Parkeren op "laden & lossen"

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

Parkeren op "laden & lossen"

#1 , 04 feb 2013 11:05

Goeiemiddag,


Gisterenmiddag moest ik mijn echtgenote afzetten in een stadscentrum. Ik zet mij op een vak "laden en lossen" waar een drietal andere wagens geparkeerd staan - om de koffer leeg te maken en om onmiddellijk terug te vertrekken.

Terwijl ik dat doe kom ik echter iemand tegen en we gaan een glas gaan drinken. Ik laat de auto er staan (verkeerdelijk, volledig akkoord) en nog geen twee minuten later stoppen twee zwaantjes en beginnen te schrijven. Aangezien ik weet dat ik in fout ben sla ik het schouwspel gade en groot is mijn verbazing wanneer ik zie dat niemand een boete krijgt, behalve ik - die er nota bene laatst toekwam.

Het toeval wil nu dat ik jammer genoeg met een opvallende wagen reed, met Z-platen; terwijl de rest van de auto's kleinere en onopvallende wagens waren (Fiat 500, Rover 75 en een oude Mercedes C).

Ik kan perfect leven met het feit dat ik een boete krijg voor het parkeren op een laden-en-lossen-zone; ik had dat maar niet moeten doen. Maar het stoort mij geweldig dat ik omwille van mijn auto geviseerd word en als enige een boete krijg. Voor mij getuigt dat van een jaloerse en een gefrustreerde reactie van de agent in kwestie. Ik had op het moment zelf naar buiten kunnen gaan om hem hier op aan te spreken maar ik heb dit bewust niet willen doen; het zou enkel maar leiden tot een zinloze discussie waarin ik als burger toch mijn ongelijk zou moeten toegeven.

Kan ik hiervoor een klacht indienen of kan de betreffende agent hiervoor gesanctioneerd/terechtgewezen worden? Mijn doel is absoluut niet om van onder de boete te komen want die had ik (jammer genoeg) verdiend.


Bedankt voor jullie advies ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#2 , 04 feb 2013 11:11

U stond fout geparkeerd? Dan was die boete terecht. Of er nu duizend andere voertuigen al dan niet beboet waren, doet niets aan de fout die u beging.
Boete betalen, en er een les uit trekken.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 04 feb 2013 11:20

Z plaat of ZZ plaat?
En wat is uw relatie tot de firma?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 04 feb 2013 11:44

Tenzij u enige vorm van discriminatie kan bewijzen, lijkt het mij onbegonnen om hier iets tegen te beginnen.

Lightning

#5 , 04 feb 2013 11:47

...en de andere wagens kunnen reeds eerder opgeschreven geweest zijn.

Jef 007
Berichten: 737

#6 , 04 feb 2013 12:51

reed u met Z platen of met ZZ platen?
bent u eigenaar of aangestelde van die firma?

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 04 feb 2013 12:54

Ik reed met Z-platen, geen ZZ-platen. Ben aangestelde van de firma in kwestie en heb ook de "toelatingsdocumenten" om met deze nummerplaten te rijden. Voordeel alle aard wordt ook op die wagen betaald.

Bedankt voor de inzichten, het kan inderdaad zijn dat de andere wagens eerder werden opgeschreven maar dat lijkt me vreemd - ik was immers de enige met papier onder de ruitenwisser.

Jef 007
Berichten: 737

#8 , 04 feb 2013 13:03

bent u zeker dat u een parkeerboete gekregen heeft?
of betreft het een boete inzake verkeersbelasting? was het fiscaal kenteken duidelijk zichtbaar aan de voorruit? is er voldoende verkeersbelasting betaald?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 feb 2013 16:40

Ik kan perfect leven met het feit dat ik een boete krijg voor het parkeren op een laden-en-lossen-zone; ik had dat maar niet moeten doen.
Goed zo. Perfecte redenering.
Maar het stoort mij geweldig dat ik omwille van mijn auto geviseerd word en als enige een boete krijg.
Kan u bewijzen dat het omwille van uw auto is dat u een boete krijgt? Misschien had de agent in kwestie geen zin om alle wagens op te schrijven, en heeft hij er gewoon ééntje uitgepikt. Die waarvan hij dacht: "deze eigenaar die ik minder pijn met zo'n boete dan iemand die met een fiatje rijdt." Het is aan de agent om al dan niet te beboeten. Hij kan elke overtreding individueel bekijken en beslissen.
Voor mij getuigt dat van een jaloerse en een gefrustreerde reactie van de agent in kwestie.
Da's enkel uw interpretatie. U gaat ervan uit dat mensen enkel focussen op de "grootte" van de wagen van anderen? Da's héél kortzichtig van u. Ik rij zelf met een bescheiden wagen en als ik op mijn gemakje naar het werk rij, zie ik dikke BMW's links voorbij scheuren tegen 140. Dan prijs ik mezelf gelukkig dat ik een job heb met glijdende uren, waardoor ik niet op zo'n gestresseerde manier naar het werk moet rijden. Ik benijd in dat geval de BMW rijder niet, hoor. In tegendeel. Geef mij dan maar rust in een bescheiden wagen ipv stress in een BMW...
Ik had op het moment zelf naar buiten kunnen gaan om hem hier op aan te spreken maar ik heb dit bewust niet willen doen; het zou enkel maar leiden tot een zinloze discussie waarin ik als burger toch mijn ongelijk zou moeten toegeven.
Omdat u ook ongelijk had.
Kan ik hiervoor een klacht indienen of kan de betreffende agent hiervoor gesanctioneerd/terechtgewezen worden?
Waarom moet de agent terechtgewezen worden? Omdat hij een fout geparkeede wagen terecht beboet had? Omdat hij de andere wagens NIET beboet heeft? Ik zie niet in wat je de agent kan verwijten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 04 feb 2013 16:46

Hoe kan u voordeel alle aard op een voertuig betalen.
Een Z plaat heeft geen voertuig.

Onder welk artikel valt u dan?

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

#11 , 04 feb 2013 21:03

Franciscus: zie de verduidelijking van de wetgever per eind vorig jaar: http://www.sdworx.be/nl-be/sd-worx-r-d/ ... 20NED.ashx" onclick="window.open(this.href);return false;

Alexanderr
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 04 feb 2013 21:05

Ik kan perfect leven met het feit dat ik een boete krijg voor het parkeren op een laden-en-lossen-zone; ik had dat maar niet moeten doen.
Goed zo. Perfecte redenering.
Maar het stoort mij geweldig dat ik omwille van mijn auto geviseerd word en als enige een boete krijg.
Kan u bewijzen dat het omwille van uw auto is dat u een boete krijgt? Misschien had de agent in kwestie geen zin om alle wagens op te schrijven, en heeft hij er gewoon ééntje uitgepikt. Die waarvan hij dacht: "deze eigenaar die ik minder pijn met zo'n boete dan iemand die met een fiatje rijdt." Het is aan de agent om al dan niet te beboeten. Hij kan elke overtreding individueel bekijken en beslissen.
Voor mij getuigt dat van een jaloerse en een gefrustreerde reactie van de agent in kwestie.
Da's enkel uw interpretatie. U gaat ervan uit dat mensen enkel focussen op de "grootte" van de wagen van anderen? Da's héél kortzichtig van u. Ik rij zelf met een bescheiden wagen en als ik op mijn gemakje naar het werk rij, zie ik dikke BMW's links voorbij scheuren tegen 140. Dan prijs ik mezelf gelukkig dat ik een job heb met glijdende uren, waardoor ik niet op zo'n gestresseerde manier naar het werk moet rijden. Ik benijd in dat geval de BMW rijder niet, hoor. In tegendeel. Geef mij dan maar rust in een bescheiden wagen ipv stress in een BMW...
Ik had op het moment zelf naar buiten kunnen gaan om hem hier op aan te spreken maar ik heb dit bewust niet willen doen; het zou enkel maar leiden tot een zinloze discussie waarin ik als burger toch mijn ongelijk zou moeten toegeven.
Omdat u ook ongelijk had.
Kan ik hiervoor een klacht indienen of kan de betreffende agent hiervoor gesanctioneerd/terechtgewezen worden?
Waarom moet de agent terechtgewezen worden? Omdat hij een fout geparkeede wagen terecht beboet had? Omdat hij de andere wagens NIET beboet heeft? Ik zie niet in wat je de agent kan verwijten?

Bent u de agent waarover mijn verhaal gaat? :mrgreen:

Jef 007
Berichten: 737

#13 , 04 feb 2013 21:08

bent u zeker dat u een parkeerboete gekregen heeft?
of betreft het een boete inzake verkeersbelasting? was het fiscaal kenteken duidelijk zichtbaar aan de voorruit? is er voldoende verkeersbelasting betaald?

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 04 feb 2013 22:10

U zou er van verschieten hoeveel met met Z en met ZZ platen wordt gefraudeerd?

Is de vaststelling in Antwerpen gebeurd?

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 04 feb 2013 22:27

Wil iedereen zich aub terug tot het onderwerp beperken?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”