parkeerboete betwisten omwille van overmacht

benzisto
Topic Starter
Berichten: 7

parkeerboete betwisten omwille van overmacht

#1 , 19 feb 2013 16:31

Hallo iedereen

2 weken geleden kreeg ik een parkeerboete omdat mijn voertuig op het trottoir stilstond. ik ben echter van mening dat als ik een overtreding begaan heb de gevolgen ervan draag. Nu zit het zo ik kreeg telefoon van een kennis die pech had met zijn voertuig ik ben hem paar kilometers verderop gaan slepen. ik heb hem gesleept tot aan zijn woning die zich in een smalle 1 richtingsstraat bevind in het antwerpse. je kan het al raden geen parkeerplaats uiteraard. ik parkeer op het trottoir en maak het voertuig los dan duwden we het voertuig zijn garage in op die moment stoppen 2 agenten die begonnen men voertuig op te schrijven. ik ben ernaar toe gestapt en heb hen de situtie uitgelegd moest het zelfs niet uitleggen want ze zagen zelf hoe de vork in de steel zat. ze hadden er geen horen naar en beweerden dat ze liever hadden dat ik hem dubbel zette. ik had hem express niet dubbel gezet om het verkeer niet te hinderen. ik ben van mening dat het hier gaat om overmacht ik moest simpelweg het voertuig dat ik sleepte in de garage van men kennis krijgen. ik ben niet zo goed op de hoogte of dit hier echt om overmacht gaat of niet misschien iemand van jullie wel? het gaat niet om de 100 euro boete maar om het principe ik kon niet anders dan hem op het trottoir te zetten of dubbel en had ik hem dubbel gezet hadden ze me daarvoor waarschijnlijk bekeurd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 19 feb 2013 16:43

Het is verboden om een wagen te slepen! Dat mag enkel door erkende depannagedienst.
U riskeert nu TWEE boetes! Dus rustig deze boete betalen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

benzisto
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 19 feb 2013 16:50

Dus een voertuig slepen mag niet dat wist ik niet. Ik dacht dat slepen
Op de snelweg alleen niet mocht.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 19 feb 2013 17:01

Een trottoir is voor de voetgangers.
Daar moet u GEEN wagen parkeren ook niet eventjes.
Er kon dus duidelijk NAAST het trottoir stilgestaan worden gezien u plaats had om OP het trottoir te rijden.

En ik denk niet dat zoiets als overmacht wordt aanzien.

Raar nu doet de politie eens een vaststelling wegens parkeren op trottoir en nu is het weer niet goed.


Inzake slepen:
Artikel 49 (http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art49" onclick="window.open(this.href);return false;) van de wegcode (KB 01/12/75) :

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 19 feb 2013 17:03

Het is verboden om een wagen te slepen! Dat mag enkel door erkende depannagedienst.
U riskeert nu TWEE boetes! Dus rustig deze boete betalen.....
Deze regel is me totaal onbekend. Waar staat dat in de wegcode?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

benzisto
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 19 feb 2013 17:09

Het gaat hem ook om het feit had ik hem dubbel gezet dan hadden ze me vast
En zeker ook beboet. Het feit dat ik op het trottoir stond was om het verkeer niet
Op te stroppen dus dat was met de beste bedoelingen gedaan.

Jef 007
Berichten: 737

#7 , 19 feb 2013 17:12

parkeren of stilstaan op het trottoir : dan hindert u de voetgangers
aan uw uitleg te horen, u heeft duidelijk geen respect voor de voetgangers

benzisto
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 19 feb 2013 17:37

ik heb zeker respect voor voetgangers op het moment dat ik daar stond heb ik rekening gehouden met de voetgangers want er was voldoende plaats om te passeren.
aan uw antwoord te horen jef ben je iemand die graag oordeelt zonder er echt het fijne van te weten en daar heb ik dus geen respect voor.

werner1
Berichten: 110

#9 , 19 feb 2013 18:19

Beste,

Volgens mij mag het slepen van een voertuig wel, volgens K.B. 1.12.1975.
49.3. Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.

Volgens het verkeersreglement beging u een overtreding.
Indien u echter de mening toegedaan bent dat bepaalde elementen-argumenten ter uwer ontlasting kunnen zijn dan hebt u het volste recht deze overtreding te betwisten.
Waarschijnlijk zal u een proces-verbaal met antwoordformulier worden toegestuurd .
U dient dit in te vullen en in bijlage kan u uw argumenten weergeven die u wenst, samen met eventueel een verklaring van de persoon van wie u het voertuig trok.

Uw dossier wordt vervolgens overgemaakt naar het Politieparket alwaar men zal oordelen over de door u aangehaalde elementen.
Indien zij van oordeel zijn dat de door u aangehaalde argumenten niet worden weerhouden dan zal u een minnelijke schikking worden voorgesteld, zijnde de aanvankelijk som van de boete vermeerdert met 10€.
Indien de aangehaalde argumenten wel worden weerhouden dan is het mogelijk dat het Politieparket geen vervolging instelt.
Gaat u niet akkoord met de minnelijke schikking dan wordt de zaak verder behandeld voor de Politierechtbank in zitting, doch zover zou ik het niet laten komen. Vrijspraak kan. Opschorting van de straf kan, maar bij veroordeling wacht u zeker een hogere boete gezien de gerechtskosten.
Indien aan uw autoverzekering een rechtsbijstand is verbonden kan u ook hier steeds terecht voor verdere info.

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 19 feb 2013 18:50

Indien dus de straf kleiner dan €26 ( x6) en kleiner dan 8 dagen gevangenis is, spreken we dus van een overtreding.
Voor een overtreding wordt er geen bijzonder oogmerk gevraagd dus jet LOUTERE feit van het plegen is voldoende.
Argumenten van ik wist het niet, ik heb het niet gezien zijn (in principe) van geen tel.

Maar u kan altijd samen met een advocaat naar de politierechtbank stappen. DAT is uw goed recht.

benzisto
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 19 feb 2013 19:59

Ik ga het zeker betwisten ik heb idd een overtreding gemaakt volledig mee eens maar ik kon
Niet anders en dat is in mijn ogen overmacht. Als ik ervoor naar de politierechter moet ga ik
Zelfs geen raadsman nemen ookal is dit gratis via men rechtsbijstand. Ik ga het daar zelf
Uitleggen.

Turaki
Berichten: 6870

#12 , 19 feb 2013 20:04

Kan u het resultaat hier posten?

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 19 feb 2013 22:03

Het loskoppelen duurt toch maar enkele minuten?
Een vrachtwagen blijft toch ook staan?

Maar het resultaat wil ik ook wel weten.

benzisto
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 19 feb 2013 23:21

Het loskoppelen duurt enkele seconde maar ze zijn me beginnen opschrijven
Terwijl ik het voertuig met pech mee aan het duwen was in de garage en idd
Alles in totaal loskoppelen en voertuig naar binnen duwen hooguit 2 minuten.

Franciscus
Berichten: 38602

#15 , 19 feb 2013 23:24

Dan had uw wagen toch gewoon kunnen blijven staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”