verbodsteken C23

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

verbodsteken C23

#1 , 13 feb 2013 18:30

Mag een chauffeur van een zware trekker met oplegger een straat inrijden om naar zijn huis te rijden ?
Aan beide kanten van deze straat staat het verbodsteken C 23 met onderbord :+3.5 T uitgezonderd laden en lossen.
maw de chauffeur rijdt 's avonds deze straat in om naar huis te rijden en 's anderdaags in de morgen vertrekt hij terug met zijn zware vrachtwagen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 13 feb 2013 19:33

C23. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.

Probleem is dat laden en lossen. Maar dat moet zichtbaar zijn dat wil zeggen dat hij dan de ganse nacht bezig moet zijn met zijn lading.
Als hij gaat slapen parkeert hij daar en dat mag dus niet.

Politie in kennis stellen die kunnen hem in overtreding nemen wegens niet zien laden en lossen.
Probleem zal zo naar enkele tussenkomsten snel gedaan zijn.

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#3 , 13 feb 2013 19:38

ik ben van hetzelfde idee, ik heb politie per mail ingelicht maar ze schijnen zich er niks van aan te trekken
ik zal morgen nog ééns een herinneringsmail sturen naar politie
bedankt franciscus voor snel antwoord

Reclame

KrisP
Berichten: 145

#4 , 13 feb 2013 20:12

Inderdaad, mag niet.
Met een onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" zou het wel mogen.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 13 feb 2013 20:36

Bebouwde kom?
27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

Indien van toepassing, kan u de politie ook hier op wijzen.

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#6 , 13 feb 2013 21:11

neenee
buiten bebouwde kom in een klein smal straatje, is tevens de reden waarom vrachtwagens geweerd worden

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#7 , 25 feb 2013 11:06

vervolg:
de politie zegt dat ze niet kan optreden omdat die vrachtwagens wel degelijk de straat inrijden MAAR dan daarna op hun prive grond gaan parkeren
begrijpe wie kan!!! die vrachtwagen worden toch niet per helicopter afgezet! wat te doen??
alle info is welkom

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 25 feb 2013 12:58

Politie moet volgens mij wel zien dat het voertuig IN/UIT de straat rijdt want DAT is de vaststelling.
Maar dat zou toch kunnen geregeld worden.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 25 feb 2013 13:01

1° De verkeersborden C21, C22, C23, C24a, C24b, C24c, C25, C27 en C29 moeten worden geplaatst op plaatsen waar de weggebruiker nog een alternatieve reisweg kan kiezen. Indien er op de plaats waar de voornoemde verkeersborden de toegang voor de betrokken voertuigen verbieden, geen andere reisweg meer mogelijk is, dan moet er een gelijkaardig verkeersbord, voorzien van een onderbord van het model Ia zoals omschreven in bijlage 2 bij dit besluit, waarop de afstand tot het eigenlijke verbodsteken is vermeld, op de plaats waar er wel nog een andere reisweg mogelijk is, worden geplaatst.

Niets verbiedt natuurlijk dat die vrachtwagens op privégrond staan .
En wellicht redeneert politie , dat ze alleen maar kan optreden op heterdaad ( dus wanneer vrachtwagen de weg op - of afrijdt ) .
Mogelijks is het ook toegelaten , omdat er geen andere reisweg is om hun bestemming te bereiken , maar dan moet er een onderbord bijhangen die een uitzondering maakt .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#10 , 25 feb 2013 13:38

elk zinnig wezen WEET toch dat die zware vrachtwagens 's morgens en 's avonds de baan opgaan om te gaan werken, vermits ze er overdag niet staan en 's avonds wel ( ook in weekends)
waarom kan politie ( als ze er geen tijd willen insteken om de chauffeurs op heterdaad te betrappen) niet ééns gaan praten met chauffeur of eigenaar van bedrijf waar ze werken om vanaf "morgen" hun voertuigen elders te stallen?
Ik woon niet in die straat maar ik zie die chauffeurs regelmatig "rare toeren" uithalen om hun vrachtwagen te kunnen stallen op hun privegrond.
ps : tientallen fietsende schoolkinderen maken 2x per dag gebruik van die smalle straat, de straat is niet voor niets verboden terrein voor vrachtwagens ( enkel laden en lossen)
Tot wie kan ik mij wenden als politie niets wil doen? Burgemeester? provincie?...

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 25 feb 2013 15:17

Enkel laden en lossen???
terwijl de vrachtwagen er zelfs niet IN mag ???

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#12 , 25 feb 2013 15:21

door het onderbord mogen ze komen laden en lossen maar niet parkeren
politie wenst niets te doen omdat ze op prive grond komen parkeren

freelance
Berichten: 2615

#13 , 25 feb 2013 15:49

Uiteraard wenst politie niets te doen , volgens de redenering :
** inrijden mag : om te laden en lossen
** laden en lossen gebeurt zogezegd op privéterrein , en dat kan en wil politie niet controleren , aangezien PRIVE .
** ze mogen niet in de straat parkeren ( op openbare weg ) ; maar WEL op privé terrein .
Er kan dus géén enkele overtreding vastgesteld worden .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jef 007
Topic Starter
Berichten: 737

#14 , 25 feb 2013 16:00

beste,
ze komen niks lossen op priveterrein!
ze wonen daar!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”