inschrijvingsbewijs naam doordoen

Killian
Topic Starter
Berichten: 6

inschrijvingsbewijs naam doordoen

#1 , 28 jan 2013 16:28

Hallo !

Een vraag die blijkbaar door velen als raar word aanschouwd , maar naar mijn mening toch als voorzorg kan wordan aanzien.

Ik verkoop mijn tweedehandswagen .

De nummerplaten van de wagen zijn al terug ingeleverd .

De wagen staat ook op internet te koop en krijg biedingen .
Zoals men weet kan men zich achter zijn PC verstoppen en indien ik een persoon uitnodig om naar de wagen te komen kijken weet ik niet wat voor een persoon dit is .
Daar er bij ons thuis een dure wagen staat wil ik het liefst met een koper op een andere plaats afspreken .
Maar nu komt het .

Bij de verkoop moet ik het roze formulier overhandigen aan de koper en geef ik hem dus automatisch mijn naam , adres en woonplaats want dit staat vermeld op het inschrijvingsbewijs.

Ik vind dit eigenlijk een gevaarlijke situatie want als dit iemand is met verkeerde bedoelingen dan heeft die jou gegevens .

Mag ik de naam en het adres doordoen op het inschrijvingsbewijs bij het overhandigen van de wagen ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 28 jan 2013 16:38

Ik denk dat de koper er zich toch op de een of andere manier van moet kunnen vergewissen dat de aangeboden auto weldegelijk uw eigendom is en niet een of ander verdwaald exemplaar....

freelance
Berichten: 2615

#3 , 28 jan 2013 19:32

Onleesbaar inschrijvingsbewijs niet meer geldig .
Als je iets wil verkopen moet je je gegevens kenbaar maken , zoniet is de verkoop niet wettelijk.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 jan 2013 19:50

En hoe zou die koper weten dat je thuis nog een dure wagen hebt staan als jij niets zegt hierover?
En hoe ga je de te verkopen auto naar die andere plaats brengen nu je de nummerplaten al hebt binnengedaan?
(Garageplaten? )

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 29 jan 2013 00:21

En evenzo is de wagen nog verzekerd en waar staat hij nu... ik hoop niet op een openbare plaats.

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 29 jan 2013 09:47

En als je je wagen verkoopt via een advertentie in de krant ben je wel gegarandeerd dat je alleen eerlijke mensen tegen het lijf zal lopen?
Het absolute merendeel van autokopers zijn normaal, gewone mensen, die een auto zoeken. Maar als pje werkelijk alle risico's wil uitsluiten (en de overlast wil vermijden), verkoop dan de auto via een garage.

Trouwens op het verkoopscontract zal je ook jouw naam en adres moeten zetten.

Killian
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 29 jan 2013 20:03

Wagen is nimmer verzekerd .
Ik bied de wagen aan zonder keuring verkoop en carpass.
Ik heb mijn nr plaat al ingeleverd en besef nu dat ik deze nodig had voor keuring verkoop .

Ach ja zal de naam wel laten staan dan , misschien ben ik een beetje te veel op mijn hoede voor louche figuren .
Wat niet wil zeggen dat alle handelaars zo zijn hé .

Maar dan nog een extra vraag .
Men pakt blijkbaar graag uit met die carpass is verplicht en keuring tweedehands is verplicht .

Maar volgens een garagist die ik ken is dit niet verplicht .

Zodus als ik die wagen aanbied zonder keuring voor verkoop en carpass en zet in het verkoopscontract dat hij zo verkocht word .

Maak ik mij dan schuldig aan iets ??

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 29 jan 2013 20:07

Maar volgens een garagist die ik ken is dit niet verplicht .

??
Alleen voor expert is dat niet nodig.

freelance
Berichten: 2615

#9 , 29 jan 2013 20:45

U mag verkopen wat u wil . Met of zonder keuring .
Maar toch beter vermelden aan de koper , of in het contract , om uzelf in te dekken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 29 jan 2013 20:57

Hier eens lezen:

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/Voe ... procedure/" onclick="window.open(this.href);return false;

freelance
Berichten: 2615

#11 , 29 jan 2013 21:20

Zeer interessant natuurlijk , Franciscus
maar Mobiliteit maakt een onderscheid : :P
"Als u uw voertuig verkoopt aan andere particulieren hangt de procedure af van de staat van het voertuig. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen voertuigen die nog op de openbare weg kunnen rijden en voertuigen die daarvoor niet meer geschikt zijn."

Aan de TS om conclusies te trekken .
Voor wisselstukken kan het dus perfect , of om op privécircuit te rijden bvb.
Ook voor export is mogelijk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Xastheron
Berichten: 719

#12 , 15 feb 2013 06:58

Wie zegt dat de wagen in de categorie "niet meer geschikt om op de openbare weg te kunnen rijden" valt? M.i. slaat dit op technische en/of veiligheidsredenen, niet de formaliteiten zoals daar zijn "niet geldig keuringsbewijs" en "niet verzekerd".

Aangaande de car pass: "De CAR-PASS is een verplicht document bij de verkoop van een tweedehandsauto of lichte vrachtwagen. Zowel professionele verkopers als particulieren moeten het kunnen voorleggen. De CAR-PASS mag niet ouder zijn dan twee maanden."

en ook: "de CAR-PASS, een officieel document met de kilometerstand van het voertuig dat u kunt verkrijgen bij het keuringsstation"

Dus wanneer u uw verplichte car pass gaat oppikken, kan je hem evengoed direct laten keuren voor verkoop. Je kan hiervoor eens vriendelijk vragen aan uw verzekeringsmakelaar of u tijdelijk uw nummerplaten van uw ander voertuig mag gebruiken om met uw te verkopen wagen naar de keuring te rijden. Daar kan een attestje voor geleverd worden van het verzekeringsagentschap met vermelding datum (en soms zelfs tijdsinterval) waarin dat voertuig met die bepaalde nummerplaten verzekerd is. Zonder keuring mag u rijden indien u dit uitsluitend doet om naar het keuringsstation te rijden. Maak een afspraak en vraag of je dit bevestigd kan krijven via e-mail, dan kan u dit, samen met uw document van de verzekeringen, voorleggen moest u toch zoveel pech hebben dat men u tegenhoudt onderweg naar het keuringsstation.

Extra detail: hoe kan een potentiële koper een testrit maken met uw te koop staande wagen nu hij niet verzekerd en niet ingeschreven is?

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 15 feb 2013 08:07

Indien het een wagen is die bedoelt is voor nog mee te rijden, en u geen CAR-PASS heeft, kan de koper op elk moment de koop ontbinden, en dus eisen dat u het voertuig terugneemt en zijn geld teruggeeft.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 15 feb 2013 15:06


Dus wanneer u uw verplichte car pass gaat oppikken, kan je hem evengoed direct laten keuren voor verkoop. Je kan hiervoor eens vriendelijk vragen aan uw verzekeringsmakelaar of u tijdelijk uw nummerplaten van uw ander voertuig mag gebruiken om met uw te verkopen wagen naar de keuring te rijden.
Het voertuig zal alleen gekeurd worden als het voorgereden wordt met de vorige platen (zoals op het inschrijvingsbewijs), of met garageplaten. Als de TS vroeger nummerplaten oud model en nu nummerplaten nieuw model heeft, zal dat dus niet meer lukken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”