Mogelijke straf?

F27M50
Topic Starter
Berichten: 7

Mogelijke straf?

#1 , 23 feb 2013 20:01

Hallo iedereen,

zou graag jullie advies ivm mogelijke straf willen weten...

Werd in Antwerpen Centrum tijdens WODCA actie tegengehouden,en ik praat het niet goed,maar zoals altijd,murphy's law..

dan laat je je die ENE keer eens gaan,en dan heb je het vlaggen..

resultaat: 0.85 mg/l,onmiddelijke intrekking 15 dagen.Ik kom sowieso voor de rechter.

Dit is de eerste keer dat ik positief heb geblazen in mn leven,heb mn rijbewijs B al 5 jaar,dus geen jonge bestuurder meer.

Het nadeel is wel dat ik geen blanco strafblad heb,voor een banaal vluchtmisdrijf (stoffelijke schade zonder gewonden,nummerplaat werd genoteerd door een getuige) veroordeeld in 2011.Heb toen 15 dagen rijverbod gekregen en 1100€ waarvan de helft uitstel drie jaar.

Nu,ik ben me ervan bewust wat de mogelijke gevolgen zullen zijn. een geldboete is pijnlijk,maar wel een korte pijn,en ik schat iets van een 1200€,al dan niet met uitstel.Over het rijverbod stel ik me meer vragen...Ik ben zeker van plan zelf voor de rechter te verschijnen,blijkbaar heeft dit een positief effect in alcoholdelicten.Hoelang schatten jullie mijn rijverbod in?

en dan de derde vraag,eigenlijk de belangrijkste:hoe groot is de kans dat ik mijn theorie/praktijk/beide opnieuw moet doen?

gebeurt dit in de praktijk als mensen eenmaal voor alcohol moeten voorkomen? ik dacht dat het sowieso moet indien men beginnende bestuurder bent,maar jullie weten hier meer van..


IIG bedankt voor de reactie en de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 25 feb 2013 14:32

Dat u eerder werd veroordeeld, doet weinig terzake.

U komt nog steeds in aanmerking voor een boete met uitstel.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

F27M50
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 26 feb 2013 23:19

wat bedoeld u daar eigenlijk mee?

Dat ik misschien helemaal niet naar de rechtbank moet?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 27 feb 2013 07:50

Normaal gezien wordt u gedagvaard (in Antwerpen bv vanaf 0,65 mg/l).

De minimum geldboete is €1 200 waarvan een gedeelte voorwaardelijk kan zijn +gerechtskosten (+/- 40€ of meer) + verplichte bijdrage voor het fonds voor slachtoffers (55 €).
Daarnaast wordt er doorgaans een verval van het recht tot sturen uitgesproken van ten minste 8 dagen.
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro (maal zes door de opcentiemen), wordt gestraft :
1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.
§ 2bis. De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#5 , 27 feb 2013 10:35

Beste

een boete met uitstel wordt nog steeds door de rechter opgelegd. In de volksmond is de boete met uitstel beter (doch foutief) bekend als de (gedeeltelijk) voorwaardelijke boete. Dit betekent dat de rechter u een boete oplegt, maar dat u deze boete of een deel daarvan enkel moet betalen als u binnen een vooraf bepaalde proefperiode voor gelijkaardige feiten wordt veroordeeld. Pleegt u tijdens deze proefperiode geen nieuwee feiten, dan komt (een deel van) de opgelegde boete te vervallen.

U komt niet meer in aanmerking voor een boete met uitstel als u eerder al tot een gevangenisstraf van een jaar of meer bent veroordeeld geweest. In de veronderstelling dat dat niet het geval is, kan u de rechter dus nog steeds een boete met uitstel vragen.

De kans bestaat dat u een rijverbod krijgt opgelegd en medische, psychologische, praktische en/of theoretische proeven moet afleggen. Ook daarover aanhoort de rechter uw argumenten. Daarentegen kan de rechter het rijverbod ook beperken tot de periode van de onmiddellijke intrekking. Dan dient u uw rijbewijs niet nog eens in te leveren.

De bedragen die hoger werden vermeld zijn wel foutief. De verplichte bijdrage aan het Slachtofferfonds bedraagt al enige tijd 150 EUR. De gerechtskosten liggen dit jaar (voor een doorsnee zaak, zonder takeling) al rond de 100 EUR.

Heeft u rechtsbijstand? Kijk dat even na, want dan neemt uw verzekering de kosten van de advocaat ten laste. Bovendien betalen de meeste rechtsbijstandsverzekeraars intussen ook al de gerechtskosten (de hoger vermelde 100 EUR) terug.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”