Parkeerplaatsen voor jonge moeders?

Anaïs2012
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerplaatsen voor jonge moeders?

#1 , 28 jan 2013 15:58

Laatst wilde ik bij Carrefour parkeren. Op de speciale roze babyplaatsen parkeerde net een koppel van 40 ZONDER kinderen - wat zeer vaak gebeurt!
Omdat zo goed als alle mindervalide parkeerplaatsen vrij waren, en ik slechts 10 minuutjes zou weg blijven (weloverwogen beslissing) heb ik me op deze parkeerplaats gezet. Daarvoor heb ik nu een 2e graadsboete gekregen. Als jonge mama met een baby van 6 maanden is het niet evident te parkeren op een smalle normale parkeerplaats, vervolgens de maxicosi uit de wagen te halen en hiermee naar de winkel te gaan.

Vaststellingen:

Blijkbaar zijn de babyplaatsen NIET wettelijk geregeld, maar zijn ze wel op openbare parkings waar de wet geldt ?? Mindervalide parkeerplaatsen zijn dan weer WEL wettelijk geregeld. Tegenstrijdig toch?

In Maasmechelen heb ik voor hetzelfde feit onlangs zelfs gewoon toestemming gekregen.
Bovendien heb ik de voorbije 12 jaar nooit eerder een parkeerovertreding gemaakt.


Vraag
Bezwaar aantekenen of eerder af te raden?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 28 jan 2013 16:01

Gewoon betalen. Protest is zinloos.

Die zogenaamde "roze parkeerplaatsen" zijn inderdaad een verzinsel van bepaalde warenhuisketens en zijn niet voorzien in de wegcode. De gereserveerde plaatsen voor gehandicapten wel.

Anaïs2012
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 jan 2013 17:16

Bedankt voor je reactie.

Dus we mogen allemaal parkeerplaatsen beginnen te schilderen in de kleuren van de regenboog, en bordjes plaatsen op de openbare weg? misschien kan ik dan zelf enkele extra roze plaatsen gaan schilderen bij Carrefour?

Reclame

Alfred J
Berichten: 190

#4 , 28 jan 2013 18:01

De bordjes voor die parkeerplaatsen en/of roze kleur zijn zinloos. Als ze er morgen gele schilderen voor bijvoorbeeld gepensioneerden, zijn die even zeer zinloos.

Aangezien je het zelf wat in het belachelijke trekt, speel ik mee: je kon ook verder van de deur parkeren, er was vast nog wel een plaatsje waar 2 lege ruimtes langs elkaar waren. Dan kon je je deur helemaal openzwieren en zonder probleem aan je kindje.

Zoals Lightning zegt zit er niks anders op dan te betalen. De roze kleur is niet bindend, je kan enkel hopen op goodwill van anderen om ze niet in te nemen, maar wettelijk gezien begaan ze geen overtreding als ze er parkeren zonder kinderen.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 28 jan 2013 18:35

Parkings van grootwarenhuizen type Indertijd GB van Schoten, Makro enz worden zelfs specifiek in regelgeving (rechtspraak enz) vermeld.
De verkeersborden zijn wettelijk en alleen die ook vermeld worden in de wetgeving kunnen afgedwongen worden.
Als u zou gaan schilderen bij een grootwarenhuis of op de openbare weg ...dan zal u een klacht wegens vandalisme en aanmatiging openbaar ambt aan uw been hebben + de schade die u hebt veroorzaakt betalen.

Misschien best eens met de filiaalhouder contact opnemen dat zij bij foutparkeerders een flyer achter de ruitenwisser steken of zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 29 jan 2013 00:38

Misschien best eens met de filiaalhouder contact opnemen dat zij bij foutparkeerders een flyer achter de ruitenwisser steken of zo.
Aangezien deze borden niet voorzien zijn in de wegcode kan je er niet foutparkeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 29 jan 2013 07:54

Om even toch met iets te gooien: de borden betreffende parkeerplaatsen voor gehandicapten aan grootwarenhuizen zijn vaak niet conform de wegcode.
Op basis van artikel 5 zou het volgens mij dan wel mogelijk zijn om deze boete aan te vechten.

artemis
Berichten: 3293

#8 , 29 jan 2013 12:43

Het is niet omdat uzelf onrecht werd aangedaan dat u dat recht geeft om op uw beurt een ander onrecht aan te doen. Zo simpel is het.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 jan 2013 12:54

(weloverwogen beslissing) heb ik me op deze parkeerplaats gezet.
U heeft de voor- en nadelen van uw beslissing blijkbaar goed afgewogen. Wat is dan het probleem?

freste
Berichten: 34

#10 , 06 feb 2013 15:10

Dit is geen verkeersovertreding, maar kan de winkel hun parkeerbeleid op een of andere manier zelf afdwingen? Iets van algemene voorwaarden bij het betreden van de parking ofzo, waarin staat dat de winkel de "overtreders" mag wegslepen ofzo? Uiteraard zou geen enkele winkel ooit zover gaan want dan verlies je klanten, maar in theorie?

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 06 feb 2013 15:55

Dit is geen verkeersovertreding, maar kan de winkel hun parkeerbeleid op een of andere manier zelf afdwingen? Iets van algemene voorwaarden bij het betreden van de parking ofzo, waarin staat dat de winkel de "overtreders" mag wegslepen ofzo? Uiteraard zou geen enkele winkel ooit zover gaan want dan verlies je klanten, maar in theorie?
Enkel door de parking niet vrij toegankelijk te maken, anders geldt de wegcode. En het reglement duidelijk uit te hangen.

leeuwke1969
Berichten: 311

#12 , 18 feb 2013 17:44

Toen mijn kinderen baby's waren, waren parkeerplaatsen voor moeders onbestaande en heb ik ook mijn boodschappen kunnen doen. Wat betreft parkeren op plaatsen voor mindervaliden..... neem er dan ook de handicap bij. Mijn vader zat in een rolstoel en ik kan u verzekeren, dat het geen sinecure was om een parkeerplaats te vinden die niet door niet-mindervaliden was ingenomen. Als je een weloverwogen beslissing hebt genomen, kan je weloverwogen de boete betalen, want daarmee geef je toe dat je in de fout bent gegaan. Voor mij part mogen de boetes voor parkeren op plaatsen voor mindervaliden gerust verdubbelen en mag de controle op het al dan niet toekennen van een parkeerkaart ook nog veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel strenger.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 feb 2013 14:49

Volledig akkoord leeuwke, maar ze zouden ook wat strenger kunnen zijn bij het uitdelen van de kaarten. Ik heb ooit iemand in volle tennisuitrusting (sporttas inlcuis) zien parkeren op een gehandicatenparking in de buurt van de sporthal. Toen ik voorbijwandelde zag ik idd een gehandicaptenkaart. OK, die persoon kan nog steeds "iets hebben", maar als je gezwind de wagen kan uitstappen en tot aan de sporthal wandelen om daar een potje te gaan tennissen, kan je ook op een normale parkeerplaats parkeren, niet? Ik vind niet dat iemand die perfect gezond is, meer "profiteert" dan deze "gehandicapte tennisser". Alleen zal de tennisser er zonder boete vanaf komen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#14 , 19 feb 2013 15:52

Volledig akkoord leeuwke, maar ze zouden ook wat strenger kunnen zijn bij het uitdelen van de kaarten. Ik heb ooit iemand in volle tennisuitrusting (sporttas inlcuis) zien parkeren op een gehandicatenparking in de buurt van de sporthal. Toen ik voorbijwandelde zag ik idd een gehandicaptenkaart. OK, die persoon kan nog steeds "iets hebben", maar als je gezwind de wagen kan uitstappen en tot aan de sporthal wandelen om daar een potje te gaan tennissen, kan je ook op een normale parkeerplaats parkeren, niet? Ik vind niet dat iemand die perfect gezond is, meer "profiteert" dan deze "gehandicapte tennisser". Alleen zal de tennisser er zonder boete vanaf komen...

kaart kan voor een familielid zijn, maar dan is het idd niet schoon om ze te misbruiken

artemis
Berichten: 3293

#15 , 19 feb 2013 17:31

Volledig akkoord leeuwke, maar ze zouden ook wat strenger kunnen zijn bij het uitdelen van de kaarten. Ik heb ooit iemand in volle tennisuitrusting (sporttas inlcuis) zien parkeren op een gehandicatenparking in de buurt van de sporthal. Toen ik voorbijwandelde zag ik idd een gehandicaptenkaart. OK, die persoon kan nog steeds "iets hebben", maar als je gezwind de wagen kan uitstappen en tot aan de sporthal wandelen om daar een potje te gaan tennissen, kan je ook op een normale parkeerplaats parkeren, niet? Ik vind niet dat iemand die perfect gezond is, meer "profiteert" dan deze "gehandicapte tennisser". Alleen zal de tennisser er zonder boete vanaf komen...

kaart kan voor een familielid zijn, maar dan is het idd niet schoon om ze te misbruiken
En net dàt is wat het meeste gebeurt. Er staat geen nummerplaat op die kaart, logisch, maar een familielid of vriend of buur die af en toe eens rijdt met de kaarthouder kan de kaart daarbuiten continu misbruiken en dat vind ik pervers aan het systeem. Anderzijds is het in de praktijk moeilijk controleerbaar.

BTW Ik kom net terug van de Delhaize en de parkeerplaats voor jonge moeders aldaar blijkt gesupprimeerd voor Delhaize Direct klanten ;-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”