Fietsen met de hond niet toegelaten in BE - wat met skaten?

Chinz
Topic Starter
Berichten: 5

Fietsen met de hond niet toegelaten in BE - wat met skaten?

#1 , 28 feb 2013 11:11

In België is het verboden te fietsen met de hond, los of vast, met of zonder hulpmiddel (springer).
Het is niet enkel voor je eigen veiligheid en/of de veiligheid van het dier, maar vooral voor de andere weggebruikers.

Wat ik er over terug kon vinden was
*43.1*. *Het* is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :
1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.
en dan deze vraag gericht aan een minister
Het gebruik van de Springer:

Vraag nr. 1580 van mevrouw Taelman d.d. 5 oktober 2001 (N.) :
Uitlaten van honden. Verbod voor fietsers om al rijdend het dier aan de leiband te houden. ­ Nederlands « Springer »-systeem.

Het is uitermate belangrijk dat een hond, zeker een groot dier, voldoende beweging heeft. Dat lees je in alle informatieboeken. Een hond los laten lopen mag niet. Met een hond aan de leiband fietsen, mag ook niet, al is dit eigenlijk de enige manier om ze die broodnodige beweging eens te gunnen. In België zegt het verkeersreglement « 43.1. Het is fietsers en bromfietsers verboden te rijden : 4º terwijl zij een dier aan het leizeel houden. »

In Nederland is dit niet verboden. Daar hebben ze zelfs een handig hulpmiddel om veilig te fietsen met een hond : de « Springer ». Deze « Springer » wordt bevestigd onder het zadel van de fiets, en biedt dan veel stabiliteit. Zelfs het fietsen met een grote, zware hond wordt een plezier. De veer zorgt ervoor dat de schokbewegingen worden opgevangen en men heeft steeds de twee handen aan het stuur.

Op internet zijn er een massa links hieromtrent die steeds positieve commentaar geven over de Springer :

http://home.planet.nl/multidog/springer.html" onclick="window.open(this.href);return false;
home.wanadoo.nl/briard/briardbezigheden/fietsen/Fietsen%20met%20de%20hond.html
http://www.natteneuzen.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.springerusa.com/first_page.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik had graag van de geachte minister het volgende vernomen :
1. Is het systeem van de « Springer » in België toegelaten, aangezien de wet alleen het verbod uitspreekt over het « leizeel » ?
2. Indien niet, kan de wet in België aangepast worden opdat het fietsen met een hond toch mogelijk wordt, zoals in Nederland ?

Antwoord : 1. Artikel 43.1 van het algemeen verkeersreglement verbiedt de fietsers en de bromfietsers inderdaad te rijden terwijl ze een dier aan het leizeel houden. Deze verbodsbepaling moet in algemene zin worden opgevat; ze is stellig van toepassing op het « Springer » systeem.

2. Ik acht het niet raadzaam artikel 43.1 op dit moment te wijzigen om het fietsen met rennende honden of andere dieren aan een leiband, toe te staan, ook niet wanneer gebruik zou worden gemaakt van het middel waarvan het geachte lid gewag maakt.

Het beoogde systeem biedt weliswaar meer veiligheidswaarborg en dan een conventioneel leizeel, maar de nadelen en risico's zijn geenszins verwaarloosbaar.

Het gaat vooral om de plaats die fietser en hond innemen, in de context van allerlei variabele factoren zoals beperkte fietspad- of rijbaanbreedte, tweerichtingsfietsp aden, parkerende voertuigen en aanwezigheid van allerlei obstakels, afwezigheid of onbruikbaarheid van bermen, en dergelijke.

Ik verzet mij niet principieel tegen het voorgestelde systeem en ik kan mij voorstellen dat de hond en zijn eigenaar plezier beleven aan de uitstappen met de fiets. Een veilig gebruik vereist echter dat voldaan wordt aan een aantal voorwaarden inzake de verkeersomgeving. Gezien de prioritaire behandeling van de dossiers inzake verkeersveiligheid kunnen mijn diensten zich voorlopig niet vrijmaken om deze zaak verder te onderzoeken. Om deze reden acht ik het niet raadzaam om vandaag het verkeersreglement op dit punt te wijzigen.

Conclusie is dus dat invoering van het procédé inopportuun is ter wille van mogelijk gevaar voor de fietser en zijn hond, en voor de andere weggebruikers.
Nu herinner ik me van vroeger, toen ik een jaar of 15 geleden ging inline skaten op de openbare weg, dat ik ook veel werd tegengehouden door de politie. Op dat moment was er ook nog geen concrete wetgeving hieromtrent aangezien het nog een relatief nieuw fenomeen was (op de openbare weg). Zoveel jaar later is die er wel, maar skaters worden dus niet vermeld bij deze wet mbt het uitlaten van honden...

Nu de wet die ik eerder aanhaal betreft enkel fietsers en bromfietsers, mag ik er dan van uitgaan dat ik als skater dit wel mag? of is er een andere wet die daar een stokje voor steekt?

Ik ben niet zo een kei in deze materie, alle hulp/advies is welkom & greatly appreciated!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 28 feb 2013 11:53

-> 4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.: daar zit "m het kneepje!

voor zover ik de wetekst kan lezen is het verboden te fietsen, terwijl je een dier aan een leizeel HOUDT. Dat impliceert dat je één van je ledematen gebruikt om het dier aan de leiband mee te voeren.
Er is géén wettekst die het gebuik van de springer verbiedt: want met een springer hou je het dier niet vast héé.
Maar goed, ik kan me inbeelden dat je dan in een welles-nietes-discussie terechtkomt als je een boete krijgt;
Maar strikt genomen is het niet woordelijk verboden, lees ik zo...

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 feb 2013 12:15

Ik ken de wettekst niet, maar ik dacht dat u uw dier op elk moment onder controle dient te hebben. Met fiets, skate, inlineskate, springer, ... heeft u geen volledige controle over uw huisdier.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 28 feb 2013 12:32

lanox, strikt genomen heb je dat "voetelings" met een Deense dog ook niet hoor... als die echt met je aan de haal wil over de straat, doet hij dat ook.
In de wettekst staat alleen iets over een dier aan een leizeel HOUDEN.
Maar niets over je dier onder controle hebben...

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 28 feb 2013 12:45

Dan hebt u uw hond ingespannen en DAT is weer verboden door de wet op de dierenbescherming.
Hondenspannen zijn nl verboden.
De wet betreffende de bescherming en het welzijn van dieren van 14/08/1986.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;

Trouwens een hond die AAN de fiets is bevestigd is een lading en die steekt meer dan 75 cm ...de max breedte van een fiets uit.
Is eveneens een reden om het te verbieden.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 28 feb 2013 12:53

maar fransciscus, een hand via springer aan de fiets vast, wil toch niet zeggen dat je hond de fiets voorttrekt?
Want inspannen betekent toch wel dat hij dan het voertuig trekt héé...
ps, als een mama haar peuter met een tuigje en loopzeeltje vasthaak aan de buggy (die dingen bestààn hoor ...) span ik de kleine toch niet in?
kzie het al voor me, peuters trekken de boodschappenwagen.. :-)

Chinz
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 28 feb 2013 12:56

Over dat punt over een dier aan het leizeel houden, een antwoord of dit nu enkel opgaat voor het "in de hand houden van" of "vastmaken aan" krijg je in die andere quote
1. Is het systeem van de « Springer » in België toegelaten, aangezien de wet alleen het verbod uitspreekt over het « leizeel » ?
2. Indien niet, kan de wet in België aangepast worden opdat het fietsen met een hond toch mogelijk wordt, zoals in Nederland ?

Antwoord : 1. Artikel 43.1 van het algemeen verkeersreglement verbiedt de fietsers en de bromfietsers inderdaad te rijden terwijl ze een dier aan het leizeel houden. Deze verbodsbepaling moet in algemene zin worden opgevat; ze is stellig van toepassing op het « Springer » systeem.

2. Ik acht het niet raadzaam artikel 43.1 op dit moment te wijzigen om het fietsen met rennende honden of andere dieren aan een leiband, toe te staan, ook niet wanneer gebruik zou worden gemaakt van het middel waarvan het geachte lid gewag maakt.

Het beoogde systeem biedt weliswaar meer veiligheidswaarborg en dan een conventioneel leizeel, maar de nadelen en risico's zijn geenszins verwaarloosbaar.

Het gaat vooral om de plaats die fietser en hond innemen, in de context van allerlei variabele factoren zoals beperkte fietspad- of rijbaanbreedte, tweerichtingsfietsp aden, parkerende voertuigen en aanwezigheid van allerlei obstakels, afwezigheid of onbruikbaarheid van bermen, en dergelijke.
maar dit slaat dus enkel op fietsers en motorfietsers, en dus vraag ik me af: is dit ook verboden voor een skater?
Dat over die "volledige controle hebben" over het dier is dan weer een ruim begrip... En zoals eylis daar zegt: als je 1m60 groot bent en je gaat op pad met een Deense dog die geen goede opvoeding heeft gehad, dan heb je het dier ook niet onder controle! Waar trekt men dan de grens?
Een agent kan je ook beboeten als hij in de overtuiging is dat jij je voertuig niet op een correcte manier gaat besturen, bv omdat je achter het stuur een boterham aan het eten bent. Wat een paar jaar geleden ook gebeurd is. Allemaal voor interpretatie vatbaar en hangt dan gewoon af van de welwillendheid van de agent? Of bekijk ik dit te simplistisch?

Dus: aangezien bovenstaande wetten enkel gelden voor fietsers en motorfietsers, wat mag ik als skater?

Lightning

#8 , 28 feb 2013 13:06

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

2.15.2. Een "Voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.
....
De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.
Rolschaatsen (inline skates) zijn een voortbewegingstoestel zoals bepaald in bovenstaand artikel.
Artikel 7bis. Regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen

De gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor de fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.

De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers, gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen.
Als U met uw hond sneller dan stapvoets gaat mag het dus sowieso niet.

En verder is er:
Artikel 55. Dieren

55.2. De bestuurders en de begeleiders moeten voortdurend in de nabijheid van de dieren blijven, ze kunnen in bedwang houden en kunnen beletten dat zij het verkeer belemmeren en ongevallen veroorzaken.
En dan is de vraag of U daartoe in staat bent op uw inline skates.

Chinz
Topic Starter
Berichten: 5

#9 , 28 feb 2013 13:22

Bedankt lightning voor het duidelijke antwoord (en de anderen ook natuurlijk!)
Uw antwoord is duidelijk, doch vind ik de wet nog steeds voor interpretatie vatbaar.

Skates behoren dus tot de categorie van voortbewegingstoestellen, zoveel is duidelijk. Hoe snel ik ga met mijn skates, is afhankelijk van waar ik op dat ogenblik ben. Een jaagpad langs een rivier gaat snel gaan, terwijl ik in het centrum toch wat voorzichtiger en dus trager zal rijden... Mijn grootvader op de fiets gaat een pak trager dan mijn oom die wielrenner is, doch zij dienen dezelfde richtlijnen te gebruiken. Een skater dus niet; ga je op je dooie gemakje sta je gelijk aan een voetganger, zoniet aan een fietser. Maar wat is stapvoets? Staat hier een max snelheid op?

En dit onder controle houden van dieren, hoe is dit meetbaar? Gaat een bevooroordeelde agent dan zeggen "die hond is te groot voor jou, die kan jij niet in bedwang houden"? Of gaan ze hem eerst een beetje sarren om te zien hoe lang ik de hond kan tegenhouden? Ik weet het, ik stel het hier wat simplistisch voor allemaal, maar nergens zie ik een duidelijk afgebakende grens.
Of misschien ben ik gewoon niet slim genoeg om dit allemaal meteen te snappen dat kan ook :P

Chinz
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 27 mar 2013 15:54

Vandaag heb ik een antwoord van de lokale politiezone mogen ontvangen
Beste,

Wij hebben uw vraag onderzocht en kunnen u hetvolgende meegeven:
Er is in het verkeersreglement volgende definitie terug te vinden:

KB van 13/02/2007 betreffende de voortbewegingstoestellen -> wijzigt artikel 2.15.2 van de wegcode;
Artikel 2.15.2 wegcode: definitie van niet gemotoriseerde voortbewegingstoestellen (waaronder dus rolschaatsen, steps, skate-boards, skates)
Artikel 7bis wegcode: Regels van toepassing voor de gebruikers van voortbewegingstoestellen

“de gebruikers van voortbewegingstoestellen volgen de regels van toepassing voor de voetgangers wanneer zij niet sneller dan stapvoets rijden en de regels van toepassing voor de fietsers wanneer zij sneller dan stapvoets rijden.

De regels die de andere weggebruikers moeten naleven ten opzichte van respectievelijk voetgangers en fietsers, gelden eveneens ten opzichte van gebruikers van voortbewegingstoestellen”
Alles hangt dus af van de snelheid waarmee u zich verplaatst op skates.

Hopend u hiermee van dienst te zijn,
Met vriendelijke groeten,

eylis
Berichten: 8840

#11 , 28 mar 2013 10:13

dus als je met een gezapig tempo skate, mag je je hond aan de leiband meenemen?
Voetstaps hoe snel is dat, mijn langbenige man kan zo snel stappen, dat ik naast hem moet hollen....

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 28 mar 2013 10:45

KB van 1.12.1975
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

Gezien een hond een voorwerp is mag de fiets + hond nooit breder zijn dan 75 cm.
Mocht u al denken een hond aan de leiband mee aan de fiets te nemen ....
De hond mag u ook niet opzij kunnen trekken.

U moet de hond onder controle hebben en niet omgekeerd.
Een lange leiband is dus ook totaal uit den boze.

Mariette
Berichten: 2507

#13 , 29 mar 2013 09:24

Zou ook hier het principe van "kunnende stoppen" niet gelden? Ik kan me voorstellen dat indien je op een gezapig snelheid met de honden aan het skaten bent (ik refereer naar Ceasar de hondenfluisteraar)je dit vast beter niet doet in een straatje waar ander verkeer mogelijk is. Het lijkt me nogal moeilijk om te remmen als je op die manier de hond uitlaat.

Chinz
Topic Starter
Berichten: 5

#14 , 29 mar 2013 09:48

KB van 1.12.1975
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

Gezien een hond een voorwerp is mag de fiets + hond nooit breder zijn dan 75 cm.
Mocht u al denken een hond aan de leiband mee aan de fiets te nemen ....
De hond mag u ook niet opzij kunnen trekken.

U moet de hond onder controle hebben en niet omgekeerd.
Een lange leiband is dus ook totaal uit den boze.
sowieso is het niet toegestaan om als fietser een hond aan de leiband (leizeel) te hebben... Dus maakt niet echt uit of je nu een lange of een korte neemt :D
Zou ook hier het principe van "kunnende stoppen" niet gelden? Ik kan me voorstellen dat indien je op een gezapig snelheid met de honden aan het skaten bent (ik refereer naar Ceasar de hondenfluisteraar)je dit vast beter niet doet in een straatje waar ander verkeer mogelijk is. Het lijkt me nogal moeilijk om te remmen als je op die manier de hond uitlaat.
ik denk dat hier iets van aan is, ik kwam onlangs ook deze tegen
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G3F3L010K" onclick="window.open(this.href);return false;

timpy
Berichten: 1

#15 , 11 okt 2013 20:56

[alle niet terzake doende opmerkingen naar misdadigers, corruptie, politici en machtsmisbruik conform regels forum verwijderd. Enkel het juridische advies, conform regels laten staan: Vandebos]

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”