@Inazuma: Het gaat om een meer rudimentaire situatie.
Dit is de klassieke standaardsituatie.
Ik heb weliswaar nog nooit gehoord of gelezen dat iemand er voor geverbaliseerd is, maar het kan perfect.
Kan best zijn dat de meeste politie-agenten het zelf niet eens beseffen ...
1) Er staat weliswaar een bordje bij m.b.t. motor stilleggen, maar over de juridische waarde daarvan lijkt me toch wat twijfel te bestaan (staat deze berichtgeving letterlijk in de wegcode opgenomen?).
Het is een - niet nader bepaald - aanwijzingsbord.
Rechthoekig. Witte letters op blauwe ondergrond. Bestaat geen specifiek verkeersteken voor.
Perfect in orde ... Art 71.2
De wegcode verplicht overigens al zo'n 40 jaar stop/start ... enfin, ik dacht toch dat dit er al van het begin in zit :
8.6. (...)
De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
2) Zou de feitelijke stopstreep niet veel dichter tegen de overweg moeten staan?
Er zijn maar een beperkt aantal situaties (1 denk ik
) waar de afstand tussen licht en stopstreep bepaald is.
Dit is daar geen van ...
M.a.w. is dit ook niet weer de "preventieve stopstreep" om mensen ertoe aan te zetten niet het "eerste" kruispunt (namelijk de aansluiting met de zijweg) te blokkeren indien de overweg zou sluiten?
Dan hoor ik graag uw of Turaki's verwijzing naar de wettelijke basis voor de "preventieve stopstreep" en het verschil met de "echte stopstreep"
3) Is er een wettelijke limiet op de afstand tussen een de facto rood licht en een eventuele bijbehorende stopstreep (en zou het niet beter zijn om een extra verkeerslicht te plaatsen?)?
enkel bij de conflictvrije afslagregeling naar links ... minstens 5m (die vaak niet gerespecteerd wordt)
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4-hs3art18" onclick="window.open(this.href);return false;