Begeleider rijbewijs B

twker
Topic Starter
Berichten: 2

Begeleider rijbewijs B

#1 , 03 mar 2013 21:20

De begeleider van een houder van een voorlopig rijbewijs B moet 8 jaar in het bezit zijn van zijn rijbewijs.

Mag je begeleider zijn in het jaar dat je 8 jaar je rijbewijs hebt? Of mag dit pas in het jaar én vanaf de dag dat je je rijbewijs 8 jaar hebt?

Concreet:
Ik heb mijn rijbewijs sinds augustus 2005. Mag ik dan pas begeleider zijn vanaf augustus 2013? Of mag dit reeds eerder in 2013, omdat dit het jaar is waarin ik 8 jaar mijn rijbewijs zal hebben?

Alvast bedankt voor een korte verduidelijking.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Asterx
Berichten: 155

#2 , 03 mar 2013 21:36

Je bent pas 8 jaar in het bezit van je rijbewijs, als de datum van uitreiking van het rijbewijs effectief 8j geleden is.
Dus bvb: RB uitgegeven op 03/03/2005 - 03/03/2013 = 8 jaar in het bezit ervan. RB uitgegeven op 03/04/2005 tot op vandaag is 7j 11 maand in bezit, dus geen volle 8j.
Datum van RB moet dus exact 8j of meer verstreken zijn, voordat je kandidaat mag zijn om iemand op te begeleiden. (zeker niet minder)
Laatst gewijzigd door Asterx op 04 mar 2013 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

twker
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 mar 2013 21:45

Da's duidelijk. Bedankt!

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 03 mar 2013 21:53

1 en ander hangt natuurlijk wel af van het type voorlopig rijbewijs van de kandidaat.


Model 18 maanden (zonder begeleider):

Kandidaat mag alleen rijden, of mag iemand meenemen van minstens 24 jaar in het bezit van een rijbewijs B, hoelang speelt geen rol. Dus zo'n kandidaat mag je nu al vergezellen.

Model 36 maanden:

Kandidaat mag enkel rijden, vergezeld van een begeleider die minstens 8 jaar een rijbewijs B bezit, en die bovendien de laatste 3 jaar geen verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig opgelopen heeft. Eventueel, mag de kandidaat naast de verplichte begeleider nog 1 extra passagier vervoeren.

Voertuig moet voorzien zijn van een extra binnenspiegel voor de begeleider.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”