#4 , 25 feb 2013 15:53
U dient een onderscheid te maken tussen een aantal zaken. Niet ion het minst tussen het strafrecht en het burgerlijke recht.
In het strafrecht wordt er uitspraak gedaan over verkeersovertredingen. Deze worden bestraft met een geldboete, een rijverbod, een werkstraf of een combinatie van deze straffen. Aangezien u (gelukkig) slechts een paaltje aanreed, acht ik de kans erg klein dat u wordt vervolgd.
Naast het strafrecht, heb je het burgerlijke recht. In het burgerlijke recht wordt - ook door de politierechtbank weliswaar - uitspraak gedaan over de schade. Degene die schade leed, kan schadevergoeding vorderen van degene die voor de schade aansprakelijk is. Dit kan een andere bestuurder zijn, een voetganger, een fietser, de overheid, de eigenaar van een dier, of de huurder van een container. Aangezien u de identiteit van de voetganger niet kent, kan u deze moeilijk laten veroordelen tot vergoeding van uw schade. Desgevallend kan u de wegbeheerder aansprakelijk stellen, maar dan moet u aantonen dat het ongeval enkel te wijten is aan slecht onderhoud van de weg. Aangezien de Wegcode voorschrijft dat elke bestuurder zijn snelheid moet aanpassen aan de weersomstandigheden en moet kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis, is dit een moeilijke taak. Geen onmogelijke taak, maar wel een moeilijke.
Los van dit alles is er de kwestie van de verzekeringen. Ieder motorvoertuig in België is verplicht verzekerd. Deze verplichte verzekering heeft echter alleen betrekking op schade aan anderen (voertuigen of personen), d.i. de B.A-verzekering of W.A.M.-verzekering. Eigen schade wordt doorgaans niet vergoed door de WAM-verzekeraar. De eigen verzekeraar schiet wel de schadevergoeding voor als de identiteit van de tegenpartij bekend is en er over de aansprakelijkheid van die tegenpartij geen betwisting bestaat. Zij vordert de schadevergoeding dan zelf terug van de maatschappij van de tegenpartij. De WAM-verzekering is bovendien wettelijk geregeld en is in grote lijnen dezelfde bij elke maatschappij..
Wie ook zijn eigen schade wilt verzekeren, kan beroep doen op een omnium- of eigenschade-verzekeraar. Aangezien deze niet wettelijk geregeld is, en ook niet verplicht, kunnen de voorwaarden verschillen van verzekeringsmaatschappij tot maatschappij.
Ten slotte voorzien de meeste verzekeringen in een dekking rechtsbijstand. Zoals de naam het zegt, biedt deze polis bijstand in rechte. Deze kan worden geleverd door de maatschappij zelf of door een advocaat.
Word je gedagvaard wegens een overtreding, dan moet de maatschappij hoe dan ook een advocaat aanstellen.
Bij ongevallen proberen de maatschappijen eerst zelf te onderhandelen. Levert die onderhandeling niets op of ben je niet akkoord met het standpunt van je eigen verzekeraar, dan kan je een beroep doen op de "objectiviteitsclausule". Deze clausule staat in elke polis rechtsbijstand en houdt in dat je de zaak voorlegt aan een advocaat van je keuze. De advocaat verleent dan een schriftelijk advies.
Is het advies positief, dan betaalt de verzekeraar de advocaat om een procedure voor de rechtbank op te starten. Als je wint, ontvang je schadevergoeding. Als je verliest, hoef je de advocaat nog steeds niet te betalen. Dat doet de verzekeringsmaatschappij.
Is het advies negatief, dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de helft van het advies. Jij moet de andere heflt betalen. Als je dan toch een procedure wilt opstarten, moet je ook zelf de advocaat betalen.
Aangezien u geen omnium heeft, zal uw verzekeraar dus niet zomaar vergoeden. U zal een aansprakelijke moeten aanspreken (zie hoger). Dit kan eventueel met hulp van een advocaat onder dekking van de rechtsbijstand.