Betaaltermijn boete en vertraging door derden

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Betaaltermijn boete en vertraging door derden

#1 , 11 feb 2013 11:14

2 korte vragen:

1) binnen de hoeveel dagen moet je een onmiddellijke inning betalen alvorens deze naar de politierechtbank gaat?
2) als de periode overschreden wordt door het te laat op de hoogte gesteld te worden (pv en inning passeert verschillende diensten/bedrijven) is de bestuurder dan verantwoordelijk?


Volledig verhaal:

Vorige maand geflitst geweest.

Tot hiertoe geen probleem: fout begaan => betalen => opgelost

Echter betreft het een leasingwagen waarbij de boete natuurlijk eerst bij de leasingmaatschappij terechtkomt, daar enkele dagen blijft liggen/circuleren.
Vervolgens naar mijn werkgever (hoofdzetel => interne post naar bijzetel => beheerder wagenpark => interne post naar de bijzetel van mijn directe overste => uiteindelijk bij mij)

Tijd tussen ontvangen aanvankelijk proces verbaal bij leasing en bij mij: 19 dagen!

Het "factuur" is dus waarschijnlijk ook al ergens aan het circuleren, als dit ook zo lang duurt en de betaaltermijn bv. maar 14 dagen is, heb ik een probleem...


Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 11 feb 2013 13:56

Het is zo, dat een PV omgekeerde bewijswaarde geniet indien het binnen de 14 dagen verstuurd geweest is. Verstuurd .... dus als de post vertraging heeft, pech voor de ontvanger. Of zoals in uw geval, tijdig verstuurd naar de leasingmaatschappij. Uzelf als overtreder, heeft het PV dan weliswaar niet binnen de 14 dagen, maar toch heeft het PV omgekeerde bewijswaarde.

Omgekeerde bewijswaarde betekent in mensentaal: schuldig tot bewijs van je onschuld. Een rechter moet de vaststellingen van een beëdigd ambtenaar geloven, tot de beklaagde zijn onschuld kan bewijzen. Indien te laattijdig verstuurd, heeft het PV géén omgekeerde bewijswaarde meer. Dat betekent dan echter nog niet dat de beklaagde er zomaar mee wegkomt. Een rechter kan en mag perfect voldoende geloof aan het desbetreffende PV hechten, hij is het alleen niet meer verplicht. En de kans is reël dat een rechter wel degelijk voldoende geloof hecht aan een vaststelling, met foto door een geijkte camera, bediend en foto's beoordeeld door een beëdigd ambtenaar die daarvoor een specifieke opleiding genoot.

Kortom, in uw geval heeft het PV -indien tijdig verstuurd naar de leasingmaatschappij- perfect de omgekeerde bewijswaarde, ook al heeft uzelf die pas na 19 dagen ontvangen.

Ik zou idd betalen. Ik kan mij vergissen, maar ik dacht dat er eerst nog een herinneringsbrief gestuurd wordt alvorens te dagvaarden. Indien u door toedoen van uw werkgever en/of de leasingmaatschappij, alsnog niet in staat bent om tijdig de factuur te betalen. Dan ga ik er van uit, dat u weinig meer kan doen dan dit eerlijk zo aan de rechter mee te delen. (fout erkennen en bereidheid tonen te betalen + bewijzen dat tijdig betalen door andermans fout onmogelijk was). En verder de werkgever en/of leasingmaatschappij in gebreke stellen voor de extra kosten die u onnodig opliep. Tracht mss alvast zoveel mogelijk bewijsmateriaal te verzamelen mbt de datum waarop u precies welke correspendentie terzake daadwerkelijk kreeg.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 12 feb 2013 10:57

“Art.65.§ 1. Bij het vaststellen van een der speciaal door de Koning aangewezen overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze wet kan, indien het feit geen schade aan derden heeft veroorzaakt, en met instemming van de overtreder, een som geheven worden, hetzij onmiddellijk, hetzij binnen een door de Koning bepaalde termijn...Art.67ter.Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, zijn de natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen ertoe gehouden de identiteit van de bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die het voertuig onder zich heeft. De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd. Indien de persoon die het voertuig onder zich heeft niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de bestuurder meedelen. De natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen als titularis van de nummerplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.2.Voor de inning en de consignatie van een som wordt gebruik gemaakt van genummerde formulieren, die samengevoegd zijn in genummerde boekjes...Voor het toepassen van de procedure van inning mag het formulier worden vervangen door een proces-verbaal indien de som niet werd geïnd op het ogenblik van de vaststelling van de overtreding.Art.3. Onder de voorwaarden vastgesteld in artikel 65 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968 :1° De overtredingen bedoeld in het koninklijk besluit van tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen uitgevaardigd op grond van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, kunnen, per overtreding, aanleiding geven tot de inning van een som van :...2° Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van de wet betreffende de politie over het wegverkeer kan, per overtreding, aanleiding geven tot de inning van de volgende som :...3° De overige overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van de wet betreffende de politie over het wegverkeer kunnen aanleiding geven tot de inning van een som van 50 euro per overtreding. 4° Een overtreding van artikel 34, § 1, van de wet betreffende de politie over het wegverkeer geeft aanleiding tot de inning van 137,50 euro...3.3. De betaling met overschrijving of de E-betaling met bank- of kredietkaart wordt uitgevoerd binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de in 3.2 bedoelde afgifte of de verzending van het document.”(22 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van de overtredingen van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en zijn uitvoeringsbesluiten.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#4 , 13 feb 2013 10:27

Bedankt voor de antwoorden.

Heb vandaag de inning ontvangen en direct betaald.

Termijn tussen ontvangst bij leasing en bij mij is 7 dagen (te zien aan de datumstempel van de leasing die erop staat)

Dus de termijn van 10 dagen komt wel in orde.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”