Zelfingericht parkeerverbod

JanW
Topic Starter
Berichten: 23

Zelfingericht parkeerverbod

#1 , 28 jan 2013 15:59

Beste,

Korte situatieschets:

Wij wonen in een kleine wijk in het centrum van een centrumstad. Parkeergelegenheid is sowieso al beperkt (foutparkeerders op bewonersplaatsen of oversteekplaatsen voor voetgangers tgv. cinema en uitgaansbuurt dichtbij, etc.) dus elke plek is kostbaar. Niet dat onze auto knal voor onze deur moet staan maar meerdere malen per maand is de afstand tussen onze deur en een uiteindelijk gevonden parkeerplaats ongeveer 5 - 10 minuten stappen (in tegenstelling tot vele anderen wil ik boetes vermijden).

Nu zijn er twee zaken waarvan ik mij afvraag in hoeverre dit nog redelijk is:

- een permanent geparkeerde mobile home (met bewonerskaart) = +/- 3 bewonersplaatsen;
- Nu al meer dan een maandenhalf privaat gehuurde parkeerverbodsborden, geldend van ma-za tussen 7u-19u, voorbehouden voor vrachtvervoer zonder daar al ooit één vrachtwagen gezien te hebben = +/- 4-5 bewonersplaatsen.

Wetende dat er ongeveer 20 parkeerplaatsen zijn voor bewoners in onze wijk en de rest quasi elke dag/avond ingenomen is door tijdelijk geparkeerde wagens zorgt ervoor dat 7-8 parkeerplaatsen minder toch wat frustrerend kan zijn als je meer dan 10 minuten moet zoeken naar een parkeerplaats. Zeker als je met boodschappen en allerhande tot 10 minuten moet stappen tot aan je deur.

Daarmee mijn vraag: kan je iets doen aan deze 2 zaken zodat we onze queste voor een parkeerplaats kunnen beperken tot misschien 3 maal per maand - zo hebben we er nog wat lichaamsbeweging en frisse buitenlucht bij (onder voorwaarde van een mogelijk SMOG-alarm).

Groetjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 28 jan 2013 16:04

U kan politie hier attent op maken en deze kunnen dan in hun systeem nakijken of er wel een aanvraag voor die borden is ingediend.
Welke wagens staan er dan wel?
Parkeer of stilstandsverbod....wordt dikwijls verkeerd geplaatst en dan mag er zelfs niemand iets zetten.
Er zal geen verbod zijn op het plaatsen van een mobilhome,of moet defect zijn of niet verzekerd...

JanW
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 28 jan 2013 16:11

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik denk dat die borden daar gezet zijn voor verhuisredenen aangezien er toch wel wat mensen aan het verhuizen zijn geslagen de laatste weken. Kan dit uiteraard niet bevestigen aangezien ik er nog geen enkele verhuiswagen gezien heb noch enige andere activiteit.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 28 jan 2013 16:29

Mobilhome lijkt mij mogelijks 2 overtredingen te begaan:
27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan. (enkel indien er een parkeerstrook is, onderverdeeld in vakken)

Lightning

#5 , 28 jan 2013 17:01

De meeste mobilhomes blijven onder de 7.5 ton MTM.

Kingfisher
Berichten: 483

#6 , 29 jan 2013 09:50

Je kan niet zomaar wat verkeersborden ergens neerzetten. Als je enkele parkeerplaatsen wil innemen in een straat moet je, volgens het gemeentelijk reglement, dit aanvragen en er voor betalen. Je kan best bellen naar de gemeente (dienst verhuren openbaar domein), en vragen hoe lang die borden vergund zijn. Indien de bewoner "vergeten" is een vergunning te vragen, wees maar zeker dat de gemeente/wijkagent hierin zal geïnteresseerd zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”