parking lidl

belnor
Topic Starter
Berichten: 12
Locatie: schoten

parking lidl

#1 , 06 feb 2013 06:47

is een parking bij lidl privé terein , en heeft politie daar ook bevoegdheid

het volgende, had een andere tweedehands auto gekocht en direkt gegevens doorgebeld naar mijn verzekeringsmaatschappij
na 1 week had ik mijn papieren en nieuwe plaat nog niet dus heb dan mijn oude nummerplaat er op gezet
ik weet dat dit niet wettelijk is en was
natuurlijk gebeurd het controle door politie op parking lidl (zat niet in mijn wagen)toevallig of niet
toen ik mijn verzekeringspapieren moest tonen klopten die natuurlijk niet en aangezien t zaterdag was kon ik touring verzekeringen ook niet bereiken plus mijn nummerplaat natuurlijk
gevolg auto weggetakeld


nu mijn vraag heeft politie t recht om mijn auto weg te takelen op die parking van lidl?
er stond ook op die parking een auto te koop zonder nummerplaten
heeft een takelfirma retentierecht en zijn er wettelijke tarieven?
als ik mijn nieuwe nummerplaat heb en mijn verzekeringspapieren ook kan ik dan mijn auto terughalen

thx
Laatst gewijzigd door belnor op 06 feb 2013 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
jeg elsker norge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 06 feb 2013 08:04

Parking van warenhuis is privéterrein, maar met openbaar karakter. En dit wil zeggen (zoals ook in cassatie bevestigd) dat de politie daar bevoegd is. En dus kunnen laten takelen.
Takelfirma heeft geen retentierecht, dit is een steeds terugkerend probleem. Probleem is dat bij niet-vrijgave (dus onterecht inroepen van retentierecht) de politie weer niet bevoegd is, wegens een burgerlijke zaak.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 06 feb 2013 09:49

Parking van warenhuis is privéterrein, maar met openbaar karakter. En dit wil zeggen (zoals ook in cassatie bevestigd) dat de politie daar bevoegd is. En dus kunnen laten takelen.
Heb je daar mss een link van ? :wink:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 06 feb 2013 10:06

Met dank aan het antwoord van Roharro in http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=31229" onclick="window.open(this.href);return false;

"Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg".(Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980,I,828 (de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle gebruikers).
"Een parking, aanvankelijk voorbehouden voor het cliënteel van een grootwarenhuis, krijgt een algemeen publiek karakter wanneer iedereen er binnen mag en er geen controle wordt uitgeoefend". (Vred. Deurne, 16/6/1989, verkeersrecht 1990, 282)
"Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen tercht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg" (Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/6.
"Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door de klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg" (Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109).
"De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg". (Pol. Antwerpen, 19/01/2000, niet gepubliceerd).

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 06 feb 2013 16:10

Takelbedrijf heeft op takelen geen retentie maar in geval van niet verzekerd voeren is het niet de takelfirma maar de procureur des Konings die zal beslissen OF u het voertuig terugkrijgt en tegen welke voorwaarden.
Dat kan perfect zijn dat pdK beslist voertuig NA vertoon van een geldige verzekering terug te geven ALS de takelkosten en stageld voldaan worden.
Indien u dat niet wil dan is dat uw goed recht en dan mag u het enkele maanden later gaan uitleggen aan de rechtbank.
En ja de politie is daar bevoegd en neen ze moeten niet met twee zijn en geen witte handschoenen aanhebben.
Het is trouwens niet alleen de wegcode die hier speelt maar ook ook de (basis) verkeerswet van 16 maart 1968, inbreuk op KB van 8.8.2002 inzake de inschrijving van voertuigen en de wet van 21.11.89 inzake verzekering.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”