Ongeval met obstakel

Angel87
Topic Starter
Berichten: 84

Ongeval met obstakel

#1 , 24 feb 2013 03:39

Heb deze nacht het volgende voor gehad: Om half 2 's nachts rijd ik naar huis. De hoofdbaan is onderbroken en ik ben genoodzaakt door een woonwijk de omleiding te volgen. De baan is spekglad, er ligt een verse laag sneeuw en er is nog geen zout gestrooid in de woonwijk. Ik rijd aan een constante snelheid van zo'n 20-30 km/u. Plots is er een bocht. Ik vertraag, maar zie plots een voertuig stilstaan midden op de rijbaan vlak na de bocht. Ik schrik en rem
Mijn auto glijdt gewoon rechtdoor en botst tegen een paaltje dat vlak naast de rijbaan staat. Het stilstaande voertuig rijdt door zonder naar me om te zien... Ik heb (gelukkig) de nummerplaat van de stilstaande wagen opgeschreven en weet ook nog het merk en kleur.
Ik heb die andere wagen nooit geraakt.
Mijn wagen heeft best wat schade.
Ik ga morgen aangifte doen bij de politie.

Hoe groot is de kans dat mijn kosten gedekt worden door mijn verzekering ?
Ik heb een gewone basisverzekering.

Wordt die andere wagen aansprakelijk gesteld ?

Groetjes !
Alis Volat Propriis

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 24 feb 2013 09:15

Klein, u moet uw rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden, en ten alle tijde uw voertuig onder controle houden. Andere chauffeur zal waarschijnlijk ook alles ontkennen, en dus heeft u ook daar niets.

Hawkee
Berichten: 160

#3 , 24 feb 2013 09:45

zoals turaki zelf al gezegd heeft, je moet uw rijgedrag aanpassen aan de omstandigheden.
volledig op de rem staan op een gladde rijbaan is zelf een heel slechte manier, beter dat je pompt zodat er minder kans is op slippen.
je zegt ook plots is er een bocht, ik denk dat de bocht er al was, reed je op dat moment ook nog 20 - 30 km/uur?
als het een zachte bocht is kan dat minder kwaad, maar als het een bocht is waarbij je toch wat aan uw stuur moet draaien, dan is het met 20 - 30km/uur toch wel wat rap als het glad ligt.
naar mijn mening, mocht de wagen daar niet stilstaan, en had de persoon in kwestie eens kunnen luisteren bij u of u ok was, maar aansprakelijk is hij volgens mij niet.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 24 feb 2013 10:06


Ik ga morgen aangifte doen bij de politie.

Hoe groot is de kans dat mijn kosten gedekt worden door mijn verzekering ?
Ik heb een gewone basisverzekering.

Wordt die andere wagen aansprakelijk gesteld ?

Groetjes !
De verzekering dekt de kosten niet; een verzekering BA dekt alleen de kosten van een derde, dus de eigenaar van het paaltje.
De andere wagen deed niets verkeerd, dus die wordt niet aansprakelijk gesteld.

Pompend remmen : alleen als u niet over ABS beschikt. Indien wel 'pompt' die heel wat efficiënter dan u.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 24 feb 2013 10:09

Plus dat je bij verse sneeuw, bij lage snelheid, nooit ver gaat schuiven. Sneeuw kan wel glad zijn, maar werkt ook afremmend.

Hawkee
Berichten: 160

#6 , 24 feb 2013 10:23

Pompend remmen : alleen als u niet over ABS beschikt. Indien wel 'pompt' die heel wat efficiënter dan u.
Vertraag tijdig, zodat u niet plots hard in de remmen moet. Schakel liever een versnelling terug om af te remmen. Vergeet niet dat in gladde omstandigheden het ABS de remweg niet inkort, maar integendeel, vaak nog langer maakt.

Rem nooit bruusk. Het remmen moet zeer geleidelijk gebeuren om blokkering van de wielen te voorkomen wat kan leiden tot slippen en verlies van controle over de auto. De beste mannier om te remmen is pompend (het rempedaal lichtjes indrukken en daarna weer loslaten), en dit verschillende keren herhalen.
Als de wielen blokkeren en u slipt, moet u het rempedaal loslaten om weer grip te krijgen en vervolgens opnieuw, geleidelijk blijven afremmen op de motor. Om het risico van blokkering van de wielen tijdens het afdalen te verkleinen, kunt u later naar een andere versnelling schakelen dan u doet bij droog weer.
Voordat u een lastige manoeuvre maakt (scherpe bocht, afremmen) dient u op het remmen te anticiperen en ervoor te zorgen dat dit zo geleidelijk mogelijk gebeurt door af te remmen op de motor.

bron: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=10590

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 24 feb 2013 22:22

en hier ook
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=45528" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”