noodmaneuver

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

noodmaneuver

#1 , 25 feb 2013 15:17

Ik heb zo ongeveer hetzelfde voor gehad als Angel87.

Ook voorbije weekend (toen het donker was) een ongeval met de wagen gehad, maar ik ben moeten uitwijken voor een voetganger die ineens vlak voor mijn auto de rijbaan overstak. Er was geen oversteekplaats. Ik ben als reactie uitgeweken en ben ook tegen een paaltje van de gemeente terecht gekomen. Er lag dit weekend inderdaad veel sneeuw en ijs waardoor bruusk remmen vrij tot zeer onmogelijk was, heb het uiteraard wel geprobeerd. Ik reed ook helemaal niet snel, net omdat de baan spekglad was !
Gelukkig is het ongeval gezien door een getuige die bereidt was een verklaring af te leggen bij de politie. De aangifte is dus al gebeurt.
Enige probleem is dat de veroorzaker van het ongeval, de voetganger, verdwenen was na het ongeval. Op dat moment was er tunnelvisie, zowel bij mezelf als de getuige zo blijkt.

Dit lijkt mij een duidelijk geval van een noodmaneuver.
Mijn verzekering (heb een gewone BA) zegt me dat ik opdraai voor alle kosten en dus de voetganger beter had aangereden...
Komaan, dat kan je toch niet zeggen. Ik had geen controle over mijn reactie, dat ging veel te snel.
Was op die moment juist opgelucht dat ik die persoon niet geraakt heb.
Maar mijn wagen heeft wel schade nu...

Kan de politierechter me vrijspreken van alle aansprakelijkheid ?
Indien ja, kan ik dan de kosten van mijn auto terugvorderen van hetzij mijn verzekering hetzij een andere dienst ?


Ben precies niet de enige die dit weekend geleden heeft onder de weersomstandigheden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 25 feb 2013 15:34

Vanuit juridisch oogpunt had u de voetganger moeten overrijden om in de beschreven omstandigheden een betere kans te maken op uw gelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 25 feb 2013 15:37

Dus er is een kans dat mijn kosten vergoed gaan worden ?

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 25 feb 2013 15:53

U dient een onderscheid te maken tussen een aantal zaken. Niet ion het minst tussen het strafrecht en het burgerlijke recht.

In het strafrecht wordt er uitspraak gedaan over verkeersovertredingen. Deze worden bestraft met een geldboete, een rijverbod, een werkstraf of een combinatie van deze straffen. Aangezien u (gelukkig) slechts een paaltje aanreed, acht ik de kans erg klein dat u wordt vervolgd.

Naast het strafrecht, heb je het burgerlijke recht. In het burgerlijke recht wordt - ook door de politierechtbank weliswaar - uitspraak gedaan over de schade. Degene die schade leed, kan schadevergoeding vorderen van degene die voor de schade aansprakelijk is. Dit kan een andere bestuurder zijn, een voetganger, een fietser, de overheid, de eigenaar van een dier, of de huurder van een container. Aangezien u de identiteit van de voetganger niet kent, kan u deze moeilijk laten veroordelen tot vergoeding van uw schade. Desgevallend kan u de wegbeheerder aansprakelijk stellen, maar dan moet u aantonen dat het ongeval enkel te wijten is aan slecht onderhoud van de weg. Aangezien de Wegcode voorschrijft dat elke bestuurder zijn snelheid moet aanpassen aan de weersomstandigheden en moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis, is dit een moeilijke taak. Geen onmogelijke taak, maar wel een moeilijke.

Los van dit alles is er de kwestie van de verzekeringen. Ieder motorvoertuig in België is verplicht verzekerd. Deze verplichte verzekering heeft echter alleen betrekking op schade aan anderen (voertuigen of personen), d.i. de B.A-verzekering of W.A.M.-verzekering. Eigen schade wordt doorgaans niet vergoed door de WAM-verzekeraar. De eigen verzekeraar schiet wel de schadevergoeding voor als de identiteit van de tegenpartij bekend is en er over de aansprakelijkheid van die tegenpartij geen betwisting bestaat. Zij vordert de schadevergoeding dan zelf terug van de maatschappij van de tegenpartij. De WAM-verzekering is bovendien wettelijk geregeld en is in grote lijnen dezelfde bij elke maatschappij..

Wie ook zijn eigen schade wilt verzekeren, kan beroep doen op een omnium- of eigenschade-verzekeraar. Aangezien deze niet wettelijk geregeld is, en ook niet verplicht, kunnen de voorwaarden verschillen van verzekeringsmaatschappij tot maatschappij.

Ten slotte voorzien de meeste verzekeringen in een dekking rechtsbijstand. Zoals de naam het zegt, biedt deze polis bijstand in rechte. Deze kan worden geleverd door de maatschappij zelf of door een advocaat.

Word je gedagvaard wegens een overtreding, dan moet de maatschappij hoe dan ook een advocaat aanstellen.

Bij ongevallen proberen de maatschappijen eerst zelf te onderhandelen. Levert die onderhandeling niets op of ben je niet akkoord met het standpunt van je eigen verzekeraar, dan kan je een beroep doen op de "objectiviteitsclausule". Deze clausule staat in elke polis rechtsbijstand en houdt in dat je de zaak voorlegt aan een advocaat van je keuze. De advocaat verleent dan een schriftelijk advies.

Is het advies positief, dan betaalt de verzekeraar de advocaat om een procedure voor de rechtbank op te starten. Als je wint, ontvang je schadevergoeding. Als je verliest, hoef je de advocaat nog steeds niet te betalen. Dat doet de verzekeringsmaatschappij.

Is het advies negatief, dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de helft van het advies. Jij moet de andere heflt betalen. Als je dan toch een procedure wilt opstarten, moet je ook zelf de advocaat betalen.

Aangezien u geen omnium heeft, zal uw verzekeraar dus niet zomaar vergoeden. U zal een aansprakelijke moeten aanspreken (zie hoger). Dit kan eventueel met hulp van een advocaat onder dekking van de rechtsbijstand.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 25 feb 2013 16:31

Desgevallend kan u de wegbeheerder aansprakelijk stellen, maar dan moet u aantonen dat het ongeval enkel te wijten is aan slecht onderhoud van de weg. Aangezien de Wegcode voorschrijft dat elke bestuurder zijn snelheid moet aanpassen aan de weersomstandigheden en moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis, is dit een moeilijke taak. Geen onmogelijke taak, maar wel een moeilijke.
Dus als ik het goed begrijp, heb ik het meeste kan op terugbetaling van de herstellingskosten van mijn wagen als de politierechter oordeelt dat de wegbeheerder aansprakelijk is voor het te gladde wegdek op het moment van het ongeval. Of begrijp ik het verkeerd ?

Hoe valt zoiets te bewijzen ? Is een onafhankelijke getuigenis voldoende voor zoiets ?

Franciscus
Berichten: 38589

#6 , 25 feb 2013 16:36

Had uw wagen winterbanden?
Indien niet, dan had u mogelijk niet alle maatregelen getroffen om met winterweer op weg te gaan.
Weer waar in de media meer dan voor verwittigd was.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#7 , 25 feb 2013 16:40

Nee, mijn wagen heeft geen winterbanden...

Haalt dat feit mijn enigste kans onderuit ?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#8 , 25 feb 2013 17:29

neen

winterbanden hebben zo goed als geen nut bij echte winterse omstandigheden en al zeker niet op (een) ijsplek(ken)

wat men u wel zou kunnen aanwrijven is, dat u mogelijks uw snelheid en rijgedrag niet zou hebben aangepast aan de weersomstandigheden, maar dat is uiteindelijk aan de rechter om te oordelen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 25 feb 2013 17:54

Er is een getuige die kan bevestigen dat TS traag reed en dat er een voetganger is (die verdwenen is) welke door onverantwoord gedrag het voorval heeft veroorzaakt. Feit blijft dat TS een paaltje heeft beschadigd en daarvoor moet vergoeden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#10 , 25 feb 2013 18:14

Voor de kosten van het paaltje kan ik vrijgesteld worden door een rechter.
Als die beslist dat ik aan de volgende voorwaarden voldoe:

I. HET BEGRIP NOODMANEUVER- TOEPASSINGSGEBIED
Noodmaneuvers zijn plotse, onvoorziene maneuvers, door de bestuurder
uitgevoerd, om op bet allerlaatste ogenblik een ongeval te
vermijden. Zij worden uitgelokt hetzij door bet opduiken van een onvoorziene
of onvoorzienbare hindernis ; hetzij door bet gedrag
of de fout van een derde die gelijk welke andere weggebruiker kan
zijn.

Zeer kernachtig kan de problematiek als volgt omschreven worden : hij
die een ongeval veroorzaakt bij bet uitvoeren van een noodmaneuver,
ontsnapt enkel en alleen aan alle aansprakelijkheid, indien:
- hij gedwongen werd tot dit maneuver,
- hem geen enkele fout kan worden tenlaste gelegd,
- bet uitgevoerde maneuver redelijkerwijs voor hem bet enig mogelijke
moet geschenen hebben om bet ongeval te vermijden.

Een onvoorzienbare hindernis zou kunnen omschreven worden als
zijnde: die hindernis die plots opduikt in de onmiddellijke nabijheid
van een voertuig in beweging, en dit tengevolge van een niet naleven
van een rechtsregel, van een onvoorzichtigheid door een derde
begaan of van elke andere louter toevallige oorzaak.
De weggebruiker die een dergelijke hindernis aanrijdt, is in principe
niet aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het ongeval.

De feitenrechter oordeelt soeverein of een hindernis al dan niet
voorzienbaar is. Toch is er een lijn te trekken in de arresten en vonnissen.
Zo werden herhaaldelijk als onvoorzienbaar geacht: de bestuurder
die plots uit een rij geparkeerde voertuigen wegrijdt, de voetganger
of fietser die opeens vlak voor een aankomende auto de rijbaan
oversteekt.


Aan de hand van deze uitleg neem ik aan van wel...

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#11 , 25 feb 2013 19:10

Even een vraagje voor de juristen onder ons: Is het de moeite dat ik een advocaat onder de arm neem om via de rechtbank te trachten mijn kosten terug te recupereren door het wegbeheer aansprakelijk te stellen voor de ijsplekken die ervoor zorgden dat ik onmogelijk kon remmen?
Klein detail: de baan waar ik dat ongeval heb gehad, maakte deel uit van een omleiding. De hoofdbaan van dat dorp is al enige tijd volledig onderbroken dus AL het verkeer moet die omleiding volgen.
Zou de gemeente dan niet moeten zorgen voor veiligheid op die drukke baan ?
Het ongeval is gebeurt na het al zo'n 2 uur aan het sneeuwen en vriezen was.

Hoe groot is de kans dat mijn advocaat dan de zaak wint ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 25 feb 2013 20:06

Voor de kosten van het paaltje kan ik vrijgesteld worden door een rechter.
Als die beslist dat ik aan de volgende voorwaarden voldoe:

I. HET BEGRIP NOODMANEUVER- TOEPASSINGSGEBIED
Noodmaneuvers zijn plotse, onvoorziene maneuvers, door de bestuurder
uitgevoerd, om op bet allerlaatste ogenblik een ongeval te
vermijden. Zij worden uitgelokt hetzij door bet opduiken van een onvoorziene
of onvoorzienbare hindernis ; hetzij door bet gedrag
of de fout van een derde die gelijk welke andere weggebruiker kan
zijn.

Zeer kernachtig kan de problematiek als volgt omschreven worden : hij
die een ongeval veroorzaakt bij bet uitvoeren van een noodmaneuver,
ontsnapt enkel en alleen aan alle aansprakelijkheid, indien:
- hij gedwongen werd tot dit maneuver,
- hem geen enkele fout kan worden tenlaste gelegd,
- bet uitgevoerde maneuver redelijkerwijs voor hem bet enig mogelijke
moet geschenen hebben om bet ongeval te vermijden.

Een onvoorzienbare hindernis zou kunnen omschreven worden als
zijnde: die hindernis die plots opduikt in de onmiddellijke nabijheid
van een voertuig in beweging, en dit tengevolge van een niet naleven
van een rechtsregel, van een onvoorzichtigheid door een derde
begaan of van elke andere louter toevallige oorzaak.
De weggebruiker die een dergelijke hindernis aanrijdt, is in principe
niet aansprakelijk voor de schade die voortvloeit uit het ongeval.

De feitenrechter oordeelt soeverein of een hindernis al dan niet
voorzienbaar is. Toch is er een lijn te trekken in de arresten en vonnissen.
Zo werden herhaaldelijk als onvoorzienbaar geacht: de bestuurder
die plots uit een rij geparkeerde voertuigen wegrijdt, de voetganger
of fietser die opeens vlak voor een aankomende auto de rijbaan
oversteekt.


Aan de hand van deze uitleg neem ik aan van wel...
Wat een geluk dat u door het noodmanoever niet door mijn voorgevel tot in mijn living bent gereden. Volgens uw uitleg zou u mij niet moeten vergoeden omdat de voetganger die overstak verdwenen is?????? U moet toch inzien dat die redenering niet opgaat? Zo is het ook voor het paaltje van de gemeente.......dat u (of uw verzekering) zal moeten vergoeden!

Het is namelijk als volgt: indien die voetganger niet verdwenen was dan zou uw verzekering de schade die u hebt veroorzaakt terug trachten te verhalen op de voetganger, maar aangezien die met de noorderzon is verdwenen.........
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#13 , 25 feb 2013 20:17

De wet voorziet het begrip noodmaneuver en mijn ongeval voldoet aan alle voorwaarden.
De voetganger mag dan wel verdwenen zijn, door de ijsplekken was remmen onmogelijk.
Het wegbeheer van het dorp lijkt mij dan even aansprakelijk...
Tenslotte is de baan waarop ik het ongeval heb gehad DE wegomleiding van de onderbroken hoofdbaan.
Iedereen die het dorp wilt buiten rijden, moet verplicht langs daar. Het dorp is ook geen verlaten boerendorpje, er rijdt 24/24 volk op de baan.

Dus ook uw woning zou volgens mijn mening vergoed moeten worden door het wegbeheer.
Net zoals het paaltje...

Franciscus
Berichten: 38589

#14 , 25 feb 2013 20:36

En hoeveel sneeuw, ijs ruimers moet een gemeente dan hebben.
Hoeveel zoutstrooiers?
Volgens mij heeft een gemeente/wegbeheerder geen resultaatsverplichting.
"""Vooral landelijke gemeenten, die heel veel eigen wegen beheren, hebben het moeilijk. Heuvelland bijvoorbeeld moet meer dan 300 kilometer wegen sneeuwvrij maken. Dat vergt veel mankracht en tijd. De technische dienst zet 20 man in en er wordt ook een beroep gedaan op 5 loonwerkers. Voor een gemeente als Heuvelland betekent het sneeuwruimen een zware kost. “Vorig weekend heeft het ruimen ons ongeveer 10.000 euro gekost”, getuigt burgemeester Marc Lewyllie. Hij hoopt dan ook vurig dat er niet veel meer sneeuw in de lucht hangt."""
Vermoedelijk zal elke gemeente dan zijn belastingen 'iets' moeten verhogen om enkel nog maar uit die kosten te komen.

Alexanderzondernaam
Topic Starter
Berichten: 113

#15 , 25 feb 2013 20:42

Alle wegen sneeuw en ijsvrij maken is inderdaad onmogelijk. Maar een gemeente dient wel prioriteiten te stellen lijkt me. Zo zou de enige baan langs waar je het dorp kan verlaten wel ijsvrij mogen zijn...
De kleinere straten waar weinig passanten zijn, zijn minder belangrijk.

Ik probeer enkel mijn kosten te recupereren waar die stomme voetganger verantwoordelijk voor is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”