Gebruik reservewagen

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

Gebruik reservewagen

#1 , 02 mei 2007 21:32

Mijn vriend zijn auto was in de garage voor nazicht en hij had een andere auto gebruikt, die pas aangekocht was (tweedehands) door de N.V. waarvoor hij werkt. Het keuringsbewijs van deze laatste auto was in orde.
Hij had zijn verzekering op de hoogte gebracht en kreeg de toelating om zijn verzekeringspolis enkele dagen te gebruiken om met de reservewagen te rijden. Daar de nummerplaten van de reservewagen nog niet waren toegekomen (uiteraard wel aangevraagd) heeft mijn vriend de nummerplaten van zijn eigen auto (die in de garage was) gebruikt.
Een dag voor de verzekering van de reservewagen in orde was en enkele dagen voor de nummerplaten voor de reservewagen zijn aangekomen, werd mijn vriend gecontroleerd en er werd PV opgemaakt omdat die reservewagen nog niet "ingeschreven" was en dit komt nu binnenkort voor.
Zou hier nog iets kunnen ingeroepen worden om de eventuele boete minder zwaar te maken ? Of zou hij nog een brief kunnen schrijven naar ??n of andere instantie om begrip te vragen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job
Berichten: 86

#2 , 02 mei 2007 22:02

Gewoon de situatie zoals hierboven beschreven eerlijk toelichten.
Hij wordt blijkbaar vervolgd voor niet-inschrijving. En dus niet voor niet-verzkering want dit is wettelijk geregeld via art. 4 WAM.
Een begripvolle rechter zal hierbij veel door de vingers kunnen zien.
Laat ons hopen...

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#3 , 02 mei 2007 22:06

Bedankt voor uw spoedig antwoord. Spijtig dat u de Rechter niet bent... maar we zullen maar hopen dat het ook iemand met een hart is. 8)

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 04 mei 2007 12:23

nummerplaten zijn een bewijs dat het voertuig in Belgi? is ingeschreven en behoren bij het voertuig te blijven zolang het ingeschreven is.

Men kan dus niet de nummerplaten van het ene op het andere voertuig hangen en verder rijden.

Nummerplaten zijn namelijk een hulpmiddel voor de politie om voertuigen te kunnen opsporen en de juiste eigenaar snel terug te kunnen vinden.

Het overhangen van nummerplaten is dus een manier van hinderen van het werk van een ambtenaar in functie.

als je een rechter heb in een slecht humeur, loopt je vriend dus zelfs kan zwaarder gestraft te worden, juist omdat men nummerplaten nu binnen een paar uur kan bekomen.

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#5 , 04 mei 2007 13:20

Je hebt gelijk Sperwer ! Dus toch maar hopen op die Rechter met een goed hart ?n met een goed humeur die dag .....
8)

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#6 , 21 mei 2007 12:11

Ik hoop voor jou dat de rechter een goed hart heeft, in mijn geval was het niet zo.

Ik mocht het voertuig, met geldig keuringsbewijs, van een vriend gebruiken, om de periode tussen mijn defecte voertuig en de levering van de aangekochte wagen, op te vangen. Voor de verzekering was er geen enkel probleem, doch wel voor de politie. Deze hebben dan ook PV opgesteld en ik werd veroordeeld voor het in het verkeer brengen van een niet-ingeschreven voertuig.

Mijn inziens is dit een lacune in de wetgeving.

Bij een ongeval ben je gedekt door de verzekering, maar je bent niet in regel met de wetgeving.

Gelukkig voor de politiediensten, als ze in panne staan, kunnen ze een ander voertuig nemen (hebben er voldoende in voorraad). Doch mijn kapitaal is niet zo groot als dat van hen en ik heb geen vloot ter beschikking.

sylvia52
Topic Starter
Berichten: 179
Locatie: Antwerpen

#7 , 22 mei 2007 12:00

Was de auto van je vriend dan niet ingeschreven ?
Het PV van mijn vriend is doorgestuurd naar de Procureur des Konings. Is dat normaal ??? Dus niet naar de Politierechtbank. :?

oldie69
Berichten: 22
Locatie: Oost-Vlaanderen

#8 , 22 mei 2007 14:26

De auto die ik van mijn vriend mocht gebruiken, was door hem aangekocht om door te verkopen. Het schouwingsbewijs was nog geldig, maar de inschrijving sprak om een andere nummerplaat.

Om niet in overtreding te zijn, dient de nummerplaat vermeld op het inschrijvingsbewijs, op het voertuig te zitten.

Hetgeen sommige garages doen, jouw nummerplaat op een ander voertuig steken, dat ze dan meegeven als vervangingsvoertuig; is in principe door de wetgeving niet toegestaan.

Een PV wordt steeds naar de procureur doorgezonden, die dan beslist voor een minnelijke schikking of vervolging bij de bevoegde rechtbank.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”