parkeerboet van een privé bedrijf

bolfo
Topic Starter
Berichten: 18

parkeerboet van een privé bedrijf

#1 , 24 jan 2013 12:10

Hallo,

Ik kreeg zojuist een parkeerboete voor mijn vervangwagen die voor mijn deur stond.
Hier geld het systeem van bewonersparkeren: kaart achter de ruit of parkeerschijf.
De kaart lag er niet en is ook niet geldig want de nummerplaat van de vervangwagen stemt niet overeen.

Ik vertelde de man vriendelijk dat het om mijn auto ging en dat ik bewoner was. Hij had hier geen oren naar en schreef de auto toch op.

Is het niet de bedoeling van bewonersparkeren om de bewoners toe te laten te parkeren voor hun deur? Ik ben bewoner maar wordt toch beboet, omwille van een administratieve hiaat in de wet (de parkeerkaart is niet geldig voor vervangwagens).
Is hier iets tegen te beginnen?

Er is een tijd terug veel te doen geweest rond privébedrijven die parkeerboetes innen: is hier al duidelijkheid over? Mogen ze dat of overtreden ze de wetten op de privacy?

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jan 2013 12:39

Je kan waarschijnlijk bij uw gemeente een tijdelijke parkeerkaart voor uw vervangwagen aanvragen. In Leuven is dat altans mogelijk.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jan 2013 13:45

Ik vertelde de man vriendelijk dat het om mijn auto ging en dat ik bewoner was. Hij had hier geen oren naar en schreef de auto toch op.
Tja, moest je daarmee wegkomen, dan kan je tegen al uw bezoekers / gasten thuis zeggen: "zet uw wagen gerust voor mijn deur, als er controle is zal ik wel gaan verklaren dat het een vervangwagen voor mij is."

Als je niet in de buurt geweest was, had je ook sowieso een boete gekregen. Hoe zou men immers kunnen weten dat het een wagen van een bewoner is, als er geen kaart voorligt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Lightning

#4 , 24 jan 2013 13:51

De kaart lag er niet en is ook niet geldig want de nummerplaat van de vervangwagen stemt niet overeen.
...
Ik ben bewoner maar wordt toch beboet, omwille van een administratieve hiaat in de wet (de parkeerkaart is niet geldig voor vervangwagens).
U krijgt een retributie omdat er geen kaart lag.
Er is een tijd terug veel te doen geweest rond privébedrijven die parkeerboetes innen: is hier al duidelijkheid over? Mogen ze dat of overtreden ze de wetten op de privacy?
Ja, daar is reeds geruime tijd duidelijkheid over. Daar komt U niet meer mee weg.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 jan 2013 14:48

Vraag aan de garage een bewijs dat de wagen met nummerplaat ABC-123 door u gehuurd werd van dag A tot dag B en ga hiermee naar het parkeerbedrijf/politie die de boete uitschreef.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 jan 2013 16:24

Vraag aan de garage een bewijs dat de wagen met nummerplaat ABC-123 door u gehuurd werd van dag A tot dag B en ga hiermee naar het parkeerbedrijf/politie die de boete uitschreef.
Ze zullen van goede wil moeten zijn om de boete te laten varen in dat geval. De bewonerskaart is gekoppeld aan een bepaalde wagen / nummerplaat. Zoals hierboven gemeld had de TS een tijdelijke kaart moeten gaan aanvragen voor de vervangwagen. Hij is in fout gegaan door de vervangwagen zonder kaart te parkeren. Het is niet omdat hij voor een andere wagen een kaart heeft, dat die automatisch ook geld voor gelijk welke wagen waar hij mee komt aanzetten voor zijn deur.

Afin, hij kan proberen, uiteraard. Wie niet waagt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 jan 2013 08:55

Zoals hierboven gemeld had de TS een tijdelijke kaart moeten gaan aanvragen voor de vervangwagen.
Dat is een policy die afhangt van gemeente tot gemeente. Ik heb het zelf ooit in Antwerpen gedaan, waar ik op voorhand hiernaar geïnformeerd had. Ik kreeg als antwoord dat ze (toen, kan veranderd zijn) geen tijdelijke kaarten uitreikten, maar dat als ik een bewijs van de vervangwagen zou binnenbrengen dan zou elke retributie hiervoor vervallen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 jan 2013 09:11

Maar u bent u wel op voorhand gaan informeren. U hebt niet zomaar die wagen geparkeerd zonder meer. De TS had zich ook beter op voorhand geïnformeerd. Anyway, hij kan proberen onder de retributie uit te komen door een bewijs van de vervangwagen binnen te brengen, uiteraard.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bolfo
Topic Starter
Berichten: 18

#9 , 25 jan 2013 20:30

ik heb een verontwaardigde mail naar het gemeentebestuur gestuurd. Ze vroegen om het bewijs van de vervangwagen naar de dienst financiën te sturen en dan af te wachten.
Op hoop van zegen!

Ter info: ik woon in een rustige residentiële wijk waar niemand begrijpt waarom hier bewonerskaarten ingevoerd zijn, er is hoegenaamd nooit een parkeerprobleem geweest want de meesten hebben een oprit.
Ter info 2: ik woon in dezelfde stad als deze chauffeurs: http://goo.gl/KNj6R" onclick="window.open(this.href);return false; en http://goo.gl/mOt1s" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 25 jan 2013 23:57

U hoefde geen verontwaardigde mail te sturen maar op VOORHAND de teksten eens te lezen die u hebt getekend voor het bekomen van de bewonerskaart.

Trouwens op de vervangwagen van uw garage kan u rijden met uw eigen nummerplaten mits bepaalde voorwaarden.

En dan een gewone mail sturen.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 26 jan 2013 12:24

Ter info: de wegcode is géén bont allegaartje vrijblijvende adviezen. U dient er zich aan te houden, punt. Indien het werkelijk een onnodige maatregel betreft, verenig u dan als bewoners en spreek de bevoegde schepen erover aan. Luistert hij niet (genoeg), reken hem dan af in het stemhokje bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen, en stem voor een partij die wél oren heeft naar jullie verzuchtingen. Of start zélf een politieke partij om dingen te veranderen. Zolang die maatregel van kracht is, en correct gesignaleerd, zal u er zich toch aan moeten houden. Of de gevolgen van een inbreuk dragen .....

Het foutparkeren van de blauwbloezen is hoegenaamd niet netjes, noch goed te praten. Het is helaas géén excuus voor uw inbreuken, sorry.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

bolfo
Topic Starter
Berichten: 18

#12 , 26 jan 2013 16:32

@lohabra: "Ter info: de wegcode is géén bont allegaartje vrijblijvende adviezen. U dient er zich aan te houden, punt."
ik heb nooit anders beweerd. Dit gezegd zijnde, ik betwijfel of er mensen in gevaar zijn gebracht

"Indien het werkelijk een onnodige maatregel betreft, verenig u dan als bewoners en spreek de bevoegde schepen erover aan. Luistert hij niet (genoeg), reken hem dan af in het stemhokje bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen, en stem voor een partij die wél oren heeft naar jullie verzuchtingen. Of start zélf een politieke partij om dingen te veranderen."
belachelijk non-argument

"Zolang die maatregel van kracht is, en correct gesignaleerd, zal u er zich toch aan moeten houden. Of de gevolgen van een inbreuk dragen ....."
Ik hou me er altijd aan. Dit was een geval van overmacht
Men spreekt vaak over "de geest van de wet", is de "geest van de wet" hier niet dat de bewoners het recht hebben te parkeren?

"Het foutparkeren van de blauwbloezen is hoegenaamd niet netjes, noch goed te praten. Het is helaas géén excuus voor uw inbreuken, sorry."
Nog straffer, nu zijn het al inbreuken.
Ik heb overigens nergens beweerd dat het foutparkeren van anderen een excuus zou zijn voor "mijn inbreuken"

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 26 jan 2013 16:35

Trouwens het voertuig dat ER stond was niet van gebruiker en had GEEN bewonerskaart.
Indien men de nummerplaat opvraagt komt men bij een garage terecht niet.

Dat is net hetzelfde als personen die een gehandicaptenkaart gebruiken van een familielid ....ja hij rijdt wel eens mee maar NU niet maar dan mag ik hier toch ook staan?

bolfo
Topic Starter
Berichten: 18

#14 , 26 jan 2013 16:42

ja franciscus, dat is EXACT hetzelfde...
allemaal gelukkige mensen hier...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 jan 2013 09:21

Toch eventjes toevoegen dat "op voorhand informeren" praktisch niet altijd realistisch is, tenzij iedereen deze mogelijkheid al overweegt op het moment dat hij zijn bewonerskaart krijgt.

Stel dat ik vanavond iets voor heb waardoor mijn auto geïmmobiliseerd geraakt, ongeval, panne, whatever. Het is 19u00 en ik bel mijn autobijstandsverzekering. Zij sturen iemand en de wagen moet gesleept worden. Gelukkig ben ik goed verzekerd en krijg onmiddellijk een vervangwagen mee. Die parkeer ik netjes voor mijn deur.

Vertel mij nu eens hoe ik dit op voorhand had moeten regelen? Bevoegde diensten hebben ook maar bepaalde openingsuren.

Zoals ondertussen ook blijkt uit de update van de TS zijn gemeentebesturen en parkeerbedrijven geen onmensen (toch niet altijd) en weten ook dat deze situaties zich kunnen voordoen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”