dagvaardiging betaalde snelheidsovertreding zonder ref

samoht
Topic Starter
Berichten: 9

dagvaardiging betaalde snelheidsovertreding zonder ref

#1 , 18 feb 2013 19:50

Hallo,

Ik heb wat advies nodig... Eerst even de gebeurtenissen aanhalen :

eind maart 2012: snelheidsovertreding, voor zover ik mij herinner 75 euro

begin mei : ik betaal deze snelheidsovertreding (helaas zonder mededeling, dit merk ik in september 2012, zie verder)

De maanden erna krijg ik herhaaldelijk rappels...
In juli krijg ik een voorstel tot strafvordering, het bedrag is 85 euro. (kan dit 75 + 10 euro nalatigheid ofzo zijn?)
Ik negeer alle rappels want ik heb reeds betaald...

September 2012 zoek ik het toch eens op... ik ontdek dat ik geen mededeling bij mijn betaling heb gezet
Ik neem actie, bel naar het parket. “ je moet het overschrijvingsformulier van de gedane betaling naar ons opsturen, ik zal het er hier al bijzetten.”

Kort erna ontvang ik een brief van de okale politiezone waar mijn ouderlijke adres is. Of ik de boete kan betalen en een bewijs doorsturen. Ik neem contact op en zij zeggen dat het niet langer nodig is om naar het parket te sturen, maar dat zij ermee bezig zijn. Ik stuur een mail met screenshot van mijn pc banking van betaling.

Oktober 2012
Er passeert een politieman bij mijn ouders thuis. Die laten hem mij opbellen. “Je hebt een boete nog niet betaald, je moet dat in orde brengen of dat gaat naar de rechtbank”
Ik heb hem toen de situatie uitgelegd. De politieman vraagt het secretariaat naar de verstuurde mail.
Na een zoektocht naar de mail beweert het secretariaat van politie nooit een mail te hebben ontvangen. Ik stel voor om de mail naar de politieman die er nu mee bezig is te sturen odat hij onmiddellijk zelf mijn betaling kan zien.

Deze merkt dat ik niet meer thuis woon, en schuift het door naar de politiezone van mijn huidige woonplaats “Nee, de politie van Leuven zal dat verder afhandelen. Zij zullen je komen verhoren.” Ik denk, ok, dan kan in onmiddellijk inloggen op pc-banking en de betaling laten zien en is de zaak daarmee afgehandeld.

De politie van Leuven komt nooit langs.

Vandaag ontvang ik op mijn ouderlijk adres thuis een dagvaardiging wegens niet betaalde boete...

Wat moet ik nu? Ik heb herhaaldelijk geprobeerd aan te tonen dat ik reeds betaald heb, maar moet nu naar de rechtbank? Wat risceer ik? Wat doe ik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 18 feb 2013 23:11

voor de politierechtbank alle bewijzen meebrengen en voorleggen.

zeggen dat u wel degelijk betaald heeft doch dat u vergeten bent een referentie nummer te vermelden.


het probleem ligt bij u dat alles zodanig geautomatiseerd is, dat als er een betaling zonder referentie/automatische mededeling word gedaan, deze wel ontvangen word, maar niet geregistreerd door het systeem.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 18 feb 2013 23:15

Daar de bewijzen voorleggen met het verhaal dat u hierboven hebt gedaan.
Maar dan zou ik de namen van de betrokkene zones er nog bij zetten.
Bel eerst naar de politie om de nummers van de PV's en van kantschriften op te vragen en deze ook bij te voegen
Zo kan de rechter oordelen.
U had natuurlijk wel het referentienummer ...noemt anders maar ik kan er niet opkomen op de overschrijving moeten zetten.
Als u de documenten nog hebt zie je wel welk ik bedoel.

PS maar blijkbaar is uw adres nog niet gewijzigd op het inschrijvingsbewijs van de auto.... en dat is ook strafbaar..

Dat dienst één van parket niet weet wat dienst twee doet is normaal ... computersystemen zijn niet gelinkt.
Dat politie lokale zone één niet weet wat politie lokale zone twee doet is ook normaal.
Gezien een opdracht van het parket terug naar parket gaat en dan naar de andere zone .....

Ondertussen zijn er wel zaken die al goed lopen hoor :D

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”