Taal van PV in Brussel

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

Taal van PV in Brussel

#1 , 04 feb 2013 13:22

Beste,

Op 17/12 werd mijn foutief geparkeerde wagen weggesleept in Brussel. Dezelfde dag ben ik mijn wagen gaan ophalen en heb ik de takelkosten (€260) betaald.
Op 9/1 kreeg ik van mijn werkgever (het gaat om een bedrijfswagen) het PV en de bijgevoegde vragenlijst die binnen de 15 dagen moest ingevuld worden, en gedateerd was op 2/1. Probleem was dat zowel het PV als de vragenlijst in het Frans waren opgesteld, en ik graag elk woord correct begrijp. Op 9/1 heb ik daarom per fax een antwoord gestuurd met de vraag of het mogelijk is om me het PV en de vragenlijst in het Nederlands te bezorgen, met vermelding van mijn naam en adres. Afgelopen week ik heb ik op mijn adres (dus niet meer op dat van mijn werkgever) dan bericht gekregen dat het dossier als volledig wordt beschouwd en ik €110 boete moet betalen.

Aangezien ik het PV en de vragenlijst niet in het Nederlands heb gekregen, heb ik het gevoel dat ik me niet heb kunnen verdedigen en de (in mijn ogen aanwezige) verzachtende omstandigheden (geparkeerd op een zebrapad dat aan de overkant van de straat was afgesloten door werken en bijhorende camionettes, en dus niet bruikbaar was) niet heb kunnen uitleggen. Ik betwist niet dat ik naar de letter van de wet een overtreding heb begaan, maar €370 is nogal overdreven, zeker als je ziet dat er in die straat dagelijks wagens met 4 wielen op het voetpad parkeren of in een drop-off-zone aan een school, en nooit worden getakeld.

Heb/had ik het recht om eerst het PV en de vragenlijst in het Nederlands te krijgen, of heb ik geen poot om op te staan en moet ik gewoon braaf de boete betalen?

Bedankt,

Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 04 feb 2013 16:05

Brussel is toch tweetalig? Dus vermoed dat ik U het volste recht zou moeten hebben om de vragenlijst in het nederlands te krijgen;

Krijgt U de boetes ook in de franse taal? Dan zou ik zeggen dat ik niet begrijp wat erop staat.

Tom3190
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 04 feb 2013 16:17

De boete is wel degelijk in het Nederlands aangekomen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 04 feb 2013 16:56

Dan moet de vragenlijst ook in het Nederlands zijn.
Volgens mij is dat een procedurefout.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”