Rijbewijs G

petergtig60
Berichten: 15

Re: Rijbewijs G

#46 , 05 feb 2015 22:54

09.04.2014 Wathelet verduidelijkt wetgeving rijbewijs tractoren

Zolang tractoren voldoen aan de definitie van traag vervoer hebben bestuurders geboren voor 1 oktober 1982 geen rijbewijs nodig, ook al wordt de tractor ingezet voor niet-landbouwgebruik. Dat antwoordde staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet op een parlementaire vraag van Kamerlid Valérie Warzée-Caverenne. In het verleden gebeurde het dat bestuurders in dat kader werden geverbaliseerd voor het niet hebben van een C(+E)-rijbewijs.
Voor de tractorbestuurders die na 1 oktober 1982 zijn geboren, was de wetgeving al duidelijk. Wanneer zij een tractor besturen die voor landbouwdoeleinden gebruikt wordt, moeten ze een G-rijbewijs bezitten. Wordt de tractor gebruikt voor grondverzet of ander niet-landbouwkundig transport, dan moeten ze in het bezit zijn van een C-rijbewijs, of een C+E-rijbewijs wanneer de tractor een aanhangwagen trekt.

Wie voor 1 oktober 1982 is geboren, moet geen rijbewijs hebben voor het besturen van een tractor voor landbouwkundig gebruik. Of die bestuurders een rijbewijs nodig hadden wanneer die tractoren werden ingezet voor niet-landbouwdoeleinden, daar bestond tot voor kort nog onduidelijkheid over. Fedagrim, de Belgische federatie van machineconstructeurs, importeurs en verdelers, heeft weet van bestuurders geboren voor 1 oktober 1982 die werden beboet omdat ze niet in het bezit waren van een C(+E)-rijbewijs.

Staatssecretaris Wathelet heeft die onduidelijkheid nu de wereld uit geholpen. Wie voor 1 oktober 1982 is geboren, heeft geen rijbewijs nodig om een tractor te besturen voor niet-landbouwkundig gebruik, zolang die tractor voldoet aan de definitie traag vervoer. “De wet stelt dat onder traag vervoer wordt verstaan elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km per uur kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer”, aldus Wathelet.

In principe zijn tractoren die sneller dan 40 kilometer per uur kunnen rijden niet toegelaten op de Belgische wegen.

http://www.vilt.be/" onclick="window.open(this.href);return false;


Wat is er hier van te denken ? Is deze informatie juist of niet ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
petergtig60
Berichten: 15

#47 , 05 feb 2015 23:03

Ook in het landbouwleven wordt hetzelfde beweerd .



http://www.landbouwleven.be/artikels/me ... rrijbewijs" onclick="window.open(this.href);return false;

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#48 , 06 feb 2015 11:08

Staat dat van Wathelet in een KB , wet, of zelfs maar MB ?

Die heeft wel meer onzin uitgekraamd in het Parlement, o.a. inzake gebruik voetgangerszones waar volgens Wathelet de geldende wetgeving "pragmatisch" mag overtreden worden ...


Voor de rechtbank wordt de interpretatie van de FOD MOB gevolgd:
Geen landbouwgebruik = rijbewijs G niet geldend

Of er al iemand daartegen in Cassatie gegaan is, weet ik niet.
Wat mij betreft stelt de rijbewijswetgeving immers wat anders.

Ze zijn er daar in BXL een stevige puinhoop van aan het maken.
In plaats van dat de kemels rechtgezet worden, doen ze er nog wat bijen zetten ze de deur wagenwijd open voor fraude - met de rode nummerplaten ... en rode mazout.

Reclame

petergtig60
Berichten: 15

#49 , 06 feb 2015 20:17

Op de website van de fod mob vind ik onderstaande citaten die erop wijzen dat Dhr Wathelet toch enige waarheid verteld . Sinds enige tijd overweeg ik de aanschaf van een landbouwvoertuig ,doch wist ik niet goed welk rijbewijs er voor nodig was . ik ben in het bezit van een b+e rijbewijs . Nu lijkt het erop dat ik zelfs helemaal geen rijbewijs nodig heb ongeacht de MTM en het gebruik ervan . (onderhoud van mijn weide en vervoer van goederen .)
Alvorens tot de aankoop over te gaan wil ik toch haarfijn weten hoe de vork aan de steel zit , gezien er toch boetes gegeven worden indien men niet over een rijbewijs c of ce beschikt .



Bestuurders geboren vóór 1 oktober 1982 zijn voor landbouwvoertuigen bovendien vrijgesteld van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs of het bij zich te hebben.


http://www.mobilit.belgium.be/nl/wegver ... /landbouw/" onclick="window.open(this.href);return false;





Er bestaan twee vrijstellingen6
op deze verplichting om titularis te zijn van een rijbewijs van
een van deze categorieën :
- voor de bestuurders die zijn geboren vóór 1 oktober 1982 voor zover het om een voertuig
voor traag vervoer gaat (hetgeen in principe het geval is met een landbouwtrekker: de
maximale snelheid naar bouw en oorsprong van deze voertuigen is niet hoger dan 40
km/u7
) ;
- voor de bestuurders die niet zijn ingeschreven in het bevolkingsregister, het
vreemdelingenregister of het wachtregister van een Belgische gemeente voor zover het gaat
om een voertuig voor traag vervoer (zelfde opmerking).


6
Artikel 4, 12° van het koninklijk besluit van 23 ma art 1998 betreffende het rijbewijs ;
7
Het voertuig voor traag vervoer wordt begrepen in de zin van artikel 1, §2, 75 van het koninklijk besluit van 15
maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en
hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen : het gaat om auto’s die, wegens bouw en oorsprong, een nominale
maximumsnelheid van ten hoogste 40 km/u kunnen bereiken, alsook om de aanhangwagens die door deze
voertuigen worden, getrokken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden
overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer.


http://www.mobilit.belgium.be/nl/binari ... 247101.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”