Ongeval met obstakel

Angel87
Topic Starter
Berichten: 84

Ongeval met obstakel

#1 , 24 feb 2013 03:40

Heb deze nacht het volgende voor gehad: Om half 2 's nachts rijd ik naar huis. De hoofdbaan is onderbroken en ik ben genoodzaakt door een woonwijk de omleiding te volgen. De baan is spekglad, er ligt een verse laag sneeuw en er is nog geen zout gestrooid in de woonwijk. Ik rijd aan een constante snelheid van zo'n 20-30 km/u. Plots is er een bocht. Ik vertraag, maar zie plots een voertuig stilstaan midden op de rijbaan vlak na de bocht. Ik schrik en rem
Mijn auto glijdt gewoon rechtdoor en botst tegen een paaltje dat vlak naast de rijbaan staat. Het stilstaande voertuig rijdt door zonder naar me om te zien... Ik heb (gelukkig) de nummerplaat van de stilstaande wagen opgeschreven en weet ook nog het merk en kleur.
Ik heb die andere wagen nooit geraakt.
Mijn wagen heeft best wat schade.
Ik ga morgen aangifte doen bij de politie.

Hoe groot is de kans dat mijn kosten gedekt worden door mijn verzekering ?
Ik heb een gewone basisverzekering.

Wordt die andere wagen aansprakelijk gesteld ?

Groetjes !
Alis Volat Propriis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 feb 2013 15:28

Tenzij u een omniumverzekering heeft zal u volledig zelf moeten opdraaien voor de kosten. U bent aansprakelijk voor die ongeluk.
Als u bij een glad wegdek "plots" een bocht tegenkomt en "plots" een andere stilstaande wagen ziet, dan dient u dringend een bril te kopen of uw rijstijl aan te passen.
Als u geen aangifte zou doen van het ongeluk, dan kan men u ook nog vluchtmisdrijf aanwrijven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 24 feb 2013 15:54

Onmiddellijk spontaan bij de politie melden dat u een paaltje hebt beschadigd. Zoniet riskeert u boete voor vluchtmisdrijf.
Uw verzekering zal de wegbeheerder moeten vergoeden voor de schade.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 24 feb 2013 18:40

het "vluchtmisdrijf" is nu toch al gebeurd vermits er geen spontane aangifte gedaan werd

Angel87
Topic Starter
Berichten: 84

#5 , 24 feb 2013 21:15

Bij een ongeval zonder gekwetsten is geen politie bijstand nodig.

Er is wel aangifte gedaan dus de voorwaarden van vluchtmisdrijf zijn niet volbracht.

Vluchtmisdrijf:
Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest,

2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,

...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.


De vraag ging eigenlijk over het noodmaneuver... niet over het feit dat ik later aangifte heb gedaan.
Alis Volat Propriis

freelance
Berichten: 2615

#6 , 24 feb 2013 22:07

Eentje van de vorige sneeuwperiode :
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =7&t=44411" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 24 feb 2013 22:22

en eentje van vandaag
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=45527" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk zelfs dezelfde

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”