsbord.
Rechthoekig. Witte letters op blauwe ondergrond. Bestaat geen specifiek verkeersteken voor.
Perfect in orde ... Art 71.2

De wegcode verplicht overigens al zo'n 40 jaar stop/start ... enfin, ik dacht toch dat dit er al van het begin in zit :

8.6. (...)
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.


2) Zou de feitelijke stopstreep niet veel dichter tegen de overweg moeten staan?
Er zijn maar een beperkt aantal situaties (1 denk ik ;-) ) waar de afstand tussen licht en stopstreep bepaald is.
Dit is daar geen van ...
M.a.w. is dit ook niet weer de "preventieve stopstreep" om mensen ertoe aan te zetten niet het "eerste" kruispunt (namelijk de aansluiting met de zijweg) te blokkeren indien de overweg zou sluiten?
Dan hoor ik graag uw of Turaki's verwijzing naar de wettelijke basis voor de "preventieve stopstreep" en het verschil met de "echte stopstreep"

3) Is er een wettelijke limiet op de afstand tussen een de facto rood licht en een eventuele bijbehorende stopstreep (en zou het niet beter zijn om een extra verkeerslicht te plaatsen?)?
enkel bij de conflictvrije afslagregeling naar links ... minstens 5m (die vaak niet gerespecteerd wordt)

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4-hs3art18" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”