Genade verzoek verworpen

Steven1980
Topic Starter
Berichten: 4

Genade verzoek verworpen

#1 , 20 feb 2013 06:38

Geachte,


Mijn genade verzoek werd verworpen.
Het gaat over een verkeersovertreding waarbij ik jaren geleden geflitst werd op de autostrade in normale weersomstandigheden en zonder verkeer op de rijbaan.

Op het ogenblik van de feiten had ik een blanco strafregister.
Vorige week kwam de wijkagent met een document ter ondertekening langst en vertelde me dat hij goed nieuws kwam brengen, het verzoek tot genade was ingewilligd. Ik moest tekenen en mijn strafregister zou geen vermelding meer hebben van deze overtreding.

Enkele dagen nadien, kreeg ik plots telefoon van dezelfde wijkagent en werd er mij gezegd dat het verzoek tot genade alsnog was verworpen en ik twee maanden rijverbod kreeg opgelegd en een geldboeten van 1000 euro.

Ondertussen ben ik 2 jaar en half werkende als IT-consultant bij de Europese Commissie in Brussel en heb ik mijn wagen dagelijks nodig om op kantoor te geraken, bovendien werk ik in verschillende shiften: 6h - 14h, 7h - 15h, 8h - 16h, 10h - 18h en nachtposten.
Ik ben woonachtig in Limburg en dien dagelijks een afstand van 90km te overbruggen. Het dichtsbijzijnde treinstation is gelegen te Diest of Hasselt, maar hier geraken via openbaar vervoer op de uren dat ik moet werken is niet mogelijk. Ook rijden er geen treinen om 5h 's ochtends die me toelaten reeds om 6h op kantoor te zijn, zelfde voor de andere shiften, aangezien het dichtsbijzijnde station in Brussel, dat van Brussel-Centraal is en ik vandaaruit opnieuw via openbaar vervoer (bus, metro, tram) zou moeten reizen tot mijn bestemming in de wetstraat.

Dit wil dus zeggen dat ik onmogelijk mijn huidige beroep zou kunnen uitoefenen. Twee maanden is enorm veel voor een eerste inbreuk op de wegcode naar mijn mening, bovendien hangt er ook nog een enorme boete van 1000 euro aan vast.

Wat kan ik nog verder doen, twee maanden rijverbod laten omzetten naar weekendrijverbod via een schrijven aan het bevoegde Parket, lijkt me ook niet aanvaard te worden, aangezien het dan omgerekend om 30 weekends zou gaan..
Zou het mogelijk zijn om 1 maand volledig rijverbod te opteren en 1 maand via weekendrijverbod?

Zijn er verdere juridische stappen die ik kan ondernemen om dit alsnog tegen te houden en een vermindering van rijverbod te krijgen?
In de rechtbank van eerste aanleg, had ik immers gevraagd een hogere geldboete te krijgen en minder rijverbod, maar uiteindelijk heb ik beiden zeer hoog gekregen.

Wat kan u mij aanraden om te doen? Het kan toch niet zijn dat ik nu ik een andere job beoefen en in al die jaren geen overtreding meer heb begaan, ik nu op dergelijke wijze dien te worden gestraft waardoor ik mijn werk dreig te verliezen?

Hartelijk dank voor uw advies.

Hoogachtend,


S

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
leeuwke1969
Berichten: 311

#2 , 20 feb 2013 07:20

Mag ik vragen over welke termijn we hier spreken ?
Wanneer heb je jouw genadeverzoek ingediend ?
Wanneer heb je bericht gekregen dat het was verworpen ?

Het is maar dat mijn man ook een genadeverzoek heeft ingediend en wij nog niets hebben gehoord.

Steven1980
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 20 feb 2013 07:29

De feiten dateren van 2009.
Het genadeverzoek werd ingediend in 2011.
Het bericht dat het werd verworpen werd me op 18/02/2013.

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 20 feb 2013 07:58

Wat kan ik nog verder doen, twee maanden rijverbod laten omzetten naar weekendrijverbod via een schrijven aan het bevoegde Parket, lijkt me ook niet aanvaard te worden, aangezien het dan omgerekend om 30 weekends zou gaan..
Zou het mogelijk zijn om 1 maand volledig rijverbod te opteren en 1 maand via weekendrijverbod?
Nope. Je hebt het hier over een gunstmaatregel, waar je de rechter ter zitting om kan verzoeken. De rechter kàn op je verzoek ingaan, maar is dat geenszins verplicht.

§ 2bis. De rechter kan lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:
•van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
•van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.


Nu is het daarvoor sowieso te laat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Steven1980
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 20 feb 2013 08:11

Geachte,

Bedankt voor uw feedback. Mijn advocaat vertelde me echter dat ze een brief zou kunnen versturen naar het Parket, teneinde te vragen tot omzetting of akkoord aangaande het weekendrijverbod.

Er werd me effectief gezegd dat dit geenszins een verplichting is, maar dat het alsnog kon worden aanvaard door het Parket.
Klopt deze informatie dan niet?

Steven1980
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 20 feb 2013 11:34

Nope. Je hebt het hier over een gunstmaatregel, waar je de rechter ter zitting om kan verzoeken. De rechter kàn op je verzoek ingaan, maar is dat geenszins verplicht.

De dienst strafuitvoering zal worden gecontacteerd teneinde het rijverbod te laten doorgaan in een vakantieperiode, gevolgd door de verdere uitvoering van het verbod tot besturen van voertuigen met een rijbewijs Cat B.

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 20 feb 2013 14:36

U kan binnen de 15 dagen na het vonnis in beroep gaan. Kost wat geld, en geen zekerheid voor het resultaat.

Maar eerlijk gezegd, er zijn heel wat mensen die hun rijbewijs een paar weken kwijtspelen wegens te snel rijden, hebben ook een blanco strafregister, dus ik zie niet in waarom dat zou kunnen ingeroepen worden bij een verzoek tot genade. Als het werkelijk zo belangrijk is, roep je best de hulp in van een advokaat. Indien je nog in beroep kan gaan, kan je altijd proberen een alternatieve straf te bekomen (rijbewijs kwijt in weekends, voorlopige straffen, voorwaardelijke straf,...).

Er zijn mensen die een paar weken verlof nemen om zo de periode door te komen. Andere mensen staan voor dag en dauw op om met de fiets naar het station te gaan. Ik vrees dat je gedurende 2 maand wat zal moeten doorbijten. Er is altijd een alternatief dan de wagen, al is het maar een peperdure taxi, een hotelovernachting of carpooling. Verwacht op dat vlak niet te veel begrip van de rechter. En terecht.

Maar nogmaals, je bent niet de enigste die zijn rijbewijs mag binnen geven, die nodig heeft, en die in de problemen komt. Die dingen gebeuren.

k.b.
Berichten: 876

#8 , 20 feb 2013 14:47

Uitstel is geen afstel ...

In al die tijd moet je toch al in staat geweest zijn iets te "organiseren" om uw straf te ondergaan ...

k.b.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 20 feb 2013 15:09

Genade is NADAT een vonnis/arrest totaal geen mogelijkheden meer heeft OM in beroep te gaan de straf is dus al lang uitgesproken.
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... es/genade/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraag is of een rijverbod daaronder valt?

leeuwke1969
Berichten: 311

#10 , 20 feb 2013 16:12

Ik vermoed van wel, want mij man kreeg bericht van het kabinet van de koning dat zijn verzoek werd doorgestuurd naar het ministerie van justitie die zich verder met deze zaak zou bezighouden. In augustus kreeg mijn man onze wijkagent over de vloer met documenten die nog moesten worden ingevuld en met nog enkele vragen omtrent zijn verzoek. Het is nu wel zo dat mijn man enkel vroeg om zijn beroep nog te mogen uitoefenen als vrachtwagenchauffeur en dat hij bereid was de boete te betalen en zijn rijbewijs B wel zou afgeven. Wij hebben intussen nog steeds niet gehoord na het bezoek in augustus van onze wijkagent, maar als ik de termijn zie van poster, kan het nog een tijdje duren vooraleer er een antwoord in de bus zal vallen.

Heeft poster eigenlijk ooit iets ontvangen van antwoord van kabinet koning of wijkagent ??

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 20 feb 2013 18:16

De koning is onbekwaam dat wil zegge dat elke akte moet tegen getekend worden door een minister.
In casu wordt het dossier opgesteld en behandeld door Fod justitie
zie de link die ik hierboven al heb gegeven.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 feb 2013 11:50

@leeuwke: uw man kan zijn beroep niet uitoefenen zonder rijbewijs, omdat rijden zijn beroep is. Dit is in het geval van de topic starter niet het geval: zijn beroep is niet rijden. Dat hij zijn werk niet zou kunnen uitoefenen zonder zijn rijbewijs is dus niet waar. Kingfisher heeft een aantal opties gegeven die de topic starter kan overwegen.

Mag ik aan de topic starter vragen tegen welke snelheid hij geflitsts is? Voor 140 km/u te rijden op de autostrade krijg je normaal gezien geen 2 maand rijverbod, voor zover ik weet? Als je met 160 / 170 per uur over de autostrade aan het razen was, vind ik de boete vrij terecht. En in dat geval: wie zijn gat verbrandt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”